Milyen kihívások elé kerül az óvodás, amikor iskolába kerül?
Hogyan segíthetünk?
Mit tehet az óvoda, mit tehet az iskola, mit tehet a szülő?
Az utolsó ovis évnek tényleg az előkészítésről kell szólnia?
Mit jelent, hogy iskolaérett?
Melyek a jelenleg érvényben lévő szabályozások?
Röviden
Hogyan kéne megtörténnie az óvodából iskolába történő átmenetnek?
A mindenkire érvényes siker, a könnyű (fokozatos, támogatott) átmenet titka az, ha rendszerszinten közelít a két intézmény egymáshoz és mindebben a gyerekek és nem az intézmények szempontjai kerülnének előtérbe.
Tenni szükséges mindezért a gyerekekkel és a hozzájuk tartozó családokkal való bánásmódban, a pedagógiai környezet és az abban való aktív élet kialakításában.
Nem egyszerűen az a kérdés, hogy melyik intézmény hasonlítson jobban a másikhoz, hanem az a lényeg – és ebben az óvodák „előbbre” járnak, hiszen a helyzetük is szabadabb -, hogy az életkornak megfelelően és az egyéni körülmények szerint hogyan képesek a hatékony, ám alkotó tanulásszervezés kialakítására.
A gyerekek közti különbségek egyre nagyobbak, a „másság” egyre több variációt mutat, reagálnunk kell erre a jelenségre.
Kiknek ajánljuk?
Akit érdekel a jövő
Mely minőségének alapja az oktatási rendszer, a nevelési szemléletek milyensége.
Óvodai dolgozóknak
Óvodapedagógusok, dajkák, asszisztensek, óvodavezetők...
Iskolai dolgozóknak
Tanítók, tanárok, asszisztensek, iskolavezetők...
Fejlesztő szakembereknek
Óvodában, iskolában, szakszolgálatban, nevelési tanácsadóban, magánszektorban.
Gyógypedagógus, logopédus, konduktor, fejlesztőpedagógus, pszichológus…
Szülőknek
Családnak, nagyszülőknek
Pedagógusjelölteknek
Fenntartóknak
Gyerekekkel foglakozóknak
Védőnő, gyermekorvos, szociális munkás, családsegítő...
Kérdések
Álláspontok vitára
- Fel kell készíteni az iskolára?
- Játék vagy tanulás?
- Kit támogatunk?
- Hogyan, honnan tájékozódnak a szülők?
- Ki kihez alkalmazkodjon?
- Szükség van egy óvoda-iskola közötti 0. évfolyamra/egy átmeneti évre
- A 0. évfolyamnak az óvodában van a legjobb helye
- Az óvoda az iskola kiszolgálója
- Az óvodában dől el az egyetemi felvételi
- Az óvoda túl kötetlen
Szabad- vs. fejlesztőjáték
Szabadjáték | Fejlesztőjáték | |
---|---|---|
Cél | Önmagáért van, nincs célja, „csak” eredményei – önfejlesztő hatásmechanizmus | A részfunkciók fejlesztése |
Motiváció forrása | A gyermek önmagát motiválja | A pedagógus motivál |
Eszközök szerepe | Szimbolizálás az eszközökkel, térrel, idővel, metakommunikációval | Eszközei célorientáltak, lehet játékszer is |
Tevékenység jellege | Cselekvő, aktív | Cselekvő, aktív |
Fejlődés követése | Eredmények nyomon követése | Eredmények mérése – standard |
Hogyan lehet erről beszélni?
Csoportban
Vegyes csoportok, melyekben többféle szakma/érdekelt fél van jelen.
Szabad meséléssel
Helyezkedjünk a helyzetbe! Meséljük egy általunk elképzelt iskolába készülő óvodás történetét!
Problématérképpel
Gyűjtsük össze az óvoda-iskola átmenettel kapcsolatos problémákat! Mi mihez kapcsolódik?
Kinek a dolga? Ki a felelős?
Az összegyűjtött problémákat csoportosítsuk aszerint, kinek a dolga, kinek a felelőssége? Az egyéné, az intézményé, a rendszeré, országos szintű, helyi szintű?
Minikutatással
Előzetesen kérdezzük meg a helyi szülőket, tanítókat óvodapedagógusokat, gyerekeket...! Beszéljük meg a válaszokat!
Mások hogyan csinálják?
Ismerjünk meg röviden hazai és nemzetközi jó gyakorlatokat!
Mi a teendő
Fogalmazzunk meg reális cselekvéseket az óvoda-iskola átmenet helyzetének javítására!
A témát kidolgozó szakértők:
Dr. Bakonyi Anna
pedagógiai szakértő
Dömsödy Andrea
pedagógai előadó
Miklós György
a Szülői Hang képviselője