Home Kiemelt témák Tanodákat tehet tönkre a tervezett szabályozás

Tanodákat tehet tönkre a tervezett szabályozás

2025-06-01

A mindent szabályozni akarás jegyében most a tanodákra készül egy értelmetlen, káros és végrehajthatatlan előírást rákényszeríteni a Belügyminisztérium.

Egy törvénytervezet minden tanoda számára kötelezővé teszi, hogy középiskolások is részt vegyenek foglalkozásaikon – akkor is, ha módszereik, szakmai tudásuk, hagyományaik, elköteleződésük általános iskolásokra vannak szabva. Teszik ezt annak ellenére, hogy az elképzelést korábban részletes indoklással utasította el a tanodák szakmai szervezete.

 A tanodák általában civil kezdeményezésre születtek meg, beágyazódtak a helyi közösségbe, civil önkéntesek elköteleződése hozta létre és működteti őket. Az állami támogatás fontos munkájuk végzéséhez, azonban ennek feltételrendszere nem írhatja felül ezt a beágyazódást, elköteleződést, hiszen enélkül és az önkéntesek bevonása nélkül nem tudnak működni. A tanodák jellege és sokfélesége miatt nagyon óvatosan kell bánni a rájuk vonatkozó központi előírásokkal.

Értjük és támogatjuk a középiskolai lemorzsolódás csökkentésére való igényt, azonban ezt más módszerekkel szükséges megoldani. A középiskolások arányának tervek szerinti előírása a tanodákban mind elméleti, mind gyakorlati szempontból hibás, és súlyos, várhatóan a célokkal ellentétes következményekhez vezet. Emellett olyan feladatokat róhat a tanodák egy részére, amelyeknek nem tudnak megfelelni, így bezárásra kényszerülnek.

A CKP az alább olvasható véleményt küldte be a jogszabálytervezet társadalmi egyeztetésére. 

 

A Civil Közoktatási Platform a Tanoda Platform véleményével messzemenően egyetértve elengedhetetlennek tartja a középiskolások bevonását kötelezővé tevő 3. és 4. paragrafus kivételét a rendelettervezetből.

Értjük és támogatjuk a középiskolai lemorzsolódás csökkentésére való igényt, azonban ezt más módszerekkel szükséges megoldani. A középiskolások arányának tervek szerinti előírása a tanodákban mind elméleti, mind gyakorlati szempontból hibás, és súlyos, várhatóan a célokkal ellentétes következményekhez vezet. Emellett olyan feladatokat róhat a tanodák egy részére, amelyeknek nem tudnak megfelelni, így bezárásra kényszerülnek.

Indokaink a következők:

  1. A tanodák általában civil kezdeményezésre jöttek létre, beágyazódtak a helyi közösségbe, civil önkéntesek elköteleződése hozta létre és működteti őket. Az állami támogatás fontos munkájuk végzéséhez, azonban ennek feltételrendszere nem írhatja felül ezt a beágyazódást, elköteleződést, hiszen enélkül és az önkéntesek bevonása nélkül nem tudnak működni. A tanodák jellege és sokfélesége miatt nagyon óvatosan kell bánni a rájuk vonatkozó központi előírásokkal.
  2. Bár egyes tanodák ma is foglalkoznak középiskolásokkal (arányuk összességében 14 %), a tanodák nagy része általános iskolásokkal való foglalkozásra jött létre. Módszertanuk, munkatársaik és önkénteseik tudása és elköteleződése erre a korosztályra adekvát. A középiskolásokkal való foglalkozás másfajta módszereket, tudást és hozzáállást igényel. Senkinek se jutna eszébe egy rosszul számoló szakképző iskolást beültetni a második osztályosok közé és rábízni a tanítónénire.
  3. Középiskolások bevonása sok esetben fizikailag is lehetetlen, hiszen sok tanoda olyan helységben működik, ahol nincs középiskola. Az igen nagy leterheltségű, napjaik nagy részét az iskolákban és a gyakorló helyeken, munkahelyeken töltő, gyakran kollégista középiskolások nem tudnak más helységben részt venni foglalkozásokon, így ezek a tanodák az előírásnak nem tudnak eleget tenni.
  4. A lemorzsolódással fenyegetett középiskolások elsöprő többsége szakképzésben tanul. A szakképző intézményeknek komoly rendszert alakítottak ki a lemorzsolódás megakadályozására (műhelyiskolák, fejlesztő foglalkozások stb.).
  5. A lemorzsolódás megakadályozását a minél korábbi beavatkozás teremtheti meg. A tanodai kötődés kialakítása egy hosszabb folyamat eredménye, így a minél korábbi bekapcsolódás kulcsfontosságú a hosszú távú eredményesség szempontjából. A középiskolások arányának emelése a tanodákban azonos finanszírozási feltételek és létszámmaximum mellett azt eredményezj, hogy a fiatalabb életkorú tanulókból kevesebben vesznek részt a jövőben a tanodaprogramokban – esetleg már benn lévő tanulókkal sem tudnak tovább foglalkozni- , vagyis a hatékony korai beavatkozás lehetősége csökkeni fog.
  6. A tanodások közötti túlzott korkülönbség megnehezítheti a foglalkozások szervezését.
  7. Az előírás teljesítése és a tanodából való kimaradás megelőzése érdekében várható, hogy a bevonás irányában nem motivált tanodák a kevésbé veszélyeztett középiskolásokat vonják majd be.
  8. Ha valamelyik tanoda képes is lenne az előírás teljesítésére, a szakmai, módszertani, önkéntesszervezési feltételek teljesítése hosszabb időt venne igénybe.