Kell-e olvasni és olvastatni a mesterséges intelligencia korában? Mi a szerepe az olvasásnak az életminőségben, a társadalmi mobilitásban és sikerességben? Miért rekesztődnek ki oly sokan az olvasás nyújtotta előnyökből? Olvasásra bírható az alfa-generáció?
Röviden
Az olvasás fontosságát nem szokás nyíltan megkérdőjelezni. Annak a tanulás hatékonyságában, az életminőségben, a társadalmi mobilitásban/sikerességben betöltött szerepét kutatások igazolják. Az olvasáskutatások és a szövegértési tesztek mégis lesújtó tendenciákat mutatnak. Ennek egyik oka, hogy a témát számos közhely és tévhit övezi, amelyek rossz gyakorlatokat szülnek, többek között, az óvodákban, iskolákban, a szülők és a diákok mindennapi gyakorlatában.
A közhelyeken, tévhiteken való túllépésért, a holtpontról való elmozdulásért sokan tehetnek. Sok szakma képviselője tett is érte, de ezen a területen is szükség van a szemléletváltásra. Ehhez kínálunk eszközöket, melyek a témával kapcsolatos párbeszédet segítik a probléma gyökerének keresésével, a megértésére való törekvéssel, új nézőpontok bemutatásával és cselekvésre késztetéssel.
A műhelyre várjuk azokat, akik “csak” gondolkodnának saját lehetőségeiken, azokat akik új nézőpontot keresnek az (iskolai) partnerek megtalálásához.
Kiknek ajánljuk?
Akit érdekel a jövő
Mely minőségének alapja az oktatási rendszer, a nevelési szemléletek milyensége.
Óvodai dolgozóknak
Óvodapedagógusok, dajkák, asszisztensek, óvodavezetők...
Iskolai dolgozóknak
Tanítók, tanárok, asszisztensek, iskolavezetők...
Bölcsődei dolgozóknak
Kisgyermeknevelők, dajkák
Szülőknek
Családnak, nagyszülőknek
Fejlesztő szakembereknek
Óvodában, iskolában, szakszolgálatban, nevelési tanácsadóban, magánszektorban.
Gyógypedagógus, logopédus, konduktor, fejlesztőpedagógus, pszichológus…
Pedagógusjelölteknek
Fenntartóknak
Gyerekekkel foglakozóknak
Védőnő, gyermekorvos, szociális munkás, családsegítő, múzeumpedagógus...
Könyvtárpedagógusoknak
Könyvtárostanároknak, gyermekkönyvtárosoknak
Munkaadóknak
Hivatali dolgozóknak
Könyvtárosoknak
A könyvtárpedagógusokon túl minden könyvtárosnak települési, felsőoktatási és szakkönyvtárban dolgozóknak is.
Kultúrával foglalkozóknak
Minden területen és minden szinten.
Kérdések
- Miért van szükség a kis állományú iskolai könyvtárra, ha van internet?
- Aki nem tud olvasni, az ne járjon könyvtárba?
- Miben más és több a könyvtár, mint az internet?
- Mikor kell kezdődnie az olvasástanulásnak?
- Miben segíthet a könyvtárpedagógus?
- Legyen kötelező olvasmány?
- Hogyan hat a regényolvasás a tanulásra?
- Mit olvassunk, mit olvastassunk?
Álláspontok vitára
- Teljesen mindegy, hogy filmen nézi a gyerek a mesét vagy hallgatja, netán mesélnek neki.
- Annak a gyereknek, aki már tud olvasni, nem kell mesélni.
- Az olvasástanítás a tanítók/magyar szakos tanárok dolga/felelőssége.
- Nem kívánatos viselkedésekről, gondolatokról ne olvasson a kiskorú, mert mintának fogja tekinteni.
- Könyvtárba az jár(jon), aki tud olvasni.
- Nem magyar, aki nem olvasta … az Egri csillagokat.
- Aki sokat olvas, okos.
Hagyományos vs. új szemlélet
Hagyományos | Új | |
---|---|---|
Iskolai könyvtári állomány | Cenzúrázni kell az iskolai könyvtárak állományát Az iskolai könyvtárakból ki kell tiltani bizonyos műveket a gyerekek védelme érdekében | Az iskola könyvtár állományának lehetővé kell tennie a sokféleség megismerését Kifejezetten törekedni kell arra, hogy az iskolai könyvtárakban sokféle megközelítés megismerhető legyen a tananyaghoz kapcsolódó és a tanulókat érdeklő témákban. |
Kötelező olvasmány tartalma | A kötelező olvasmányoknak (nemzeti) klasszikusoknak kell lenniük A hazafias nevelés fontos része, hogy már ifjúkorban ismerjenek meg alapműveket. A magyar gyerekekhez a magyar szerzők tudnak szólni. Ismerják meg a gyökereket mielőtt az újabbakat olvassák. | A kötelező olvasmányoknak a gyerekek problémáira reagáló kortárs műveknek kell lenniük Legalább 14 éves korig… Ezek nem feltétlenül magyar szerzők. A globalizált világban számos globális probléma foglalkoztatja őket. Ezek megértésében segíteni kell őket. A rólam/nekem, az én nyelvemen szól élménye kell az olvasás megszeretéséhez, ami út a klasszikusokhoz. |
Kötelező olvasmány egységessége | A generációkon átívelő olvasmányélmény összeköt Központilag kell meghatározni, hogy mik legyenek a minimális kötelező olvasmányok. Ezeknek hosszú éveken át állandónak kell lenniük. Ez segíti a nemzeti összetartást is. | A közösen kiválasztott olvasmány tud pozitív és közös élmény lenni Az osztályközösség egy demokratikus kiválasztási folyamatban döntsön arról, mit olvasnak és dolgoznak fel közösen. Ez kisebb közösségben lesz közös, de ez garantálja a pozitív élményt és a valódi párbeszédet. |
Az olvasmányok műfaja és tematikája | A gyerekek szépirodalmi műveket olvassanak, így válhatnak irodalomkedvelő felnőtté. | A gyerekek olyat műfajú (pl. képregény) és tematikájú (pl. tudományos fantasztikus irodalom) műveket olvassanak, amelyek az éppen aktuális kérdéseikre úgy reagálnak, hogy az megfelelő legyen az életkori sajátosságaiknak. |
Irodalomtanítás | Az iskolában olvasott művek időrendi, az egyes irodalomtörténeti korszakok szerinti sorrendben kövessék egymást, így is bemutatva egy nemzet és a világirodalom műveit. | Legyen lehetőség egy-egy téma szerint válogatni a megismerhető műveket (pl. család, barátság, szerelem, élet-halál) függetlenül attól, hogy világirodalmi klasszikus, magyar klasszikus vagy éppen kortárs (dráma)író-költő a szerző. |
Hogyan lehet erről beszélni?
Csoportban
Vegyes csoportok, melyekben többféle szakma/érdekelt fél van jelen.
Véleményvonallal
Pl.: Mennyiben befolyásolja, egy-egy élethelyzetben, ha tudunk/nem tudunk (jól) olvasni?
Személyes történetekkel
Amikor nekem voltak olvasási nehézségeim, amikor láttam, hogy másoknak van.
Képekkel
Milyen előítéleteket, elvárásokat hoznak elő egyes élethelyzetek, képek az olvasásról?
Mesékkel
Számos mese, történet szól az értő olvasásról, a megszerzett tudás alkalmazásáról.
Szerveződj! társasjátékkal
Oldjunk meg együtt egy ügyet! Vonjunk be minél többféle érdekelt szereplőt! Képviseljünk érdekeinket!
Vitával
Vezess be egy programot! De melyiket! Vitassuk meg, melyik alkalmas nekünk!
Adatokkal
PISA tesztek, olvasási szokások kutatásai, kompetenciamérések eredményeinek megbeszélése
Minikutatással
Előzetesen kérdezzük meg a helyi szülőket, tanítókat óvodapedagógusokat, gyerekeket...! Beszéljük meg a válaszokat!
Jó gyakorlatok megismerésével
Számos hazai és határon túli jó gyakorlat született már az olvasás fontosságáról és hasznáról.
Közhelyekkel, tévhitekkel
Mi a gyökerük? Mikor érvényesek? Mit tehetünk ellenük?
Kinek a dolga? Ki a felelős?
Az összegyűjtött problémákat csoportosítsuk aszerint, kinek a dolga, kinek a felelőssége? Az egyéné, az intézményé, a rendszeré, országos szintű, helyi szintű?
Mi a teendő
Fogalmazzunk meg reális cselekvéseket magunk, a tanítványaink, az intézmény, a település olvasásfejlesztése érdekében!
A témát kidolgozó szakértők
Dömsödy Andrea
könyvtáros, könyvtárpedagógiai szakértő
Bakó Katalin
könyvtárostanár, magyartanár, Népmesekincstár foglalkozásvezető