A Civil Közoktatási Platform közérdekű kérdésekkel fordult Balog Zoltánhoz a tartalmi szabályozás tervezett változásaival kapcsolatban.
Levelünket különösen időszerűvé tette, hogy a – többek között az oktatás tartalmi kérdéseivel, a diákok túlterheltségével kapcsolatos – bírálatokat mostanában azzal szokás elhárítani, hogy ezek a problémák az új NAT folyamatban levő munkálatai során megoldódnak. A CKP által jelzett már korábban megfogalmazott aggályokat és kétségeket megerősíteni vagy cáfolni egyaránt lehetetlen, hiszen sem a szakmai, sem a szélesebb közvélemény továbbra sem rendelkezik az ehhez szükséges információkkal.
Annyit tudunk, hogy egy EFOP-VEKOP projekt keretében folyik a tartalmi szabályozás szakmai hátterének kidolgozása – a projekt feladatai a kiírásból megismerhetőek. Különféle nyilatkozatokban elhangzott, hogy 2019. szeptember 1-én már az új tantervek (NAT, kerettantervek, helyi tantervek) alapján kell, hogy elinduljon a tanév.
Tekintettel a hátralévő, rendkívül kevés időre – 7 kérdéskörben várunk választ Balog Zoltántól:
- Van-e már hivatalos döntés a 2019. szeptemberi 1-i kezdésről?
- Kik, milyen szervezeti keretben és milyen határidővel írják meg a szükséges dokumentumokat, illetve a megfelelő jogszabályokat?
- Milyen ütemezéssel kívánják megoldani, hogy a fenti határidőre előálljon a Nemzeti Alaptanterv, annak alapján elkészüljenek a kerettantervek, az iskolák létrehozzák helyi tantervüket, és rendelkezésre álljanak a megfelelő, NAT-kompatibilis tankönyvek?
- Hogyan kívánják előkészíteni, bevezetni az általános iskola végére tervezett kimeneti standardokat (feltehetően valamiféle alapvizsgát), amelyek kidolgozása szintén a fenti projekt feladata?
- Milyen elemzésen alapul a kimeneti standardok szükségessége, terveznek-e erről az alapvető változtatásról valamilyen vitát?
- Készül-e újabb NAT- koncepció, vagy a korábban napvilágra került anyagot kell annak tekintenünk?
- Várható-e a koncepcióról komoly – alternatívák felvetésére is, vitára is módot adó, megfelelő időtartamú – társadalmi egyeztetési folyamat, amelynek eredményeit a minisztérium figyelembe tudja venni?
Levelünk eredeti változata itt olvasható