Home Távmegoldások Tanulási zavarok – kisokos otthonra is – Gyarmathy Éva

Tanulási zavarok – kisokos otthonra is – Gyarmathy Éva

2020-04-03

A tanulási zavar helyett inkább tanítási zavarról kellene beszélni, hiszen a tanulási zavar kategóriába kerülő gyerekek egészen jól tudnak tanulni, ha ezt úgy tehetik, ahogyan az idegrendszerük számára a legmegfelelőbb. Az otthontanulás során nagy előny lehet, hogy nem kell a szokásos tanítási módokhoz alkalmazkodni. (Jó esetben, ha a távtanítást nem téveszti össze a pedagógus a személyes jelenléttel folyó tanítással.)

A tanulási zavarok sokféle eredetű eltérések, így ezen tanulók nagyon sokfélék a sajátosságaik szempontjából is. Az atipikus fejlődésű tanulókra leírt alapszabályok mind alkalmazandók a tanulási zavarokkal küzdő tanulókra is. Emellett, minthogy gyakran együtt járnak a különböző fejlődési különlegességek, érdemes figyelni az egyéb sajátosságokra is. Különösen a figyelemzavar nem tűnik fel, ha tanulási zavarral társul, mert összemosódnak és összeadódnak a tünetek, és sokszor gyenge intelligenciájúnak vagy értelmi elmaradottnak minősítik ezeket a gyerekeket, ami a legtöbb esetben messze nem igaz. Sőt.

A tanulási zavar, diszlexia, diszkalkulia diszgráfia nem akadálya a tanulásnak, hanem különleges gondolkodási és tanulási mód. A tanulók főleg azt tanulják meg, hogy miképpen tanították őket, nem pedig azt, hogy mire. Az önálló tanulásra való átálláskor segíteni kell, hogy önmaga is képes legyen a saját hatékony tanulási útját követni.

A tanulási zavarokkal küzdők tanulásáról a következőket kell tudni.

  • Át kell látnia az anyagot ahhoz, hogy meg tudja tanulni. A tanulás tehát összefoglalással kezdődik. Könnyebb egy puzzle kis darabjainak a helyét megtalálni, ha az egész képet láthatjuk.
  • Az egész agy használatát kívánó módszerek hasznosak:
    • Pókábrákjó látni egyben az egészet és az anyag szerkezetét is ahhoz, hogy kezelni tudjuk a részleteket.
    • Képzelet, vizualizáció.
    • Képek és szöveg egyszerre, a tananyag képekhez kapcsolása stb.
  • Szeretik alaposan megbeszélni az új fogalmakat, hogy azok ne legyenek homályosak és elmosódottak.
  • Konkrét példákból tudnak kiindulni, és azokon keresztül jutnak el az általánosabb fogalmakig. A konkrét példák fényében lehet értelmezni a fogalmakat.
  • Több időre van szüksége az írott anyagok elkészítéséhez.
  • Nehezebben dolgozzák fel a hosszabb szövegeket. Ezért érdemes kisebb részletekre bontani, illetve alkalmazni a különböző olvasási módokat, mint az átfutó és pásztázó olvasás.
  • A magyarázatok legyenek minél rövidebbek. Ugyanúgy, mint bármely írott szöveg esetében, a tiszta, tömör szövegezés fél siker.
  • A technikai eszközök sokat segítenek a tanulásban. A digitális lehetőségek aranyat érnek a tanulási zavarokkal küzdők számára. A 21. századot nekik találták ki. 😊„Kutyaharapást szőrével.” A technika sok tekintetben oka a tanulási zavarok kialakulásának, ugyanakkor rengeteg olyan eszköz áll rendelkezésre, amely megkönnyíti a tanulást.
  • Az olvasás tanulása a legnagyobb kihívás a diszlexiás tanulónak, de a tanulási zavar egyéb formáiban is gondot okozhat. Az olvasástanuláshoz itt érhető el segítség.
  • A számolás nem csak a diszkalkulia diagnózist nyert gyerekeknél lehet gond, hanem mindenféle tanulási zavar esetén. Ezért a számolás tanulásának segítése és a számolás megsegítése szükséges lehet. Ehhez itt elérhető egy részletesebb útmutató.
  • A matematika nem a számolással azonos. Sok matematikusnak voltak nehézségei a számolás tanulásában, mégis kiemelkedő eredményekre jutottak. A digitális eszközök most sokat segíthetnek a számolás tanulásában is.
  • Az írás és helyesírás is problémás lehet a tanulási zavarok mindegyik formájában, ezért erre is jó egy alaposabban figyelni. Itt a témába vágó útmutató.
  • A nyelvtanulás is megoldható, de nem a hagyományos biflázós úton. Sokkal inkább a természetes tanulást kell alkalmazni, sok tapasztalat az adott nyelven, filmek, énekek, sok kommunikáció. Egy kis alapanyag.
  • A tanulási zavar élethosszan okozhat előnyöket és hátrányokat. Nem betegség, hanem sajátos idegrendszeri működés. Felsőfokú és felnőtt tanulás során is az egyéni utak a leghatékonyabbak, de van néhány fontos információ, amit érdemes figyelembe venni a tanulási zavarokkal küzdőknek.
  • A vizsgára készülés és a vizsga nagy feladat. Minthogy a nagy tananyag részletes kezelésével és szervezésével az átlagosnál nagyobb gondja van a tanulási zavarokkal küzdőknek, számukra a vizsga kifejezetten a nagy megpróbáltatásokhoz tartozik. Itt egy útmutató a vizsgára való felkészüléshez.

A távtanulásra való átállás a legnagyobb lehetőséget éppen a tanulási zavarokkal küzdők számára jelenthetné, ha most végre valóban a egyéni és önálló tanulásra lehetne átállni, és a technikai eszközök bevonásra kerülhetnek.

Mindez akkor lesz eredményes, ha a szeretet és elfogadás a háttere. Ezek a gyerekek nem rosszabbak vagy butábbak, mint mások, csak nem tipikus a fejlődésük. Az átlagosnál érzékenyebbek a környezeti hatásokra, ezért a nevelés módja sokkal nagyobb jelentőségű az ő esetükben, mint a tipikusan fejlődő gyerekek esetében.

Ha pszichológiai, nevelési jellegű kérdése, problémája van az otthontanulással kapcsolatban, írja meg a ckp.pszicho@gmail.com címre! Nem ígérjük, hogy minden egyéni problémára tudunk megoldást adni, de általános válaszokat mindenképp adunk a hamarosan induló Gyakori kérdések rovatunkban.