Kommentek a szakgimnazisták leveléhez
2017-ben megváltozott a szakgimnazisták érettségije. Amellett, hogy az addig választható szakmai tantárgyat kötelezővé tették, maga a tantárgy is megváltozott. Azt, hogy egészen pontosan mit is kell tudni a májusi érettségin, csak december végén hozták nyilvánosságra.
2017 januárjában szakgimnazisták levélben fordultak Balog Zoltánhoz olyan javaslatokkal, amelyek legalább enyhíteni tudták volna a kései szabályozás okozta károkat. Levelüket több mint háromezren írták alá. A mostani Blogravalót a Balog Zoltánhoz írt levél kommentjeiből állítottuk össze.
A témáról – a szabályozásról, a levélről, az eredménytelen akciókról részletesen beszámoltunk honlapunkon.
Arra sem méltatnak minket, hogy válaszoljanak. Nem számít a diák, az ember, semmi sem számít, csak véghezvigyék, amit egyszer egy ostoba pillanatában valaki kitalált. 🙁
Kegyetlen, hogy mindent nálunk kellett bevezetni... Heti 5 óra testnevelés, közösségi szolgálat, érettségi módosítás! Ennyit nem bírunk el. És ahhoz, hogy minden tantárgyból meglegyen a megfelelő óraszám, heti több mint 40 órát ülünk az iskolában, és már azon fáradozunk, hogy ne aludjunk el. És mellette, ha hazaér a tanuló, még tanuljon, írjon, házit, készüljön az órákra, segítsen otthon, pihenjen, szórakozzon és a legfontosabb, hogy éljen!!!
A fiam ebben az évben fog érettségizni, jelenleg szakgimnáziumba jár. Nyelvi tagozatos, az 5 év alatt legalább háromszor változott meg az érettségi követelmény. Oktatott már valaha életében az, aki ilyen határidővel ír elő vizsgaváltozásokat? Nem hiszem.
Életem kilátástalan. Érettségim hallatlan. Jövőm romokban. Fejem homokban. Átlagom elég jó. Érettségim meg elég jól el …
Az osztályomnak tánctörténetből kellene érettségizni, amit csak idén kezdtünk el tanulni. A tanárokat is felkészületlenül érte, nem tudják, miből tanítsanak (nincs ilyen tankönyv, ami kifejezetten az érettségire készítene fel ), és nincs kiadott feladatsor sem, ami alapján tudhatnánk,hogy mire készüljünk.
Aki például egészségügyi szakközépiskolából orvosira készül (többen is lettek volna), nem meri elvállalni a 7!!! tantárgyas érettségit, amiből kettőt (biológia, fizika vagy kémia) emelt szinten kellene teljesíteni. Ebben az esetben el kellene engedni az egészségügyi alapismeretek érettségit.
Én jelen pillanatban közgazdaságot tanulok, és a jövőben nagyon nem ezzel szeretnék foglalkozni. Azzal, hogy bevezették kötelezően a szakmai érettségit, csak azt érték el, hogy ne legyen fakultáció abból a tantárgyból, amiből még le kéne érettségizni, hogy felvegyenek az álom-egyetememre (az én esetemben informatika tantárgyból). Figyelembe kéne venniük, hogy egy 14 éves diák nem tud a jövőéről dönteni, és nem feltétlenül élvezi azt a szakmát, amit akkor még a szülő választ ki neki. Nem központosítani kéne az oktatási rendszert, hanem új lehetőségeket kínálni a diákoknak!
Kérem, segítsenek, hogy a tanulási nehézséggel küzdő tanulóknak is egyenlő esélye legyen, hogy olyan szakmákban dolgozhassanak, amelyekben tehetségesek és lelkesek!
Nagyon nem tetszik az, hogy 3 évig rossz dolgokat tanultam az iskolában, az utolsó évben pedig félévkor még nem tudjuk az érettségi követelményeit. Felháborító ez az egész!
Most fogok érettségizni szakmaikkal együtt 11 tantárgyból!!! 11! Sötétben tapogatózunk mi diákok a szakmai érettségi miatt, a tanárok ugyancsak, és ami a legnagyobb vicc , hogy akik ezt az egész új rendszert kitalálták, azok is sötétben tapogatóznak. 3 és fél hónap múlva érettségizünk, de nem tudjuk miből. Azoknak, akik kitalálták ezt a rendszert, azt tanácsolom, hogy üljenek be helyettünk a padba, és érettségizzenek le ugyanezen körülmények és szabályok szerint!
Elfogadhatatlan a magyar oktatási rendszer. Egyszerűen mintha kicsi robotok lennénk a rendszerben, tesztelnek rajtunk mindent, ami éppen eszükbe jut, aztán lesz, ami lesz! De az már nem érdekli a fejeseket, hogy velünk, diákokkal mi lesz. És csodálkoznak, ha elmegyünk az országból? Ha külföldön keresünk családunknak biztos pontot? Ha nem olyan a színvonal, mint amit elvárnak? Gondolkozni kéne egy kicsit…
Mikor tavaly kiderült, hogy nem használhatjuk azt az atlaszt, amelyet a hatévfolyamos képzés során használtunk, nagyon kétségbe estem, hisz mindig a kronológiára hagyatkoztam a dolgozatokban. Amikor a történelemtanárok összefogtak, hogy a még ebben az évben érettségiző osztályoknak ne az újfajta atlaszt kelljen alkalmazni, azonnal támogattam őket egy aláírással, és sikerrel jártunk. Remélem most is így lesz.
Nyelvtanárként csak alátámasztani tudom a diákok követeléseinek jogosságát. Talán így lehetne szemléltetni: miután elindul a magasugró, a lécet hirtelen felemelik.
A lányom diszkalkuliás. Fel van mentve a matematika értékelése alól, de a szakmai tárgyakból a számolás része az érettséginek. Várhatóan rögtön egyes lesz az írásbelije, és a szóbelin így már csak maximum hármast érhet el. Ez óriási hátrány a számára.
Nem használhattunk képlettárat, pedig az órákon mindig használnunk kellett, így a számolásos példák zömével nem tudtam mit kezdeni.
A továbbtanulásomnak alapfeltétele lenne a tesi érettségi. Most gazdaságiból kötelezően kell érettségiznünk, amit nem tudtunk, mikor felvételiztünk az iskolába. Így nem mertem még a tesit is felvenni, pedig az lenne minden álmom, hogy tesi szakra mehessek.