Home Faliújság Faliújság / 16.

Faliújság / 16.

2025-10-05

A Civil Közoktatási Platform nyilvános hírlevele
16. szám | 2025. szeptember 2.-október 5.

A Faliújság számainak archívuma ide kattintva elérhető!

🛎️ Becsöngetés

 Túl vagyunk a tanévkezdésen, már el is telt a szeptember, ami oktatáspolitikai szempontból kevés izgalmat, viszont több fontos szakmai programot és tanulságos cikket hozott. Bővültek a CKP-nek adható támogatások lehetőségei is – már úgy is támogathatsz minket, hogy neked nem kerül pénzbe.

Ha szeretnél a közoktatás, valamint a Civil Közoktatási Platform legfontosabb híreiről és tevékenységeiről elsők között értesülni, iratkozz fel a CKP hírlevelére.

Vigyétek a CKP és a Faliújság hírét azon ismerőseiteknek, akiket érdekel az oktatás ügye! Örülünk, ha visszajelzéseitekkel segítitek munkánkat. Visszajelzés az email-címünkön lehetséges.

 

📰 Fakultáció

kiemelt témák

A kormányzat bejelentette, hogy a mesterséges intelligencia oktatása a  szakképzés után az általános iskolákban és gimnáziumokban is külön tantárgyként jelenik majd meg. Bár fontos lépés a téma beemelése az oktatásba, problémát jelent, hogy ez újabb kampányszerű tantárgybővítést jelent az amúgy is túlterhelt tanulók számára. Az oktatás jelenlegi rendszere továbbra is tartalomközpontú, elavult módszereket használ, és kevéssé fejleszti a gondolkodás, a kérdezés és a kritikus szemlélet képességét. A mesterséges intelligencia hatékony alkalmazásához a tanulók alapvető készségeinek fejlesztésére kellene helyezni a hangsúlyt, emellett a tanárokat kellene felkészíteni, támogatni. Nem új tantárgyakra van szükség, hanem olyan tanulásszervezési megoldásokra, amelyek a kreativitást, a kritikus gondolkodást és az egyéni igényekhez igazodó tanulást támogatják. A teljes oktatási rendszer modernizációja lenne szükséges, a korszerű pedagógiai szemlélet meghonosításával.

A CKP bővebben kifejtett szakmai véleményét a kérdésről itt olvashatják.

Megjelent a 2025/2026-os tanév rendje, melyben szerepel, hogy az iskoláknak október elejéig fel kell mérniük azokat az elsős és másodikos tanulókat, akik alapkészségek terén kiemelt fejlesztést igényelnek. A pedagógusok javasolhatják számukra a diagnosztikus fejlődésvizsgáló rendszer alkalmazását, amely segít személyre szabott fejlesztési terv készítésében. Az érintett diákok számát október végéig kell jelenteni az Oktatási Hivatalnak, a vizsgálatokat pedig december elejéig kell elvégezni. Az intézkedés hátterében az állhat, hogy az első osztályban van a legtöbb évismétlés, gyakran a nem megfelelő iskolaérettségi felmérés miatt. A felmérés azonban újra csak elkeni a problémát, és nem kínál tényleges megoldást az óvodából az iskolába való átmenet megkönnyítésére.

📆 Eseménynaptár​

a közeljövő eseményei és rendezvényei

A Tanítanék közel egy éve kezdett bele egy olyan felméréssorozatba, ahol arra voltak kíváncsiak, hogy az intézményekben milyen problémákkal szembesülnek a pedagógusok, a diákok és a szülők. A felmérés célja kettős: egyrészt egy érdekérvényesítési kisokos, másrészt egy a felmérések eredményeiből kialakult „problématérképre” reagáló oktatáspolitikai dokumentum összeállítása, melyet megküldenek a választásokon induló pártoknak is. 

A felmérés utolsó kérdéssorát több mint 6000-en töltötték ki, s közülük többen jelezték, hogy szívesen részt vennének az említett dokumentumok kidolgozási – azaz társadalmasítási – folyamatában is.

A felmérés készítői arra kérnek most Titeket is, hogy vegyetek ebben részt!

Az online megtartandó egyeztetések/workshopok témáit a többezer beérkezett problémát figyelembe véve alakították ki. Az említett két dokumentumnak megfelelően két nagy csokorba szálazták szét a beérkezett válaszokat, s ezen belül 3, illetve 2 altéma alakult ki. 

A workshopokról bővebben az alábbi cikkben lehet olvasni.

Jelentkezni ezen a linken keresztül lehet.

Időpont: 2025. október 6.(hétfő), 15.00 – 18.00

Helyszín: Pedagógusok Szakszervezete országos irodája (1068 Budapest, Városligeti fasor 10.) 

Program:

15.00-15.45 Demográfia folyamatok Magyarországon

Előadó: Dr. Szabó Andrea szociológus

 

15.50-16.35 A tanulólétszám csökkenésének várható hatásai

a közoktatás rendszerében

Előadó: Dr. Lannert Judit oktatáskutató, közgazdász

16.35-16.50 szünet

16.50-17.35 Vidéki kisiskolák helyzete

Előadó: Totyik Tamás, a Pedagógusok Szakszervezetének elnöke

A konferencián a részvétel ingyenes, de regisztrációhoz kötött.

Kérjük, a részvételi szándékot a linken található űrlap kitöltésével jelezzék!

https://forms.gle/2mchd3sJzQT6WrH9A

Jelentkezési határidő: 2025. október 5. 20 óra

Helyszín: Menedék Egyesület irodája (Budapest 1066 Ó utca 39. fsz/1.)

Hogyan fejleszthetjük interkulturális kompetenciánkat képzésekkel? Milyen módszerekkel és eszközökkel támogathatjuk a kultúrák közötti megértést és együttműködést a képzési folyamatban? Hogyan készíthetünk olyan tananyagot, amely segíti a kulturálisan érzékeny kommunikációt és interakciókat?

A műhelysorozat célja a területen dolgozó képzők szakmai támogatása. 

A két éven keresztül tartó műhelysorozatra szeretettel várnak minden korábbi és új érdeklődőt. A műhelyek önállóan is követhetők, és minden egyes alkalommal új eszközöket és szemléleti kapaszkodókat kínálnak az interkulturális képzési gyakorlathoz.

Az őszi alkalmak időpontjai és tematikája:

Kulturális dimenziók a mindennapokban

 2025.10.09. | 15:00–19:00

Milyen kulturális minták befolyásolják döntéseinket és kapcsolódásainkat? Hofstede kultúradimenzióinak segítségével annak a felfedezése, hogyan jelennek meg ezek a hétköznapi helyzetekben. Interaktív gyakorlatokkal és közös értelmezéssel közelebb kerülünk a sokszínűség megértéséhez.

Értékek ütközése, szerepek találkozása

2025.10.20. | 15:00–19:00

Mi történik, amikor különböző kulturális értékek találkoznak – vagy épp ütköznek? Sajátélmény-gyakorlatokon, szerepjátékokon és beszélgetéseken keresztül a migráció és kulturális sokféleség kihívásainak megtapasztalása.

Szavak nélkül is: testbeszéd és jelek kultúrákon át

2025.11.06. | 15:00–19:00

Ezen a műhelyen a nonverbális kommunikáció világa kerül a középpontba: képek, szituációk és saját tapasztalatok alapján a „szavak nélküli” jelek értelmezése.

Szavak között: stílusok és érzékeny zónák

2025.11.13. | 15:00–19:00

Direkt vagy indirekt? Nyílt vagy finoman kódolt? A kommunikációs stílusok eltérései könnyen félreértésekhez vezethetnek. Az alkalmon a résztvevők kipróbálhatják, hogy rövid szerepjátékok, közös elemzések és reflexiók segítségével hogyan érthetik meg jobban egymást kultúrákon átívelően.

Az eseményen a részvétel ingyenes, de regisztrációhoz kötött. 

Jelentkezés linkje:  https://forms.gle/SezJokCJj6BWQTiR8

Időpont: 2025.10.14. 16:00-17:30
Helyszín: a Menedék irodája, 1066 Budapest Ó utca 39. fsz/1. 32-es kapucsengő
 

Az alkalom középpontjában konkrét, migráns hátterű tanulókkal kapcsolatos pedagógiai esetek állnak. A résztvevők közösen dolgozzák fel a nehézségeket, dilemmákat és sikertörténeteket, miközben egymástól tanulnak és új megoldásokat keresnek.

A szervezők kérik, hogy aki tud, hozzon magával olyan esetet, amelyet szívesen megosztana a csoporttal — legyen szó évkezdésről, nyelvi vagy kulturális kihívásokról, SNI kérdésekről, pályaorientációról vagy bármely más pedagógiai helyzetről.

Regisztrálni az alábbi linken lehet: https://forms.gle/5ZjGLEqJdkougsAJ9

📆 Korábbi programok

a közelmúlt eseményeinek felvételei a YouTube csatornánkon

Horváth Ádám, a digitális oktatás szakértője, aki a világ sok országának oktatási rendszerével megismerkedett már, az Edtech Magyarország oktatástechnológiai szolgáltató csoport vezetője, a Digitális Oktatási Stratégia társszerzője, a számos nemzetközi elismerést kapott Maker’s Red Box tananyag fejlesztője. Ádám munkája során kormányokat, cégeket, iskolákat segít abban, hogy az oktatást a digitalizáció korának kihívásai mentén újragondolják. 

Előadásában számos képpel és történettel illusztrálva arra helyezte a hangsúlyt, hogy a változó kompetenciaigényekre hogyan készítenek fel a különböző iskolarendszerek.

Az előadás elérhető a CKP YouTube-csatornáján

Öt éve indult el az az adatelemzés, amely minden szak- és felnőttképzésben tanuló tanulási és végzést követő életútját vizsgálja adminisztrációs adatbázisok (NAV, OH stb.) alapján, kérdezéses megkereséssel kombinálva.  A Magyar Pedagógiai Társaság Pályaorientációs Szakosztálya szakmai műhelyén Hörrich Balázs, az NSZFH elemzési főosztályának vezetője 1,5 órás előadásában rengeteg, a kutatás során nyert adattal ismertette meg a hallgatóságot. Ezek fontos információkat adnak a szakképzés hatékonyságáról, az esélyegyenlőtlenségekről, a tanulói motivációkról stb. Az előadás felvétele itt nézhető meg. Hamarosan a prezentáció is felkerül a szakosztály llg.hu oldalára.

📓 Szorgalmi

 „A jövő az aktív, élethosszig tartó tanulásé. Az ezt keretező közösségi iskola több, mint egy trend – ez lehet a katalizátora egy olyan jövőorientált oktatásnak, amely az emberközpontú szemléletet helyezi a középpontba.”

Kósa Mónika írásában a közösségi iskola hazai megvalósíthatóságának lehetőségeit vizsgálja, nemzetközi példák és Montessori-gyakorlatok bemutatásával. Rávilágít, hogy az oktatás megújulásának kulcsa nem a NAT reformja, hanem a tanulás módjának újragondolása: a projektalapú, tantárgyakon átívelő, közösségi felelősségvállalásra épülő tanulási környezet kialakítása. Cikkében kitér a tanárszerep átalakításának szükségességére (mentor, coach), a kompetenciaalapú értékelésre, valamint a tanári pálya presztízsének és anyagi megbecsülésének növelésére. Ezen túl a cikk a szükséges szakpolitikai változtatások konkrét lépéseihez is (például a munkaidő új elszámolási módjához) szolgáltat szempontokat. Végső üzenete, hogy a közösségi iskola lehet a helyi közösségek motorja és a társadalmi felemelkedés egyik útja Magyarországon.

„A tervezett véletlen elmélet nem azt kéri a tanácskérőtől, hogy ne tervezzen, de nem is az a célja, hogy segítsünk az egyénnek megtervezni az élete hátralévő részét. Ezek helyett rugalmasságra, folyamatos rendelkezésre állásra, a lehetőségeinek pásztázására készteti a tanácskérőt.”

Borbély-Pecze Tibor könyvszemléjében a tervezett véletlen elméletének és a káoszelméletnek a központba helyezésével közelíti meg a pályatanácsadás és életpálya-építés kérdéskörét. A tervezett véletlen lényege, hogy a karrierutak nem egyetlen nagy döntésből fakadnak, hanem váratlan események sorozata formálja őket, amelyeket tudatosan és nyitottan kell kezelni. Az elmélet a rugalmasságot, a kockázatvállalást és az alkalmazkodóképességet hangsúlyozza. A káoszelmélet a pályafejlődést komplex, dinamikus rendszerként értelmezi, ahol a nemlineáris változások, a véletlen és a kiszámíthatatlanság alapvető szerepet játszanak. Mindkét elmélet arra hívja fel tehát a figyelmet, hogy – a bevett pályatanácsadói megközelítéssel szemben – a pályatervezés nem statikus, hanem folyamatosan változó és sokszor kiszámíthatatlan folyamat.

👓 Tantestület

a Civil Közoktatási Platform tevékenységei

Örömmel adjuk hírül, hogy új lehetőségek nyíltak a CKP támogatására.

Az adó 1% a legismertebb formája azon adományozási formáknak, amely az adományozónak „nem kerül pénzébe”. Idén ebből 42.673 Ft bevétele volt a CKP-nak – köszönjük az adományozóknak! Ez azonban csak évi egyszer megtehető felajánlás, a következő lehetőségre még bő fél évet várni kell. Ráadásul évente csak egy szervezetet lehet támogatni – miközben a CKP támogatói általában több szervezet irányában is elkötelezettek.

A következő 3 lehetőség azért is izgalmas, mert a támogatott szervezetek vásárlásról vásárlásra módosíthatók.

  •       Segítő bankkártya: a Magnet Bank ügyfeleinek lehetőségük van arra, hogy megnevezzenek egy szervezetet a Segítő Bankkártya programból – a bank pedig minden bankkártyás vásárlásuk után a vásárlás 1-3 ezrelékét a megnevezett szervezetnek utalja. Tehát ha a Magnet Bank ügyfele vagy, állítsd be a CKP-t kedvezményezettként!
  •       Online vásárlásokkal is támogathatod a CKP-t! A NIOK webshop adomány programjában bárki adományozó lehet. A programban kb. 500 webshop vesz részt – köztük népszerű élelmiszer, játék, ruházat, elektronika webshopok, szállásfoglaló alkalmazások, légitársaságok, biztosítók. Ők azt vállalják, hogy a vásárlás általuk meghatározott százalékát (ez általában pár százalék, de vannak cégek, amelyek ennél jóval többet) a vásárló által megnevezett – és a programban részt vevő – civil szervezetnek adják. Ha letöltöd a bővítményt és megadod a támogatandó szervezetet, onnantól kezdve minden alkalommal, ha megnyitod egy, a programban részt vevő webshop oldalát, felugrik egy ablak, amire kattintva aktiválhatod az adományozást. Ennyire egyszerű. SŐT! Ha a meghívásunkra regisztrálsz, a CKP további 1.000 Ft-tal gazdagodik. Szóval ha nyitott vagy a webshopos adományozásra, jelezd nekünk, és már küldjük is a meghívót!
  •       Üvegvisszaváltással sem csak a környezetet véded – a betétdíjjal a CKP-t is támogathatod! Ehhez csupán annyit kell tenned, hogy a mellékelt QR-kódot elmented a telefonodra, az üvegvisszaváltás végén a kifizetésnél a „Banki utalás” opciót választod, és ezt a QR-kódot beolvasod. A betétdíj így a CKP számlájára utalódik.

Ha fontosnak tartod a munkánkat, kérjük, használd ki a fenti támogatási lehetőségeket! Neked pár perc – nekünk a működésünk biztosítását jelenti!

Tanári szoba

Impresszum

A hírlevelet összeállította: Jenei-Forray Norma | Felelős szerkesztő: Juhász Ágnes
Kiadja a CKP Alapítvány a Tanszabadságért.
Amennyiben lehetőségében áll támogatni a működésünket, az alábbi számlaszámon megteheti: 16200010 – 10134339.

Honlap: http://www.ckpinfo.hu | E-mail: ckp.faliujsag@gmail.com

Feliratkozás

2025. szeptember 2.-október 5.