A Civil Közoktatási Platform felháborítónak és jogszerűtlennek tartja a budapesti Madách Imre Gimnázium igazgatójának azonnali felmentését egy olyan jogszabály be nem tartására hivatkozva, amely még nem is lépett életbe. A Madách nevelőtestületének nyilatkozata szerint ők a megengedett keretek között kívánták engedélyezni a telefonok használatát, hiszen a mobiltelefonok az iskolákban még a jogszabály életbe lépése után sem nyilvánulnak tiltott eszköznek, azok korlátozottan és jelentős adminisztráció után továbbra is használhatók lesznek. A minisztérium tehát csak a sarkított sajtóhírek alapján döntött a retorzió mellett.
Ez az ügy nem a mobilhasználatról szól, hanem a megfélemlítésről, hiszen az iskola nem állította, hogy a jogszabályt nem fogják betartani
A mobilteleszközök általános letiltásának jogszerű, iskolaszintű kikerülésére az új rendelet szerint is megvan a lehetőség: ehhez az iskola összes tanárának be kell írnia a Krétába, hogy az óráin minden osztályban engedélyezi a használatot. Mivel erre csak elseje után kerülhet sor, a fegyelmi indoklása (“Egy jogszabályt be nem tartó, azzal nyíltan szembehelyezkedő vezető nem irányíthat állami intézményt”) nem jogos; minden alapot nélkülöz.
Egy normálisan – szabályok és szakmai szempontok szerint, nem politikai vérebként – működő, nem rendőrminiszter által vezetett oktatási minisztérium a fegyelmi döntés előtt elolvasta volna az iskola szülőknek írt tájékoztatását, megkérdezte volna az igazgatót a szándékairól, és nem csupán a hatásvadász sajtóhírek alapján dönt.
A „példastatuálás” helyett a Belügyminisztérium illetékeseinek inkább arra kellene figyelniük, hogy ne kényszerítsék az igazgatókat törvénytelen magatartásra
A rendelet hatályba lépésének napjára, szeptember elsejére az iskoláknak már meg kell határozniuk a házirendben az eszközök összegyűjtésének és biztonságos megőrzésének, kiadásának a módját. Erre azonban a jogszabályok szerint csak a szülőkkel és diákokkal való egyeztetés után kerülhetne sor – akikkel ezt az egyeztetést csupán szeptember 2. után tudják az intézmények megkezdeni.
A kirúgás indokául szolgáló rendelet életszerűtlen, betarthatatlan
Erre korábban a Civil Közoktatási Platform is felhívta a figyelmet. Biztosak lehetünk abban, hogy számos iskola képtelen lesz a “jogkövető magatartásra.” Nagy felfordulás lesz, ha minden szabálytalankodó igazgatót megbüntetnek – ahelyett, hogy a kritikák figyelembe vételével betartható rendeletet hoznának.
Ez a rendelet újabb bizonyítéka annak, hogy a kormánynak a gyermek, a jövőben való boldogulása semmit nem számít
A Madách gimnázium ugyanazokat a korszerű és szakmai érveket fogalmazta meg tájékoztatásában, melyet számos civil szervezet, köztük a Civil Közoktatási Platform is kinyilvánított a társadalmi egyeztetés során. Egy a mindennapokhoz tartozó eszköz helyes használatát megtanítani kell – ahogyan veszélyforrásként az áram, a forró víz és a közlekedés sem betiltható. Bár a mobilhasználat valamiféle szabályozása indokolt lehet, a veszélyesség túlhangsúlyozása helyett a tudatos eszközhasználatra kellene nevelni és a tanárokat erre képessé tenni az alacsony digitális készségek fejlesztése érdekében. A használatot nehezítő szabályozás akadályozni fogja az informatikai eszközök oktatási célú alkalmazását, ami a tanári hozzáállás és a kevés iskolai eszköz miatt úgyis ritkább a kelleténél.
Az pedig önmagát minősítő intézkedés, hogy egy nagymúltú szakmai közösség vezetőjét az iskolaév kezdete előtti napokban távolítják el – megalapozatlanul és jogtalanul, önmagában egy kritika megfogalmazása miatt. A miniszternek és kíséretének a leghalványabb elképzelésük sincs egy oktatási intézmény életéről, semmiféle felelősséget nem éreznek az ott dolgozók és ott tanulók iránt.
Hogyan tovább?
Mivel a belügyminisztérium intézkedése megalapozatlan, elhamarkodott és felelőtlen, az egyetlen elfogadható lépés a továbbiakban, ha a Madách gimnázium igazgatóját visszahelyezik a pozíciójába, és elnézést kérnek tőle és az iskola közösségétől.
A további teendőjük pedig a rendelet visszavonása: széleskörű szakmai egyeztetést követően, megfelelő felkészültség és támogatás mellett, értő jogi szakemberek közreműködésével lehet csak ebben a kérdésben szabályozást alkotni.
Egy tisztességes, a szakmai szempontokat és a közjót szem előtt tartó kormányzat így jár el. A magyar társadalom sem éri be kevesebbel.