A tankönyvpiac teljes államosítása, az egyentankönyvek kora 2019-re bekövetkezett. A magánkiadók tankönyveinek engedélye lejárt, és az Oktatási Hivatal nem adott lehetőséget az újabb akkreditációra, az engedélyek hosszabbítási kérelmének benyújtására. A választék sokszor végletesen leszűkült: a franciatanárok például csak egyetlen nyelvkönyvcsaládot „választhatnak”. A kiskapuk is becsukódni látszanak – legalábbis az állami iskolákban: retorziókkal fenyegetik azokat a tanárokat, akik törvény adta jogukkal élve, a szülőkkel egyeztetve a megszokott, a jegyzékről lekerült tankönyveket használnák.
Sokan csak most ébrednek rá, hogy ez mit is jelent: nemcsak azt, hogy sokszor minősíthetetlen színvonalú tankönyveket kell használni, hanem azt is, hogy például aki egy most „betiltott” nyelvkönyvcsaládból kezdett el tanítani, annak ki kell találnia, hogyan hidalja át a régi és a másképp felépített, jelenleg is használható nyelvkönyvcsalád közötti szakadékokat; meg például azt is, hogy nincs olyan tankönyv, amiből a kémia tagozaton tanítani lehetne.
A Civil Közoktatási Platform megalakulása óta küzd a tankönyvpiac szabadságáért. Meggyőződésünk, hogy a minőséget nem a monopólium, hanem a jól szabályozott és felügyelt piaci verseny garantálja. Ahogy a tantervek, úgy a tankönyvek esetén sem az egyformaságot, hanem a sokféleséghez való igazodást, az ezt biztosító választási lehetőséget látjuk az esélyegyenlőtlenség csökkentése eszközének. Nem a mindenki számára feleslegesen adott ingyenes kölcsöntankönyvre, hanem a rászorulóknak ingyen adott tankönyvre költenénk a közpénzt.
Álláspontunkat tükrözi és a következményeket elemzi Ercse Kriszta HVG-ben „Olcsó tankönyv, híg jövő” címmel megjelent cikke.
A szülők, a tankönyvesek szakmai anyagokat állítottak össze, akciókat szerveztek – eredmény nélkül. Szélesítsük a kört! Hallassák hangjukat a szakmai szervezetek, a szakértők, a pedagógusok!
A Franciatanárok Magyarországi Egyesülete április 13-án közzétette állásfoglalását. Legyen ez egy tiltakozássorozat első lépése!
***
Az alábbiakban összefoglaljuk, mi történt a tankönyvrendelés frontján a közelmúltban.
A Szülői Hang közösség kiáltványt fogalmazott meg, és csatlakozásra kérte fel a szülői szervezeteket. Aktivista programot szerveztek, mivel szülőként joguk van arra, hogy gyermekeiknek tanulást segítő kiadványokat vásároljanak.
A Szülői Hang akcióit a felerősödő kormánypropaganda több fronton is támadta. Ezért a szülők a facebookon és a honlapjukon futó videós kampányt indítottak, ahol számos ismert ember, tanár, diák állt ki a szabad tankönyvválasztás mellett. Háttéranyaggal és a gyakori kérdésekre adott válaszokkal segítik a szülőket és a pedagógusokat. Nyílt levélben fordultak a miniszterhez, Kásler Miklóshoz. A civil kezdeményezésre válaszul Rétvári Bence az EMMI államtitkára nyilatkozott, melyet a TANOSZ részletesen adatokkal alátámasztva cáfolt.
A TANOSZ a rendelési időszak előtt összeállított egy alternatív tankönyv– és taneszköz jegyzéket, melyet megküldött az iskoláknak.A rendelési időszak kezdetén, április 1-én megjelent az állami hivatalos tankönyvjegyzék is. A kormányzat így indult neki a tankönyvrendelési időszaknak. A TANOSZ újabb állásfoglalást tett közzé, a tankönyv-választás szabadságáról és felelősségéről.
A tankönyvi kérdésekkel még a CNN is foglalkozott, majd több magyar honlap is átvette az anyagukat.
A Tanítanék mozgalom is felemelte szavát a szabad tankönyvválasztásért.
Maruzsa Zoltán közoktatási államtitkár-helyettes a Klebelsberg Központ tankerületi vezetőinek levelet küldött, melyet továbbítottak az iskoláknak. A levél burkolt fenyegetés, a megfélemlítés és a csúsztatás eszközével él.
A Szülői Hang a rendelési időszakban információkkal és tankönyv-szótárral támogatja a tanárokat és a szülőket a rendelési folyamatban. A szülőknek joga és lehetősége van a KELLO tankönyvrendelési felületén az iskolai rendelést jóváhagyni vagy elutasítani.