A magyar oktatás egyik legsúlyosabb és legnehezebben megoldható problémája a szegregáció. Bizonyos társadalmi csoportokba tartozó gyerekek azért teljesítenek – átlagosan – rosszabbul az iskolában, mert nagymértékű a szelekció? A program során megismerheti azt az érvelést, amely szerint nem ez a helyzet. Arról is beszélgetünk, hogy szelekció nagyon jelentős negatív társadalmi következményekkel jár, rossz „kerete” a személyiségfejlődésnek, kiindulópontja a társadalmi csoportok közötti meg nem értés kialakulásának.
Röviden
Ebben a modulban a magyar oktatás egyik legsúlyosabb és legnehezebben megoldható problémájával foglalkozunk, a szegregációval. A résztvevők megismerik az e kérdéskörben fontos fogalmak lehetséges értelmezéseit (sajnos ezekből sok van), és lecövekelve egy mellett megbeszéljük az alapvető problémákat.
A szelekció (amely ha diszkriminációval jár együtt, akkor beszélünk szegregációról) vajon ugyanaz, amint az esélyegyenlőtlenség?
A szelekció (a szegregáció) csökkentése, esetleg megszüntetése súlyos kérdéseket vet fel. Melyik oktatáspolitikai irányítás, sőt, melyik politikai kurzus vállalná a hat- és nyolc évfolyamos gimnáziumi képzések megszüntetését? Szabályozható intézkedésekkel a magasabb társadalmi presztízsű családok törekvése, hogy gyermekeiket olyan iskolákban, osztályokban taníttassák, ahol csak a hozzájuk hasonlókkal vannak együtt? Mi köze van a tehetségnevelésnek a szelekcióhoz? Sok progresszíven gondolkodó pedagógus is csak azt tudja elképzelni, hogy a tehetséges gyerekeket elkülönülten neveljük.
Kinek ajánljuk?
Akit érdekel a jövő
Mely minőségének alapja az oktatási rendszer, a nevelési szemléletek milyensége.
Óvodai, iskolai közösségeknek
Pedagógusoknak
Óvodapedagógusoknak, tanítóknak, tanároknak, fejlesztőpedagógusoknak stb.
Fenntartóknak
Pedagógusjelölteknek
Óvodai, iskolai dolgozóknak
Asszisztenseknek, intézményi pszichológusoknak, gyógypedagógusoknak, intézményvezetőknek stb.
Szülőknek
Családnak, nagyszülőknek, szülői közösségeknek
Kérdések
Álláspontok vitára
- Bizonyos társadalmi csoportok gyerekei azért teljesítenek jobban az iskolában, mert nagymértékű a szelekció?
- Lehet, hogy a szegregáció az oka az iskola esélyegyenlőtlenségnek?
- A szelekció lehet hasznos?
- Mi az iskola felelőssége?
- Az azonos képességű osztályokban jobban fejlődnek a gyerekek.
- A család helyzete közvetlenül nem oka az iskolai esélyegyenlőtlenségnek.
- A 6 és 8 osztályos gimnáziumokat meg kell szüntetni.
A témát kidolgozó szakértő:
Dr. Nahalka István
oktatáskutató, ny. egyetemi docens