A Civil Közoktatási Platform összeállított egy – a közoktatás újjáélesztését célzó – javaslatcsomagot, amely a következő, reményeink szerint demokratikus kormányzat oktatáspolitikai programjának kidolgozását is elősegítheti. "Sorvezetőül" a CKP által elfogadott alapértékek és alapelvek szolgáltak.
A HAZAI KÖZOKTATÁSI RENDSZER MEGÚJÍTÁSÁNAK ELSŐ, HALASZTHATATLAN LÉPÉSEI
A Civil Közoktatási Platform javaslatai
(A teljes anyag megjegyzésekkel, hivatkozásokkal itt olvasható és tölthető le. A javalatokhoz fűzött magyarázatok itt olvashatók.)
A hazai közoktatási rendszer megújulását célzó, azonnali beavatkozások sikeressége érdekében két alapvető szempontot szükséges figyelembe venni:
- Az első beavatkozásoknak stratégiai jelentőségű pontokon kell bekövetkezniük, azaz a rendszer működését alapvetően meghatározó mechanizmusokat kell érinteniük, és határozottan a kívánt változás irányába kell mutatniuk.
- A változtatásokat egy működő intézményrendszeren belül, a működőképesség veszélyeztetése nélkül kell megejteni.
Javaslatcsomagunk összeállításakor a CKP-hoz tartozó szakmai és társadalmi szervezetek által meghatározott alapértékekből és alapelvekből indultunk ki. Nem kínálunk megoldást a közoktatás minden fontos problémájára, csak azokat az intézkedéseket fogalmaztuk meg, amelyek rövid időn belül bevezethetőek.
- Közoktatási alapértékeink: 1. személyközpontúság 2. esélyegyenlőség 3. kompetenciafejlesztés 4. demokratikus működés 5. autonómia és elszámoltathatóság 6. átjárhatóság és zsákutcamentesség
- Közoktatási alapelveink: 1. társadalmasított oktatáspolitika 2. alanyi jogú részvétel a közfeladat-ellátásban 3. diszkriminációmentesség 4. esély- és feltételteremtés 5. kor- és időszerűség 6. folyamatos megújulás 7. hatékonyság és eredményesség
Elengedhetetlennek tartjuk, hogy a mindenkori oktatási kormányzat évente kritikai vizsgálat tárgyává tegye a közoktatási rendszer egészének működését, és beavatkozásaival elősegítse a fenti alapértékek és alapelvek érvényesülését.
Meghatározó jelentőségű, azonnali változtatási javaslataink
- Országos és helyi szinten is haladéktalanul meg kell kezdeni a közoktatásban érdekelt szakmai és társadalmi szereplőkkel való együttműködés jogi és szervezeti garanciáinak kiépítését.
- Garanciát kell vállalni arra, hogy minden oktatási intézmény fenntartótól függetlenül azonos mértékű állami finanszírozást kapjon.
- Le kell tenni az asztalra a következő kormányzati ciklus oktatásfinanszírozásra vonatkozó tervezetét, amely garantálja, hogy az oktatás pénzügyi támogatása 4 éven belül fokozatosan eléri a GDP 6%-át.
- Haladéktalanul ki kell vezetni a rendszerből a pedagógus-életpályamodell és a pedagógiai-szakmai ellenőrzés jelenlegi formáját.
- A kötelező óraszámot 22-ben kell maximálni. A diákok és a pedagógusok óra- és munkaterhelése, valamint a pedagógusok bérezése tárgyában haladéktalanul társadalmi egyeztetéseket kell kezdeményezni.
- Az iskolaigazgatók hatáskörébe kell utalni a munkáltatói jogokat, és ők lehessenek a felelősei az adott intézmény gazdálkodásának is.
- Meg kell szüntetni a szakmaszerkezeti döntés intézményét. Az egyes intézményekre, illetve a szakképzési centrumokra kell bízni annak eldöntését, hogy – bizonyos tág határok között – milyen képzéseket kívánnak folytatni.
- A szakgimnáziumokban is választhatóvá kell tenni az 5. érettségi tárgyat.
- A központi kerettantervek csak ajánlottak, és ne kötelezőek legyenek. A helyi tanterveknek – a közismereti és a szakmai képzésben egyaránt – csak a kimeneti követelményekhez kelljen igazodniuk.
- Legitimálni kell az iskolakísérleteket, inspirálni kell továbbiak létrejöttét, és támogatást kell adni a sikeres kezdeményezések intézményesítéséhez a közoktatás minden területén.
- A színvonalas feladatellátás érdekében az illetékes szakminisztérium kössön közoktatási (köznevelési) szerződést a közoktatás rendszerén belül a speciális és/vagy atipikus helyzetek/esetek kezelésében feladatot vállaló intézményekkel.
- Minőségügyi kontroll mellett újra meg kell nyitni a tankönyvpiacot.
- A 16 óráig tartó iskolai benntartózkodás kötelező jellegét meg kell szüntetni, és szabadon választhatóvá kell tenni azt a szülők, illetve gyermekek számára.
2017. szeptember 18.
Civil Közoktatási Platform