TANOSZ közlemény a 2015-2017 közötti tankönyvforgalmi helyzetről
A tankönyvhelyzet jelenlegi állapotának bemutatására néhány tankönyvforgalmi adatot teszünk közzé, mely a TANOSZ közelmúltban kapott közérdekű adatkikéréséből származik. (A KELLO korrekten a TANOSZ rendelkezésére bocsátotta a kért adatokat.)
Bevezetőként felidézzük: 2014-ben a tankönyvekért felelős akkori miniszteri biztos többször nyilatkozta, hogy a következő (2015-ös) tanévre már legalább 80%-os lesz az állami kiadású tankönyvek aránya, s ez évente növekedni fog… Mit mutatnak a tények?
1.Egyértelmű a trend: 2015-2017 között az állami tankönyvek forgalma visszaesőben
2015 | 2016 | 2017 | |
Állami tankönyvek aránya (db) | 74,4% | 72,9% | 67,1% |
Magánkiadók tankönyvei (db) | 25,6% | 27,1% | 32,9% |
A tények azt mutatják, hogy – az EMMI és a KLIK „minden erőfeszítése” ellenére – ezt a célkitűzést nem sikerült elérni, sőt 2017-re az állami tankönyvek aránya 7,3%-kal csökkent is az előző évhez viszonyítva, miközben a magánkiadóké ugyanennyivel nőtt.
Mindez annak ellenére történt, hogy az oktatási kormányzat – sokszor jogszabályellenes intézkedésekkel is – igyekezett ellehetetleníteni a magánkiadók tankönyveinek megrendelését. Például: a magánkiadóknak 2014 óta nincs lehetőségük, hogy új közismereti tankönyveket engedélyeztessenek, miközben az állam – többmilliárdos uniós forrásból – 2017-ra már 173 kísérleti tankönyvet vihetett be az iskolákba. Ezzel párhuzamosan ugyanakkor a hivatalos tankönyvjegyzéken évről évre egyre kevesebb a magánkiadók által kiadott tankönyvcímek száma.
2.A kísérleti tankönyvek átlagos rendelési darabszáma – hihetetlenül alacsony áruk ellenére – 2017-re drámai mértékben (mintegy 38%-kal) visszaesett 2015-höz képest.
A kísérleti tankönyvek átlagos darabszáma
2015 | 2016 | 2017 |
20.111 db (100%) | 16.476 db (81,9%) | 12.449 db (61,9%) |
Ezek a számok azt mutatják, hogy a pedagógusok túlnyomó többsége nem elégedett nemcsak a kísérleti, hanem a közben átdolgozott újgenerációssá váló tankönyvek szakmai-módszertani minőségével sem.
Ennek a lejtmenetnek egyik legjellemzőbb példája a kísérleti/újgenerációs Ábécés olvasókönyvek példányszámának alakulása ugyanebben az időszakban.
2015 | 19.036 db | 100% |
2016 | 9.537 db | 50% |
2017 | 8.564 db | 45% |
Ekkora visszaesés (50-55%) nehezen magyarázható mással, minthogy a tanítók az átdolgozás után sem igen „lelkesednek” ezekért a kísérleti tankönyvekért…
A fenti adatok (az iskoláktól kapott visszajelzések szerint egyáltalán nem meglepően!) azt üzenik az oktatási kormányzatnak, hogy a pedagógusok többsége – olcsóságuk ellenére – nem szívesen tanít a kísérleti/újgenerációsnak mondott állami kiadású tankönyvekből.
Az itt felvázolt adatok mélyebb elemzése a pedagógus szakma és az oktatási kormányzat közös felelőssége! A TANOSZ készen áll arra, hogy ebből kivegye részét, ugyanakkor jelzi, hogy az elkövetkező napokban újabb állásfoglalását a tankönyvek ügyében érintett valamennyi szereplő számára nyilvánossá teszi.
Budapest, 2017.09.06.
Kereszty Péter, elnök
Romankovics András, alelnök
Tankönyvesek Országos Szakmai Egyesülete (TANOSZ)