Home Kiemelt témákSzakképzés Továbbtanulás: Információhiány és nemhivatalos segítség

Továbbtanulás: Információhiány és nemhivatalos segítség

2019-09-28

Aktualizálva október 31-én (az Országos Képzési Jegyzék módosítása és a szakképzési törvény tervezetének ismertté válása után)

Nincsenek könnyű helyzetben, akiknek idén kell továbbtanulási döntést hozni – és azok sem, akiknek tanárként, pályaorientációs szakemberként segíteni kellene őket. A nyolcadikosok azzal szembesülnek, hogy úgy kell egy átalakuló szakképzési rendszer iskolatípusai és szakmái közül választaniuk, hogy az átalakulás részletei még nem ismertek, a jogszabályok mindegyike talán még a jelentkezés időpontjáig sem készül el. A felsőoktatásban elkészültek ugyan a felvételit szabályozó jogszabályok,  azonban azok sok helyen – pl. többletpontok számítása esetén, a felmentések, könnyítések kérdésében ellentmondásosak, nem egyértelműek.

Mindkét kérdéskörrel foglalkoztunk már oldalainkon. A továbbiakban is fontosnak tartjuk, hogy minél többen felhívjuk a figyelmet a nyelvvizsgaszabályok, az előírt határidőkön túl  megjelenő beiskolázási információk jogellenességére. Kérjük az érintetteket, hogy értelmezésért, tájékoztatásért forduljanak az Oktatási Hivatalhoz, a Nemzeti Szakképzési Intézethez!

Emellett azonban fontosnak tartjuk, hogy segítsünk a tájékozódásban.

Mivel a szakképzésben 2020-ban életbe lépő változásokról hivatalos tájékoztató kiadvány, tájékoztató oldal még nem létezik – a kérdésekre a válaszokat a jogszabályok ki tudja mikorra várható megjelenése utánra ígérték -, szakértőnk megpróbálta összefoglalni, hogy mai ismereteink szerint melyek azok a változások, amelyeket mindenképpen tudni kell a továbbtanulási tanácsadáshoz.  Igyekszünk a továbbiakban is minél több információhoz jutni és tájékoztatónkat ennek megfelelően aktualizálni.

A szakképzési beiskolázási tudnivalók nem hivatalos összefoglalója itt olvasható.

A 2020-as felsőfokú felvételi eljárásról a Nemzeti Pedagóguskar állított össze tájékoztató anyagot.

Utóbbi anyag a jogszabály beidézése mellett gyakori kérdésekre adott válaszok formájában próbálja értelmezni a többletpontok számítását, azonban egyrészt nem tér ki minden lehetőségre, másrészt nem tekinthető hivatalos, kötelező iránymutatásnak.