A Tanítanék közel egy éve kezdett bele – egyre bővülő megkérdezetti körrel – egy olyan felméréssorozatba, ahol arra voltak kíváncsiak, hogy az intézményekben – azaz a napi gyakorlatban – milyen problémákkal szembesülnek a pedagógusok, a diákok és a szülők. A felmérés célja kettős: egyrészt egy (a jövő évi választások kimenetelétől függetlenül használható) érdekérvényesítési kisokos, másrészt egy, a felmérések eredményeiből kialakult „problématérképre” reagáló oktatáspolitikai dokumentum („Mit várnak a szülők és a pedagógusok az oktatáspolitikától?”) összeállítása, melyet megküldenek a választásokon induló pártoknak is. Ezek az anyagok az oktatásra/nevelésre az iskolahasználók („végfelhasználók”) felől tekintenek rá, jól kiegészítve a Civil Közoktatási Platform aktualizálás alatt álló szakmai, szakértői anyagát, a 100 pontot és a Szükséges és lehetséges dokumentum más elemeit.
A felmérés utolsó kérdéssorát több mint 6000-en töltötték ki, s közülük többen jelezték, hogy szívesen részt vennének az említett dokumentumok kidolgozási – azaz társadalmasítási – folyamatában is.
Ez a folyamat kezdődik meg a jövő héten. Mindenkit buzdítunk az abban való részvételre.
Az online megtartandó egyeztetések/workshopok témáit a több ezer beérkezett problémát figyelembe véve a Tanítanék a CKP szakértőinek bevonásával alakította ki. Az említett két tervezett dokumentumnak megfelelően két nagy csokorba szálazták szét a beérkezett válaszokat, s ezen belül 3, illetve 2 altéma alakult ki.
Válassz tetszésed (és ráérésed) szerint az 5 csomagból/témából!
AZ ONLINE WORKSHOPOK TÉMÁI:
- MIT VÁRUNK AZ OKTATÁSPOLITIKÁTÓL? – OKTATÁSPOLITIKAI ANYAG (“MEGOLDÁSTÉRKÉP”)
- A pedagógusok jólléte és felkészültsége
A pedagógusok munkája igen szerteágazó, ráadásul újabb és újabb feladatokkal szembesülnek. A kihívásoknak egyre nehezebb megfelelni. Egyáltalán felkészültek, felkészítették a pedagógusokat ezekre? Egyre többükön látszanak a kiégés jelei és a stressz hatása – pedig a jó, hatékony, odafigyelő munkához fontos (lenne) a jóllétük. Milyen megoldásokra lenne szükség ahhoz, hogy a pedagógusok szakmailag és mentálisan is lépést tudjanak tartani a kor, a fenntartó, és a családok igényeivel?
1. alkalom: 2025. október 3. (péntek) 17:00
2. alkalom: 2025. október 14. (kedd) 17:00
3. (tartalék) alkalom: 2025. október 21. (kedd) 17:00
Szakértő: Horváth Ádám
- Az iskola mint szervezet
Az oktatási-nevelési intézményekben a különböző szereplők között sokféle interakció valósul meg. Ennek ellenére sokan egyedül érzik magukat, pedig az iskola mint szervezet sok kisebb közösségből épül fel. De jól működnek-e ezek a közösségek, megfelelő-e közöttük az együttműködés és milyen az eltérő szerepű iskolahasználók közötti viszony? Fogalmazzuk meg elvárásainkat, hogy működhetne ez a szervezet minél eredményesebben úgy, hogy közben a szereplők számára élhető környezetet biztosítson!
1. alkalom: 2025. szeptember 23. (kedd) 17:00
2. alkalom: 2025. október 1. (szerda) 17:00
3. (tartalék) alkalom: 2025. október 13. (hétfő) 17:00
Szakértők: Braun József, Horváth Ádám, Lénárd Sándor
- Gyermekkép
“A mai gyerekek nem olyanok…!” – mondják sokan, s kiegészítik ezt valamilyen negatív jelzővel. De hát, milyen valójában a mai diákság? Tényleg mások, mint a korábbi nemzedékek? Ha igen, akkor mitől lettek mások? Esetleg ez egy normális velejárója a világ változásának? És hogyan kell velük bánni? Vagy a “Gyerek az gyerek!”, és jók a korábban bevált módszerek? Gondoljuk végig közösen, hogy mit tehetünk gyerekeinkért, tanítványainkért, hogy jobban érezzék magukat a bőrükben!
1. alkalom: 2025. október 8. (szerda) 17:00
2. alkalom: 2025. október 16. (csütörtök) 17:00
3. (tartalék) alkalom: 2025. október 22. (szerda) 17:00
Szakértők: Ercse Kriszta, Gyarmathy Éva
- ÉRDEKÉRVÉNYESÍTŐ KISOKOS
Partnerszervezet a Szülői Hang közösség, állandó szakértő: Miklós György
- Érdekérvényesítés a fenntartóval szemben
Évek óta hiányzó szaktanár, omló vakolat, nem megoldott napközi, elmaradó fejlesztés, szakember nélküli integráció, felvilágosító programok hiánya az intézményekben: az oktatási intézményekbe járók, szüleik és az ott dolgozó pedagógusok számtalan esetben kerülnek szembe olyan apróbb vagy nagyon is súlyos problémákkal, amelyek megoldásához, a helyzet javításához nem lenne szükséges a teljes oktatási rendszert megváltoztatni, csupán a fenntartónál (tankerület, önkormányzat) kéne minél hatékonyabban érvényesíteni az igényeiket. Milyen lehetőségei és technikái vannak az érdekérvényesítésnek, hogy járhatnak el a pedagógusok vagy a szülők, milyen esetekben célszerű összefogniuk, hogy a gyerekek életét megnehezítő problémákra megoldást találjanak?
1. alkalom: 2025. szeptember 29. (hétfő) 17:00
2. alkalom: 2025. október 15. (szerda) 17:00
- Érdekérvényesítés az iskolán belül
A szülők és a diákok sokszor találják szembe magukat olyan nehézségekkel, amik az iskola/óvoda működéséhez, pedagógiai gyakorlatához, időnként egyes pedagógusok oktatási módszereihez kapcsolódnak: túl sok a házi feladat, a szülő tanárszerepbe kényszerítése, megalázó beszédmód a diákokkal szemben, túl zárt intézmények, hiányzó párbeszéd, kevés kommunikáció a pedagógusok és a szülők között, kölcsönös gyanakvás, megfélemlítés és még sorolhatnánk.
Milyen módszerekkel lehetne kialakítani olyan légkört, amelyben a szülők és a pedagógusok végre közösen tudnak megoldást találni a problémákra, milyen technikái vannak a hatékony érdekérvényesítésnek az oktatási intézményen belül?
1. alkalom: 2025. október 6. (hétfő) 17:00
2. alkalom: 2025. október 20. (hétfő) 17:00
Csatlakozási/regisztrációs link: https://a.tanitanek.info/forms/regisztralj-itt-az-oktataspolitikai-elokeszito-es-erdekervenyesito-online-workshopokra/