Akié a hatalom – azé az iskola?!
A jelenlegi kormányzat álláspontja szerint vitathatatlanul szükség van a központosításra, mert
- csak így lehet biztosítani az iskolák kiszámítható és megbízható finanszírozását,
- és csakis ezzel a megoldással csökkenthető az esélyegyenlőtlenség.
Ezzel magyarázzák a legkisebb lépéseket is közvetlenül meghatározó, központi utasításokat, a mindenre kiterjedő egységesítést.
A Civil Közoktatási Platform szakmai álláspontja szerint
- a központi szabályozás és egységesítés felszámolja a valódi szakmai munkához nélkülözhetetlen feltételeket, a gyermekek eltűnnek egy végletesen bürokratizált, adminisztratív rendszerben;
- az oktatási rendszer mindenkori követelményekhez és társadalmi elvárásokhoz való alkalmazkodóképességét kizárólag az iskolák autonómiája és függetlensége esetén lehet biztosítani;
- csak ilyen módon lesznek képesek hatékonyan alkalmazkodni a tanítók, tanárok tanulóik sokféleségéhez.
Forrás: a Civil Közoktatási Platform Kockás könyve, illetve az annak alapján készült Kockás táblázat
2016-ban a minisztérium háttérintézete, az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet közzétette kutatásának eredményeit, amely éppen azt vizsgálta, mit hozott a központosítás.
Az alábbiakban az Index összefoglalóját idézzük:
Az Emmi háttérintézete az elmúlt években részletesen megvizsgálta, hogy mit hozott az iskolarendszer államosítása és a KLIK működése. Az eredmények egészen lesújtóak:
Sehol Európában nem volt példa ilyen szintű centralizálásra, a magyar központosításnak az eltelt időben semmilyen előnye nem látszik. A tankerületek csak utasításokat közvetítenek, helyi szempontok nem jelennek meg, az egész működést a stratégiai gondolkodás teljes hiánya jellemzi. A túlzott adminisztráció és az autonómia elvétele megbénítja az iskolák működését. A KLIK nem hoz érdemi szakmai döntéseket, teljes a titkolózás, még a minisztériumi intézmények kutatói sem jutnak adatokhoz. A passzív-agresszív túlközpontosított rendszerben a kutatók szerint komoly politikai kockázatok vannak.