Home Egyéb

2022-02-16
Néhány szempont az iskolai könyvtárak felől is nézve:
1. Az iskolának is osztogassanak
– ma van olyan iskolai könyvtár, ahol a könyvtárosnak sincs számítógépe
– sok olyan iskolai könyvtár van, ahol csak a könyvtárosnak van gépe, de az olvasóknak nincs, vagyis nem tud
—- internetes források használatára építő foglalkozást tartani, vagyis nem tudja az információs és digitális műveltséget fejleszteni
—- a diák, pedagógus nem tud helyben használni netet, irodai vagy más szoftvert használni, vagyis tanulni, dolgozni biztonságos, támogató környezetben
1.a Könyvtárat is adjanak
– Ma az iskolák 30-40%-ában könyvtár sincs, nemhogy könyvtárban a tanórától függetlenül elérhető számítógép.
– A könyvtár azért jó hely a számítógépeknek (is), mert tanórán és tanórán kívül is elérhető, tanulási és szabadidős célokra is használható, van benne pedagógus, aki segít, támogat, és van a gép mellett könyv, társasjáték…
(és akkor még nem is egy modern iskolai könyvtárról beszélek, ahol van csoportszoba, greenbox, prezentáló tér, miniszínpad…)
2. Iskolai használat biztosított legyen
– Valahol tanítani, használtatni kell a diákokkal az eszközöket.
— vagy a sajátjukat és akkor arra alkalmas hálózati csatlakozó kell, megfelelő méretű asztal, zárható szekrények (hova teszik, amíg az udvaron, tesiórán… vannak) 
— vagy legyen otthon és akkor az iskolában legyenek géptermek, osztálynyi hordozható mennyiségek, amit órára a tanár kikölcsönöz a szertárból, könyvtárból…
3. IT támogatás kell: rendszergazda, gépkarbantartó…
— pedagógusnak
— tanulónak – ha nincs ki otthon segítsen, mit csinál a gépekkel, ki állítja be, teszi rendbe…
— iskolának, a biztonságos beállítások, adatvédelem, zaklatás, nem nekik való tartalom…
4. Nemcsak digitális műveltséget kell fejleszteni, hanem információs műveltséget is.
– Az eszközhasználatnak akkor van haszna, ha annak értelme is van. Vagyis nem elég digitális készsgeket fejleszteni, hanem tágabban kell értelmezni, vagyis információs műveltséget kell fejleszteni (kritika, infókezelés…)
5. Mit jelent az ingyenes?
– A tankönyvek esetén az ingyenesség a legtöbb esetben nem jelent diáktulajdont. Ingyen kapja használatra a könyvtárból.
—- Minden könyvtáros tudja, hogy mennyi gond van a megrongálódott, elveszett tankönyvekkel és adminisztrációjukkal. Az iskolát váltó, kimaradó diákokkal… 
– Ha tulajdon akkor is kérdés a kártérítés
6. Az eszköz típusa
– Érdemi munkát, érdemi információk keresését mibilon, tableten nem lehet végezni. Pdf-eket olvasni, adatbázist használni már nem alkalmas. A felszínes és a gyors tájékozódásra jók. De a cél az lenne, hogy ezen a szinten lépjenek túl.
– Alkotómunkára is nagyon korlátozottan alkalmas.
– Nem vagyok biztos benne, hogy ez életkori differenciált eszközparkkal megoldható. Azért mert alsós, pötyögjön tableten és ne laptopon, ahol pl. prezentációt, plakátot szerkeszthetne?
Üdv:
Dömsödy Andrea
Könyvtárostanárok Egyesületének alelnöke