Home Kiemelt témákTankönyv Nem minőségi, nem támogató, nem ingyenes, de kötelező – a tankönyvhelyzet összefoglalása

Nem minőségi, nem támogató, nem ingyenes, de kötelező – a tankönyvhelyzet összefoglalása

2019-04-15

A tankönyvpiac teljes államosítása, az egyentankönyvek kora  2019-re bekövetkezett. A magánkiadók tankönyveinek engedélye lejárt, és az Oktatási Hivatal nem adott lehetőséget az újabb akkreditációra, az engedélyek hosszabbítási kérelmének benyújtására. A választék sokszor végletesen leszűkült: a franciatanárok például csak egyetlen nyelvkönyvcsaládot „választhatnak”. A kiskapuk is becsukódni látszanak – legalábbis az állami iskolákban: retorziókkal fenyegetik azokat a tanárokat, akik törvény adta jogukkal élve, a szülőkkel egyeztetve a megszokott, a jegyzékről lekerült tankönyveket használnák.

Sokan csak most ébrednek rá, hogy ez mit is jelent: nemcsak azt, hogy sokszor minősíthetetlen színvonalú tankönyveket kell használni, hanem azt is, hogy például aki egy most „betiltott” nyelvkönyvcsaládból kezdett el tanítani, annak ki kell találnia, hogyan hidalja át a régi és a másképp felépített, jelenleg is használható nyelvkönyvcsalád közötti szakadékokat; meg például azt is, hogy nincs olyan tankönyv, amiből a kémia tagozaton tanítani lehetne.

A Civil Közoktatási Platform megalakulása óta küzd a tankönyvpiac szabadságáért. Meggyőződésünk, hogy a minőséget nem a monopólium, hanem a jól szabályozott és felügyelt piaci verseny garantálja. Ahogy a tantervek, úgy a tankönyvek esetén sem az egyformaságot, hanem a sokféleséghez való igazodást, az ezt biztosító választási lehetőséget látjuk az esélyegyenlőtlenség csökkentése eszközének. Nem a mindenki számára feleslegesen adott ingyenes kölcsöntankönyvre, hanem a rászorulóknak ingyen adott tankönyvre költenénk a közpénzt.

Álláspontunkat tükrözi és a következményeket elemzi Ercse Kriszta HVG-ben „Olcsó tankönyv, híg jövő” címmel megjelent cikke.

A szülők, a tankönyvesek szakmai anyagokat állítottak össze, akciókat szerveztek – eredmény nélkül. Szélesítsük a kört! Hallassák hangjukat a szakmai szervezetek, a szakértők, a pedagógusok!

A Franciatanárok Magyarországi Egyesülete április 13-án közzétette állásfoglalását. Legyen ez egy tiltakozássorozat első lépése!

***

Az alábbiakban összefoglaljuk, mi történt a tankönyvrendelés frontján a közelmúltban.

A Szülői Hang közösség kiáltványt fogalmazott meg, és csatlakozásra kérte fel a szülői szervezeteket. Aktivista programot szerveztek, mivel szülőként joguk van arra, hogy gyermekeiknek tanulást segítő kiadványokat vásároljanak.

A Szülői Hang akcióit a felerősödő kormánypropaganda több fronton is támadta. Ezért a szülők a facebookon és a honlapjukon futó videós kampányt indítottak, ahol számos ismert ember, tanár, diák állt ki a szabad tankönyvválasztás mellett. Háttéranyaggal és a gyakori kérdésekre adott válaszokkal segítik a szülőket és a pedagógusokat. Nyílt levélben fordultak a miniszterhez, Kásler Miklóshoz. A civil kezdeményezésre válaszul Rétvári Bence az EMMI államtitkára nyilatkozott, melyet a TANOSZ részletesen adatokkal alátámasztva cáfolt.

A TANOSZ a rendelési időszak előtt összeállított egy alternatív tankönyv– és taneszköz jegyzéket, melyet megküldött az iskoláknak.A rendelési időszak kezdetén, április 1-én megjelent az állami hivatalos tankönyvjegyzék is. A kormányzat így indult neki a tankönyvrendelési időszaknak. A TANOSZ újabb állásfoglalást tett közzé, a tankönyv-választás szabadságáról és felelősségéről.

A tankönyvi kérdésekkel még a CNN is foglalkozott, majd több magyar honlap is átvette az anyagukat.

A Tanítanék mozgalom is felemelte szavát a szabad tankönyvválasztásért.

Maruzsa Zoltán közoktatási államtitkár-helyettes a Klebelsberg Központ tankerületi vezetőinek levelet küldött, melyet továbbítottak az iskoláknak. A levél burkolt fenyegetés, a megfélemlítés és a csúsztatás eszközével él.

A Szülői Hang a rendelési időszakban információkkal  és tankönyv-szótárral támogatja a tanárokat és a szülőket a rendelési folyamatban. A szülőknek joga  és lehetősége van a KELLO tankönyvrendelési felületén az iskolai rendelést jóváhagyni vagy elutasítani.