Milyen problémákat vet ez fel?
– Ennek nincs semmiféle eljárásrendje, ismert részlet/folyamatszabályozása, feltételrendszere. (Ki alkalmas a miniszter szerint? Mi alapján mondja ezt meg a miniszter? Szemszín?) Még azt sem lehet tudni, hogy hogy kell ezt az szakvéleményt kérni – az EMMI a levelekre hetek óta nem válaszol, és szóban nem adnak információt arról, kihez kellene fordulni.
– Extrán veszélyesnek (és jogalkotás szempontjából aggályosnak és vizsgálandónak) tartjuk, hogy ez a kiegészítés nemcsak az újonnan nyilvántartásba vett intézményekre vonatkozik, hanem minden olyan esetben meg kell felelnie a fenntartónak/intézménynek miniszternek (kell a miniszter szakvéleménye), amikor a nyilvántartási adatokban változás következik be. (Ilyen adat pl. az intézményvezető neve vagy a jogszabályváltozás miatt szükséges változtatások )
– Ha az intézményt a Kormányhivatal törli a nyilvántartásból, az az intézmény azonnali bezárását jelenti – a tanköteles tanulók vonatkozásában pedig a Kormányhivatal kijelöli azt az iskolát/iskolákat, amelyek a tanulók felvételét nem utasíthatják el.
Gondoljunk bele mit jelent ez az egyén, a tanulók, az iskolaközösség, a pedagógusok, családok szempontjából???
Feltételezhetően az is az eddiginél nagyobb lehetőséget ad az iskolák megszüntetésére, hogy a működési engedély módosítását márciustól nem a járási hivataltól, hanem egy központibb helyen, a „nagy” kormányhivatalok kell kérvényezni.
Itt is érvényesül az oktatási kormányzat általános törekvése: minél központosítottabb a döntés, annál jobban irányítható.
2020. 1. 15.