Home Kiemelt témákSzakképzés Mi a helyzet a szakképzésben?

Mi a helyzet a szakképzésben?

2019-09-03

A szakképzés átalakítás előtt áll. Hamarosan megszületnek az új jogszabályok, 2020 szeptemberében – ahogy már hozzászokhattunk,  kellő felkészülési idő nélkül – elindul a rendszer. A változások megismerése már nem csak közéleti tájékozottság kérdése: a mostani nyolcadikosoknak hamarosan iskolát kell választaniuk, amihez nemcsak ők, de tanáraik, sőt, a pályaválasztási szakemberek sem rendelkeznek kellő információval.  A CKP folyamatosan figyelemmel kísérte a szakképzési stratégia alakulását, oldalainkon össze is foglaltuk azt. Állásfoglalásainkban értékeltük a stratégiát és az intézkedéseket, kifejtettük a pozitívumokat és az elfogadhatatlan elemeket, szakértőnk több előadást tartott, több beszélgetésen vett részt. Annak érdekében, hogy segítsük a tisztánlátást, az érdeklődők figyelmébe ajánljuk az előadásokból összeállított prezentációt  (amely segít a szakképzés új rendszerének megismerésében) és az állásfoglalásainkból összeállított dokumentumot. 

Állásfoglalásunk lényege:

Bár a CKP álláspontja szerint a szakképzés rendszerében történő változtatások önmagukban nem képesek a közoktatás és benne az iskolai rendszerű szakképzés alapvető problémáinak megoldására, a szakképzés mai rendszeréhez képest a stratégia elemei előrelépést jelenthetnének. Üdvözöljük

  • az iskolai és a felnőtt szakképzés szerepének újragondolását,
  • az érettségit adó szakképzés előtérbe kerülését,
  • az átjárhatóság, az alapkészségek megerősítése támogatását,
  • az ágazati alapképzés és a széles alapozást adó szakképesítések megjelenését,
  • az újfajta, rugalmas képzési formák (műhelyiskola, orientációs évfolyam) megjelenését,
  • a tankötelezettség végzettséghez kötését,
  • az ösztöndíjrendszer átalakítását és kiterjesztését,
  • a tartalomra és formára vonatkozó megkötések oldását
  • az oktatásra fordított összegek növelését stb.

Ugyanakkor elfogadhatatlannak tartjuk

  • hogy a technikumot ne lehessen érettségivel elhagyni a 12. év végén azoknak, akik pályát szeretnének módosítani;
  • hogy egy online „pályaorientációs felmérés” alapján irányítsák  – ha nem is kötelező jelleggel – tanulók továbbtanulási irányát;
  • hogy pályaorientáció címén a szakképzés felé „lejtő” pályairányítás folyjon;
  • hogy a szakmunkásképzés után megszűnjön a nappali érettségiszerzés lehetősége;
  • hogy a (speciális) szakiskolai, ill. a kulturális-pedagógiai szakképzés ne legyen a szakképzési rendszer része.

Sajnálattal kell megállapítanunk, hogy az intézkedési terv megismert elemei alapján nem látjuk lehetségesnek a stratégia sikeres megvalósítását.

Annak ismeretében, hogy milyen feladatokat kellene a bevezetés előtt megoldani, és annak tudatában, hogy még a cselekvési terv sincs elfogadva, irreális és romboló a 2020. szeptemberi bevezetés.

Álláspontunkat osztják a pedagógus-szakszervezetek is: a PDSZ emiatt kilépett a Szakképzési Innovációs Tanácsból, a PSZ pedig a bennmaradás feltételéül szabta, hogy a SZIT sürgősen vitassa meg a stratégia cselekvési tervét.

Az aktualizált állásfoglalás itt olvasható.

A ppt itt tekinthető meg.