Home HírekHírek A tanártovábbképzés államosítása

A tanártovábbképzés államosítása

2024-12-03

Az iskolafenntartás és a tankönyvkiadás és -terjesztés után most a tanártovábbképzést is elérte az államosítás.

Megjelent a pedagógus-továbbképzési rendelet tervezete, melyet december 4-ig van lehetőség véleményezni.  A tervezet a köznevelésben teljesen megváltoztatja, lényegesen merevebbé és központosítottabbá teszi a továbbképzési rendszert, tovább csökkenti a pedagógusok autonómiáját, miközben növeli terhelésüket.

A ciklusonként 120 órányi továbbképzés legalább felét az igazgató által kijelölt szakmai, szaktárgyi továbbképzéseken való részvétellel kell teljesíteni.  Ezeket a tartalmi megújító képzéseket a jövőben kizárólag a korábban se tanárképzéssel, se tanár-továbbképzéssel nem foglalkozó Nemzeti Közszolgálati Egyetem szervezheti, azokat akkreditáltatnia sem kell. A maradék kreditek teljesítéséhez a pedagógusnak az Oktatási Hivatal által szervezett képzéseken kell részt vennie. Független akkreditációról itt sincs szó: a Pedagógus-továbbképzési Akkreditációs Testület 9 tagját a miniszter jelöli ki, és véleményüket csak kikérnie kell, figyelmen kívül is hagyhatja. Azonnali hatállyal megszűnik a képzés alapításának lehetősége, a már érvényben levő engedélyek lejártukig érvényesek, de megújítani nem lehet azokat.

(A több szakos tanári szakképzettséggel rendelkező pedagógus a krediteket az oktatott szakjai között arányosan megosztva teljesíti, a pszichológus, gyógypedagógus, szakszolgálatos, művészeti iskolában vagy szakgimnáziumban szakmai tárgyat tanító csak választhatót végez.)

 Az jelenlegi szabályokkal  ellentétben az így meghirdetett továbbképzéseket nem válthatják ki más tapasztalatszerzési, tanulási, részvételi, kutatási stb. tevékenységek, a további oklevél megszerzésével, nyelvtanárok külföldi továbbképzésével is csak a választható rész alól lehet mentesülni.

A pedagógus-továbbképzéseknek a tanárképzési hagyományokkal nem rendelkező NKE és az állami Oktatási Hivatal égisze alá helyezése mögött az a törekvés húzódhat meg, hogy lehetetlenné tegyenek minden olyan képzést, tapasztalatszerzést, amelyik nem felel meg teljes mértékben a jelenlegi rezsim ideológiájának, pedagógiai szemléletének. 

Az igazgatói megbízás feltétele az Oktatási Hivatal által szervezett köznevelési igazgató képzésen való részvétel: január 1. után az eddigi feltételt jelentő köznevelési vezető képzés már nem indítható. A rendelet nem mondja ki, hogy a korábban köznevelési vezető képzést végzettek mentesülnének az új képzés elvégzése alól. Az pedig, hogy a részvételhez a fenntartó hozzájárulása szükséges, és a résztvevőszám limitált, lehetőséget ad a lojalitás és a politikai megbízhatóság kívánalmának érvényesítésére a jövőbeli pályázók vonatkozásában.

A változással a pedagógusok terhelése is nő: a 120 óra teljesítésére az eddigi 7 helyett 5 év áll rendelkezésre. Nem is beszélve arról, hogy ha a pedagógus nem akar lemondani az önképzés korábbi lehetőségeiről, a konferenciákon, ankétokon való részvételről, esetleg kutat, továbbképzést tart, mentorál, az eddigiekkel ellentétben ezt csak a 120 órányi továbbképzés mellett teheti meg. (Ha megteheti egyáltalán, hiszen a szakmai eseményeken való részvétel miatt szükséges távollétet nem fogják engedélyezni.)

Az egy évre jutó nagyobb óraszám miatt növekszik a továbbképzés miatt kieső tanórák száma, növelve ezzel az egyébként is nagymértékű helyettesítést, tovább rontva az oktatás minőségét.

A béremelés nem indokolja a terhelés növelését: a pedagógusok mentális állapotát, oktató-nevelő munkájuk minőségét a teherbírásukat meghaladó terhelés akkor is rontja, ha munkájukért több pénzt kapnak.

(Zárójelben megjegyezzük, hogy a szakképzésben a továbbképzési kötelezettség négyévente 60 óra.)

Míg az engedéllyel rendelkező továbbképzésekért a pedagógusoknak eddig nem kellett fizetni, úgy tűnik, az ingyenesség most a választható képzésekre nem vonatkozik. Az új rendeletben csak az NKE által szervezett szakmai képzések ingyenessége szerepel, annak ellenére, hogy a munkavégzéshez előírt képzések költségét uniós irányelvek és a Munka törvénykönyve szerint is a munkavállalónak kell viselni, és a státusztörvény szerint is „A munkáltató köteles a köznevelési foglalkoztatotti jogviszonyban állónak a köznevelési foglalkoztatotti jogviszonyból származó kötelezettsége teljesítése során indokoltan felmerült költségét megtéríteni.”

Ennek ellenére a hatásvizsgálati lap szerint nem költéscsökkenéssel, hanem négy év alatt 24 milliárd költségnövekedéssel számolnak.

A rendelet ellen a szakszervezetek is tiltakoznak. A PDSZ véleménye itt olvasható:

https://pdsz.hu/a-pdsz-kozlemenye-a-kormany-uj-pedagogus-tovabbkepzesi-rendelettervezeterol/

A CKP beküldésre szánt vélemény – amely a cikknél részletesebb kritikát tartalmaz – itt olvasható.