Oktatáspolitika, egyházak, szakképzés, …
Oktatáspolitika
Saját vezetőin sem spórolt a Klik (08.08.)
Tavaly több mint duplaannyit költött vezetői személyi juttatásokra a Klebelsberg Intézményfenntartó Központ, mint 2014-ben. Míg tavalyelőtt 590 millió adófizetői forint ment a vezetőkre, ez 2015-ben már több mint 1,3 milliárdot tett ki. Hiába csökkent a az intézménynél dolgozó kormányzati tisztviselők száma 450 fővel, mégis közel kétmilliárd forinttal többet költött rájuk a Klik.
(Forrás: Magyar Nemzet)
Miért akarja listázni a kormány a „migráns” gyerekeket az iskolákban? (08.09.)
Ha valakire hat a kormány elképesztő gyűlöletkampánya, az bizonyosan a KLIK. A tankerületi igazgató arra szólította fel az intézményvezetőket, hogy sürgősen (két nap alatt) küldjenek listát az iskolában tanuló „migránsokról”, illetve arról, hogy hányan távoztak a tanév közben, és hány diáknak maradt meg a tanulói jogviszonya a tanév lezárulta után is.
(Forrás: Kettős Mérce)
Klik: a szervezet nem félemlít meg pedagógusokat (08.09.)
A Klebelsberg Intézményfenntartó Központ „ismételten visszautasít minden olyan vádaskodást, hogy pedagógusokat vegzál vagy félemlít meg vizsgálatokkal és ellenőrzésekkel”.A szervezet közleményében hangsúlyozták, hogy az ellenzéki párt sajtóban megjelent nyilatkozata félrevezető, és arról árulkodik, hogy a PM nincs tisztában az ellenőrzés fogalmával.
(Forrás: Magyar Idők)
Az Emmi sem árulja el, mitől migráns a migráns, Pukli István diszkréten röhög (08.11.)
Az oktatásért felelős államtitkárság az adatkérést így indokolta: „a migráns tanulók ellátása többletforrást igényel, a tárca a tervezés miatt szeretné pontosan tudni a létszámot”. Majd „nyelvi, szociokulturális problémák megoldásáról” írtak, amihez „megfelelően képzett szakemberekre van szükség…a migráns tanulók ellátása nemcsak oktatásszervezési, hanem gyermekvédelmi kérdés is”.
(Forrás: Népszabadság)
2016.08.11.
Duplájára nőtt az oktatók átlagkeresete (08.11.)
A kormány 2013-ban vezette be a pedagógus-életpályamodellt, amely a tanároknak jelentős bérfejlesztést, egy új minősítési rendszert, valamint egy, a korábbinál pontosabb munkaidő-nyilvántartási rendszert eredményezett.A béremelési program 2017-ig tart, öt év alatt mintegy 170 ezer pedagógus fizetése növekszik, minden évben három és fél százalékkal.
(Forrás: Magyar Idők)
Jó ötlete is van az OFI-nak az új tantárgy kapcsán (08.19.)
Bár csak fokozatosan fognak megjelenni a segédanyagok az új komplex természettudomány tantárgy esetében, azt digitálisan terjesztik majd, így a tanárok a jó gyakorlattal kiegészíthetik az szakmai anyagot és gyorsan elterjedhetnek a jó megoldások.
(Forrás: Eduline)
Fejlesszünk együtt! (08.19.)
„Fejlesszünk együtt!” címmel programtervet fogadott el az MTA több felsőoktatási intézmény (Szegedi Tudományegyetem, NymE Regionális Pedagógiai Szolgáltató és Kutató Központ, Eszterházy Károly Egyetem, Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem), szakmai szervezet (Eötvös Loránd Fizikai Társulat, Nemzeti Pedagógus Kar), a Nemzeti Szakképzési és Felnőttképzési Hivatal és az OFI a természettudományi oktatás stratégiai fejlesztésének irányairól és módszereiről.
(Forrás: Edupress)
Novemberben kezdődik az iskolák állami átvétele (08.22.)
Az őszi szünet végéig mindenhol véglegesítik a tankerületi központok székhelyét, és november végén megkezdődhet az iskolák átvétele az önkormányzatoktól – ígéri az állami intézményfenntartó elnöke. Pölöskei Gáborné lapunknak adott interjújában elmondta: a hónap végén országjárásba kezdenek, hogy tankerületi centrumonként minden iskolaigazgatóval találkozzanak.
(Forrás: Magyar Idők)
Megvan a sok kicsi Klik vezetője, indulhat az államosítás (08.22.)
Már kiválasztották az 58 tankerületi központ vezetőjét, akik ismerik illetékességi területeiket, szervezik csapatukat. Pölöskei Gáborné szerint a tankerületek között szétosztották a szükséges pénzügyi keretet, részben ezáltal a tanév biztonságosan megkezdhető az átalakuló fenntartói rendszer mostani állapotában
(Forrás: hvg.hu)
Az utolsó pillanatban adtak nagyobb szabadságot a tanároknak (08.23.)
A tiltakozások hatására a tanárok a jövőben több szabadságot kapnak a tantárgyi kerettantervtől való eltérésben. Ehhez kapcsolódóan most töltötték fel a Tankönyvkatalógusra és a Nemzeti Köznevelési Portálra a hagyományos mellett az új, rugalmas tanmeneteket.
(Forrás: Eduline)
Az oktatási államtitkár az Indexen tart szülői értekezletet (08.30.)
Szerdán délután kettőkor Palkovics László oktatási államtitkár az Indexen tart szülői értekezletet az induló tanévről. Az államtitkár élő videóközvetítésben válaszolja meg az olvasók kérdéseit. Itt a lehetőség tehát, hogy kérdezzen a legilletékesebbtől. Ugyan szülői értekezletnek neveztük el ezt az alkalmat, nos, ez olyan értekezlet lesz, amin a szülők, a tanárok, sőt a diákok is kérdezhetnek.
(Forrás: Index)
Versenyképes és értékalapú iskola a cél (08.31.)
Versenyképes és értékalapú iskola létrehozása a cél – emelte ki az emberi erőforrások minisztere augusztus 30-án Érden, a Gárdonyi Géza Általános Iskola és Gimnáziumban tartott országos tanévnyitón. Balog Zoltán rámutatott: közös akarat, hogy jó, jobb legyen a magyar iskola, mint eddig, hogy képes legyen hatékony, versenyképes, ugyanakkor értékalapú, minőségi oktatást megvalósítani.
(Forrás: Edupress)
Rétvári csupa jó hírrel nyitotta meg a tanévet (08.31.)
Idén szeptembertől ismét emelkedik a pedagógusok bére, a folyamat 2017-ben is folytatódik, ezzel kívánta a kormány kifejezni megbecsülését a pedagógusok iránt – emelte ki Rétvári Bence, az Emberi Erőforrások Minisztériumának parlamenti államtitkára a csurgói Kolping Nagyváthy János Gimnázium, Szakgimnázium és Szakközépiskolában tartott tanévnyitón, szerdán.
(Forrás: Magyar Nemzet)
Egyházak
Több mint kétszázezren járnak egyházi iskolába (08.27.)
Hat év alatt 112 500-ról 204 ezerre nőtt az egyházi fenntartású közoktatási intézmények tanulóinak száma – közölte Soltész Miklós. Az államtitkár azt is elmondta, hogy hatvan százalékkal több egyházi iskola működik most az országban, mint 2010-ben. Lapunk kérdésére a stabilitást, a kiszámítható egyházfinanszírozást jelölte meg a növekedés egyik fő okaként.
(Forrás: Magyar Idők)
Palkovics: kiemelkedően fontos az egyházak szerepe a mai világban (08.29.)
Az oktatási államtitkár a III. kerületi Kőrösi Csoma Sándor Két Tanítási Nyelvű Baptista Gimnáziumban tartott ünnepségen úgy fogalmazott: a vallás, a Biblia ismerete meggyőződéstől függetlenül tud iránymutatásul szolgálni a mindennapi életben, így annak integrálása az oktatásba olyan értékekkel és olyan hozzáállással vértezi fel a gyermekeket, amelyek útmutatóként szolgálnak nekik egész életükben.
(Forrás: Magyar Idők)
Fiatalok nélkül maradhatnak a plébániák (08.31.)
A lapunk által megkérdezett felekezetek szerint az iskolákban ugyan több gyermekhez érnek el, ám a plébániákon tartott hittanra egyre kevesebb fiatal jár, lemorzsolódásuk az ország egyes részein eléri a 25 százalékot. Az egyházaknak most az a feladatuk, hogy visszatereljék az elmaradókat a gyülekezetekbe, különben szinte biztosan elvesznek az egyház látóköréből.
(Forrás: Magyar Nemzet)
Kritikus megnyilvánulások
Tudta, hogy marad Balogék megbukott menzarendelete? (08.16.)
A hvg.hu információi szerint egy májusi próbafőzés laborban bizonyított eredményén túl részletes szakmai javaslatok is vannak ahhoz, hogy akár már szeptembertől javuljon a kicsik sótlan/íztelen/beazonosíthatatlan kosztja. De nem fog. A minisztérium ezt azzal intézte el: még fel kell dolgoznia a javaslatokat.
(Forrás: hvg.hu)
A kormány hallja a kritikát, reméljük, érti is (08.19.)
A három legkomolyabb kritika a diákok terhelését, az intézményvezetői jogköröket és a működtetői viszonyokat érte. Palkovics László úgy vélte, a Klik átalakításával új viszonyokat teremtettek a fenntartói és működtetői területen, hatékonyabb és szolgáltató szemléletű rendszert alakítottak ki, amely az ország minden részében biztosítja a minőségi oktatáshoz szükséges feltételeket.
(Forrás: Népszabadság)
Kódolva van a rosszkedv az oktatási rendszerben (08.20.)
A fásult tanárok tehát nem foglalkoznak megfelelően a gyerekekkel, akik emiatt pimasszá válnak, sok esetben pedig a szülők sem rendszabályozzák meg őket, és még a pedagógusokat fenyegetik. Az iskolák kezében pedig kevés fegyelmezési eszköz van (tegyük hozzá: ez valószínűleg így is van jól).
(Forrás: Magyar Nemzet)
Még csak közeleg a tanév, de máris borítékolható a káosz (08.20.)
Szóval van kicsit kevesebb, mint két hét a tanévkezdésig. Ami azt jelenti, hogy az igazgatók és a pedagógusok már lassan szivárognak vissza az iskolákba, és nekikezdenek a munkának. Illetve nekikezdenének – ha nem lenne egyelőre több a kérdés, mint a bizonyosság a következő tanévvel kapcsolatban.
(Forrás: Kettős Mérce)
A matek szerint az Orbán-kormány csúfosan megbukott (08.24.)
„Üzenjük Balog Zoltánnak és Palkovics Lászlónak, hogy ők is megértsék: tudta, hogy a pedagógusok többsége – olcsóságuk ellenére – nem szívesen tanít a kísérleti és új generációsnak mondott, állami kiadású tankönyvekből?” Így foglalja össze a Tankönyvesek Országos Szövetségének (Tanosz) keddi nyílt levele a miniszternek és az oktatási államtitkárnak mindazt, amit az elmúlt hetekben a tankönyvpiac alakulásáról megtudtak.
(Forrás: Népszabadság)
Egy hét múlva iskola, de a kormány még „ötletelget” (08.24.)
„Ennek a természettudományos tantárgynak a tanterve most készül, ehhez nincs tankönyv és nincsenek hozzá munkafüzetek. Ennek az az indoka, hogy adódott egy lehetőség a szakmai közösség számára, az iskolai tanárok számára, a tudós emberek számára, az egyetemi emberek számára, hogy együtt fejlesszük ki ezt a tantárgyat” – mondta Palkovics László oktatási államtitkár.
(Forrás: Hírtv)
Látszatintézkedés az OFI lépése (08.27.)
Az OFI csökkenteni próbálja tanulók leterheltségét. Ugyanakkor a lapunk által megkérdezett szakemberek szkeptikusak voltak mindezzel kapcsolatban: Pilz Olivér és Mendrey László szakszervezeti vezető egyaránt látszatintézkedésről beszélt. Horváth Péter, a Nemzeti Pedagóguskar elnöke szerint a rugalmas tanmenetek javíthatnak ugyan a pedagógusok közérzetén, de nehéz megmondani, hogy segítik-e a tanulók terheinek csökkentését.
(Forrás: Magyar Nemzet)
Magyarország szétesik, és már nem is kell összerakni (08.28.)
Az Orbán-kormányok hetedik tanéve indul el a napokban. Mondhatni, elkezd beérni a vetés. Minden sikerpropaganda dacára azonban a tény tény marad: az iskolarendszer teljesen alkalmatlan a születéskor kapott esélyek megváltoztatására. A tankötelezettség leszállítása pedig ezreket ítél örök közmunkára.
(Forrás: Népszabadság)
A kormánynak nem célja gondolkodó gyerekeket képezni (08.26.)
Csütörtökön, az A Városért Egyesület kerekasztal-beszélgetésén külön területek szakértői beszélgettek arról, mi a gond az intézkedésekkel, és mi lenne szerintük a helyes megoldás. Galló Istvánné, a Pedagógusok Szakszervezetének elnöke mellett Nahalka István oktatáskutató, Orosz László, a BME egyetemi docense, valamint Budaörs polgármestere, Wittinghoff Tamás vett részt a beszélgetésen, amelyet az MSZP-s Horváth Csaba, az egyesület elnöke moderált.
(Forrás: 24.hu)
„Miután zsákutcába vezette az oktatást, még gázt is ad” (08.30.)
A szakgimnáziumok kerettantervének visszavonására szólította fel az oktatási kormányzatot Ikotity István, az LMP országgyűlési képviselője keddi budapesti sajtótájékoztatóján. Ikotity István úgy fogalmazott: a közoktatásnak nem az a feladata, hogy engedelmes rabszolgákat neveljen az autógyáraknak vagy szavazókat a kormánynak, hanem nyelveket beszélő, alkalmazkodni képes, kreatív emberekké kell formálnia a diákokat.
(Forrás: Magyar Nemzet)
Tanítanék mozgalom
Forró ősz vár a Fideszre (08.09.)
Megemlegeti a kormány az őszi akciókat – ezt ígérik az elégedetlen tanárok, akik készek újabb sztrájkot tartani ősszel. A pedagógusok mellett az egészségügyi és a szociális szféra dolgozói, valamint a önkormányzati köztisztviselők is üzentek Orbánéknak, hogy ők is megértsék.
(Forrás: 168 óra) Már nem érhető el a neten.
Pukli visszakérdezett a Kliknél: „Mégis, ki a migráns diák?!” (09.10.)
Puklinak az sem világos, milyen céllal kérik be ezeket az adatokat. Bár azt reméli, segíteni akarnak ezeken a tanulókon, az utasítás erről nem ír semmit. Amíg a Klik nem pontosítja a feladatot, és nem mondja meg, ki számít migránsnak, az adatszolgáltatást nem tudja teljesíteni – zárja levelét a Teleki Blanka Gimnázium igazgatója.
(Forrás: hvg.hu)
Több száz Pilz Olivér és Pukli István fogja újrakezdeni a tanártiltakozást (08.13.)
Nyáron több százan csatlakoztak a Tanítanék Mozgalomhoz, amely októbertől újra akciózik – nyilatkozta a Népszabadságnak interjújában Pilz Olivér, a mozgalom egyik alapítója. Nyitottságot a nyáron sem tapasztaltak, az Orbán-kormány hat-nyolc hét alatt akar lezavarni egy olyan változást, amelyhez hat-hét évre lenne szükség.
(Forrás: Népszabadság)
Furcsa kinevezésre vár magyarázatot a Tanítanék Mozgalom (08.17.)
Az egyik szakközépiskolát továbbra is az igazgató vezetheti úgy, hogy egy másik jelölt nyert, ráadásul ő nem is adott be pályázatot. A mozgalom képviselői nyílt levélben faggatják a minisztert, hogy ez hogyan fordulhatott elő.
(Forrás: hvg.hu)
Interjú a közoktatás helyzetéről (Pukli István és Sulyok Blanka) (08.19.)
Évről évre rosszabb az oktatás helyzete, ahogy fogy körülöttünk a levegő, egyre kevesebb a szabadság, egyre több a teher, ez mindenképpen negatív – ezt Sulyok Blanka mondta az ATV Egyenes Beszéd című műsorában.
(Forrás: atv.hu)
„Rejtélyes okból” épp Puklit vizsgálta a hivatal (08.23.)
Pölöskeiné szerint legfeljebb törvényességi ellenőrzést folytattak. Pukli István úgy nyilatkozott,bogy valamilyen „rejtélyes okokból” tavaly a Klik az ő igazgatói munkásságát vette górcső alá, az Oktatási Hivatal pedig most jelezte: jövőre az egész iskola működését értékelik. Ennek talán köze van ahhoz is, hogy Pukli István igazgatói kinevezése 2017. július 31-én lejár.
(Forrás: Népszabadság)
Hogyan tovább, Tanítanék? (08.27.)
Látszólag háttérbe vonult a nyári szünidő idejére a Tanítanék mozgalom, amelynek képviselői azonban azt mondják: a kép csalóka, valójában az építkezés időszakát élik.
(Forrás: Vasárnapi Hírek)
Szakszervezetek
Palkovics a Hír TV-nek elmondta: nem lesz tankönyv (08.19.)
Nincs és nem is lesz önálló tankönyv a természettudományos tárgyak oktatására a szakgimnáziumokban – nyilatkozta az oktatásért felelős államtitkár a Hír TV-nek. A szakszervezetek elutasítják, hogy csak elektronikus tananyag legyen. Az új rendszer bevezetésének elhalasztását, illetve a PDSZ annak visszavonását kéri.
(Forrás: Hírtv)
Kormány kontra pedagógusok (rádióinterjú) (08.25.)
Galló Istvánné, a PSZ elnöke a Lánchíd Rádiónak azt mondta: még mindig sok a joghézag, az összevont természettudományos tárgyakhoz tartozó tanmenet pedig még mindig nem készült el. A szakszervezeti vezető hangsúlyozta: a kormányzat nem háríthatja a tanárokra a koncepció kidolgozását. Galló Istvánnét Szabó Bianka kérdezte.
(Forrás: Lánchíd Rádió)
Mendrey: Nincs ok arra, hogy csak tanítsanak a tanárok (08.25.)
Mendrey László a tananyag csökkentésében csak ötletelést tud felfedezni, szerinte nincs kidolgozott javaslat arra, hogyan lehetne ezt hatékonyan elérni. Ma délelőtti sajtótájékoztatóján dicsérte ugyanakkor, a Horváth Péter által vezetett, a Köznevelési kerekasztalon megjelenő Nemzeti Pedagógus Kar javaslatait. Úgy véli, hogy a leterheltség nem fog változni és ez a kompetenciamérésekben meg fog ezután is mutatkozni.
(Forrás: Eduline)
Gallóné szerint ez a tanév sem lesz zavartalan (08.31.)
A köznevelési kerekasztal „még kéjes gondolat sem volt”, amikor 25 pontos követeléseikről már tárgyaltak a kormánnyal – mondta Galló Istvánné, a Pedagógusok Szakszervezetének elnöke tanévkezdő sajtótájékoztatóján.
(Forrás: Népszabadság)
Szakképzés
Zsákbamacska az új szakképzési rendszer (08.10.)
Hivatalosan meg sem kezdődhetne ősszel a tanítás a szakgimnáziumokban a szakmai kerettantervek és a közismereti kerettantervek óraterve nélkül, amelyek még munkaanyag formájában sem ismertek a tantestületek előtt – figyelmeztetett a Civil Közoktatási Platform. A kormány azt ígéri, augusztus közepéig elérhetővé válnak a szükséges dokumentumok, ám akkor már csak két hét lesz a tanévkezdésig.
(Forrás: Népszava)
Becsöngetnek! – videó (08.12.)
Becsöngetnek! Az új tanév első órájára az általános iskolákban biztosan, de mi lesz az új szakgimnáziumokban? Az oktatási szakemberek azt állítják, hogy el sem kezdődhetne a tanítás most ősszel ezekben az intézményekben. A Liberálisok ügyvivőjével, Bősz Anettel indul a Reggeli járat.
(Forrás: Hírtv)
Már segédmunkás sincs Nyugat-Magyarországon, lassan már csak a bevándorlók menthetnek meg (08.15.)
Mosonmagyaróvár, Győr és Komárom környékéről röplapokon csábítják dolgozni az embereket Pozsonyba. A szlovák bérek magasabbak a magyarnál. A térségből tömegesen még nem járnak át Szlovákiába, az osztrák lehetőségek egyelőre kecsegtetőbbek. Nyugat-Magyarországon – jórészt a külföldi munkavállalások miatt – elfogyott a munkaerő.
(Forrás: Népszabadság)
Ugrás a sötétbe: Új tantárgy van, tankönyv nincs hozzá (08.18.)
Bő két hét múlva indul az új rendszer az oktatásban, innentől kezdve a szakmunkásképzőt szakközépiskolának, a szakközépiskolát pedig szakgimnáziumnak hívják. Az elnevezésen kívül más is változik: a szakgimnazisták több szakmai tárgyat tanulnak majd a közismereti tárgyak rovására.
(Forrás: hvg.hu)
Bajban az iskolaigazgatók – videóval (08.19.)
Szűk két héttel a tanév megkezdése előtt a szakképzési intézmények igazgatói még nem tudják, milyen tantárgy-felosztást készítsenek és hány pedagógussal számoljanak. Egységes természettudományos képzés lesz, de még nem jelent meg a végleges kerettanterv – mondta a Lánchíd Rádió Kalauz c. műsorának Galló Istvánné, a PSZ elnöke és Szüdi János, a PSZ oktatási szakértője 2016. augusztus 19-én.
(Forrás: Tabunyitogató)
Gőzünk sincs, mit fogunk tanítani (08.24.)
Még mindig nincs részletes követelményrendszer a három éve bevezetett szakmai ágazati tárgyakra, pedig jövőre minden szakképzésben tanuló végzős diáknak érettségiznie kell belőle. Így a tanároknak és a diákoknak fogalmuk sincs, mit kellene alaposabban megtanulni, és mit kevésbé. A szakképzés amúgy is tele van bizonytalansággal: nem sokkal az iskolakezdés előtt azt sem tudni biztosan, milyen tárgyból, mit és hány órában kell majd tanítani.
(Forrás: abcug.hu)
Válaszokra várva (08.25.)
Sokan, sok helyen leírták már, miért nehéz a szakközépiskolából egyetlen varázspálca-suhintással szakgimnáziumokká változtatott iskolák helyzete most, a tanévkezdés környékén. Hogy elvárások vannak eszközök nélkül. Hogy szabályok vannak valós tartalom nélkül. Hogy ellenőrzés van keretek nélkül. Azt viszont kevesen láják, hogy néz ki ez a bizonytalanság a másik oldalról, pedig a leginkább érintettek értik a legkevésbé, mi fog velük történni: maguk a diákok.
(Forrás: Alterkata Cafeblog)
Szakképzés: ötvenötezer férőhely maradt üresen (08.25.)
A szakgimnáziummá átnevezett szakközépiskolák férőhelyeinek csaknem fele üresen marad az ősszel induló tanévben. A szakközépiskolákká avanzsált szakiskolákban még ennél is rosszabb a helyzet: ott a férőhelyek több mint hatvan százalékát nem sikerült feltölteni. Úgy tűnik, a kormány hiába igyekezett népszerűsíteni a szakképzést az elmúlt években, eredménytelen maradt a próbálkozás, továbbra is a gimnáziumi képzés a sláger.
(Forrás: Magyar Nemzet)
Csengőfrász az iskolákban (08.27.)
A gyerekek nem tolonganak a megtévesztő módon szakközépiskoláknak átnevezett szakiskolákban. Ezek első évfolyamain meghirdetett 50 ezer férőhelynek mindössze 38,8 százalékát sikerült megtölteni, összesen közel 31 ezer hely marad üresen. Vagyis a családok még mindig elsődlegesnek tartják, hogy a gyerek érettségit szerezzen.
(Forrás: Vasárnapi Hírek)
Tankönyvek
„Több tanárunk eddig is tiltott könyvekből tanított” (08.22.)
Szűk két héten belül indul a tanév, de az új szakképzési rendszer körül nem szűnik a bizonytalanság: az új kerettanterv ugyan kész, de rendeletben még nem rögzítették. A kaotikus helyzetről sokat elárul az is: lesz egy új tantárgy, de tankönyv még nincs hozzá
(Forrás: Népszabadság)
Pénzügyi analfabétákat képez a gimis pénzügyi tankönyv (08.22.)
Pedig az ötlet jó lenne, és a hétköznapokban használható pénzügyi tudásra tényleg hatalmas szükség lenne. Csakhogy az Iránytű a pénzügyekhez nem jó tankönyv, mert nem a célközönség nyelvén szól, mert bankok finanszírozták és banki termékeket árulnak benne, és komoly tévedésekre épül, nem hagy teret az önálló kezdeményezéseknek, és még a saját maga által létrehozott lehetőségeket sem használja ki az általunk megkérdezett szakértők szerint.
(Forrás: Dívány)
Jogszabálysértések az állami tankönyvpiacon? (08.23.)
Hiába tett közérdekű bejelentést az állami tankönyvek kiadásában történt jogszabálysértések kivizsgálásáért a Tanosz még július 14-én az Emminél, azóta sem kaptak választ – tudta meg a Magyar Nemzet. A szervezet korábban az Oktatási Hivataltól és a Könyvtárellátó Nonprofit Kft.-től kikért közérdekű adatok, illetve a vonatkozó törvények alapján ugyanis arra jutott, hogy több jogszabálysértés is történt az elmúlt három évben.
(Forrás: Magyar Nemzet)
Tankönyvreform: sok hiba, olcsó kifogás (08.25.)
Palkovics László vitatta, hogy az új tankönyvek összességében gyengébbek lennének: ő úgy látja, hogy az egyértelmű hibák többségét már javították, a tananyagon belüli hangsúlyokról szakmai viták folynak, a könyvek ideológiai tartalma pedig egy szubjektív kategória, amit nehéz egyértelműen megítélni.
(Forrás: Népszabadság)
Van olyan tankönyv, amit mobilon is lehet olvasni (08.27.)
Kaposi József közölte, az új generációs tankönyvek okoskönyv változata is elérhető, ami a digitális kompetencia fejlesztését szolgálja.A tankönyveket a nemzetközi szakirodalom alapján állították össze – hangsúlyozta – , s azokat nemcsak az oktatásfejlesztési hivatal akkreditálja, hanem a Nemzeti Tankönyvtanács szakértői is véleményezik, és folyamatosan „naplózzák” a pedagógusok véleményét is a véglegesítés előtt.
(Forrás: Népszabadság)
Rengetegen kapnak ingyen tankönyvet, de ára van (08.28.)
A tavaszi tüntetések hatására és a szakmai szervezetek tiltakozása ellenére sem engedett a kormány az állami tankönyvpiacból és nem tette szabadabbá a tankönyvpiacot. Ennek legfőbb oka az volt, hogy csak ebben a rendszerben garantálható az ingyenes tankönyv, ami így sokkal inkább tűnik szociális intézkedésnek, mintsem minőségjavítási szándékú szakmai döntésnek.
(Forrás: Eduline
Utálják, de ez van – Felmérés is bizonyítja: a tanárok nem szeretik a kísérleti tankönyveket (08.27.)
A tanárok zöme elégedetlen a kísérleti tankönyvekkel – ez derült ki a kidolgozásukért felelős állami háttérintézmény, az OFI felméréséből is. Ennek eredményei szerint a tanároknak csupán 22,7 százaléka nyilatkozott úgy, hogy jövőre is szívesen tanítana a kísérleti könyvekből. A kérdőívek, amelyeket az előző tanévben töltöttek ki a pedagógusok, összesen 27 tankönyv használhatóságára kérdeztek rá, és a kutatók állítólag a gyerekeket is megkérdezték a kiadványokról.
(Forrás: Vasárnapi Hírek)
Varga Mihály: ősztől indul az új szakképzési rendszer (08.29.)
Egy kézbe került a szakképzés irányítása, megszületett az új szakképzési törvény, létrejöttek a szakképzési centrumok, nagy hangsúlyt kapott a duális képzési forma elterjesztése, és megújult a gyakorlati képzések támogatása. Az átalakításnak köszönhetően a szakgimnáziumok és a szakközépiskolák is érettségit adó intézménnyé váltak. Ezzel megszűnt a korábbi szakmunkás képzés zsákutca-jellege.
(Forrás: Pesti Srácok)
Önkormányzatok
Szivárványos iskolakerítéstől féltik a gyerekeket Pomázon, mert a gay pride zászlajának is ilyen színei vannak (08.18.)
Nem marad következmények nélkül Pomáz jobbikos képviselőjének észrevétele, az önkormányzat is foglalkozik a Mátyás Általános Iskola szivárványosra sikerült kerítésének ügyével. A polgármester szerint a szülőknek kell dönteniük, maradhat-e így, vagy át kell festeni, mert túlságosan hasonlít a gay pride mozgalom zászlajához.
(Forrás: Népszabadság)
Ezen a héten kiderült, mi lehet a legnagyobb csapás egy iskola számára (08.19.)
A nyári uborkaszezonban komoly hullámokat gerjesztett, hogy néhány szülő és egy képviselő melegfelvonulást vizionált, miután szivárványosra festették egy pomázi általános iskola kerítését. Az ügy annyira komoly és égető, hogy a polgármester is vizsgálódik, kérdőívet küld a szülőknek.
(Forrás: Eduline)
Iskolaigazgatók kinevezése
Levadásszák a tanárokat, akik kockás inget viseltek, hiába jók, nem lehetnek igazgatók (08.18.)
Volt, aki egyedül pályázott egy szekszárdi szakképzési tagintézmény tagintézmény-vezetői pozíciójára úgy, hogy a pályázati feltételeknek teljes mértékben megfelelt, más pályázó nem volt. A nevelőtestületi és az alkalmazotti közösség száz százalékig támogatta és a munkáltatói jogokat gyakorló főigazgató is támogató véleménnyel küldte fel nevét a minisztériumba.
(Forrás: Népszabadság)
Tüntetnek az új igazgató miatt a szegedi Deák gimnázium diákjai (08.29.)
Kiállás a Deákért címmel szerveznek demonstrációt kedd délután 17 órára az iskola tanulói. Az ellen tiltakoznak, hogy olyan igazgatót neveztek ki a fejük fölé, akit jelöltként a tantestület a legkevésbé támogatott.
(Forrás: Délmagyar)
Felsőoktatás
2016.08.09.
Gólyatábor helyett orientációs napok (08.09.)
Nemcsak a szexuális jellegű „játékok” tiltottak, de már alkoholt sem nagyon lehet fogyasztani a hazai gólyatáborokban az elmúlt évek botrányait követő szigorításoknak köszönhetően. Több helyen a táborokat orientációs napok váltották fel, a hallgatói önkormányzatoknak pedig már nem engedik, hogy egymaguk, ellenőrzés nélkül szervezzenek programokat a gólyáknak.
(Forrás: Népszava)
Gyakori a szexuális zaklatás a magyar egyetemeken, de inkább eltussolják az ügyeket (08.24.)
Tóth Györgyi, a Nők a Nőkért Együtt az Erőszak Ellen Egyesület (NANE) munkatársa szerint az áldozatok gyakran azért nem tesznek feljelentést, mert félnek a meghurcoltatástól, hogy esetleg nem hisznek nekik, a mai magyar társadalomban szerinte jellemző az áldozathibáztatás. – Az egyetlen elrettentő út, ha van olyan protokoll, amely előírja, milyen következménye van annak, amit a zaklatók tesznek vagy szeretnének tenni.
(Forrás: Népszabadság)
Kiszorítja a Természettudományi Múzeumot a Közszolgálati Egyetem (08.24.)
Tovább erősítette a kormány a Nemzeti Közszolgálati Egyetem kivételezett helyzetét, hatalmas versenyelőnybe juttatva más egyetemekhez képest. Az NKE ugyanis mostantól kezdve nincs a Magyar Akkreditációs Bizottsághoz kötve, így akár indíthat olyan szakokat is, amiket a bizottság rendre elkaszált itthon.
(Forrás: Eduline)
A felsőoktatás nem munkaerőképzés: ezt állítja egy professzor (08.30.)
Rhett Allain fizikaprofesszor a Wiredbe írt publicisztikát arról, hogy egyáltalán nem probléma, ha a felsőoktatás nem egyes munkákra készít fel. azért sem érdemes összekeverni a felsőoktatást a munkaerőképzéssel, mert rengeteg olyan munkakör van manapság, ami 10 évvel ezelőtt nem is létezett, így valószínű, hogy pár év múlva szintén újak jönnek majd létre, amire ma még lehetetlen szakembereket képezni.
(Forrás: Eduline)
Diákok
Kálmán László: Okosabb vagy, mint egy negyedikes? (08.09.)
Az utóbbi években különösen nagy érdeklődés vette körül a szöveges feladatokat. Ennek az az oka, hogy hazánk egyik nagy problémája, hogy a szövegértési vizsgálatokban romlik a gyerekek teljesítménye, ráadásul nőnek az eltérések az országon belül. Márpedig a szöveges feladatok kitüntetett helyet foglalnak el az iskolai szövegértési problémák között.
(Forrás: Nyelv és Tudomány)
26 ezer diákot dolgoztatnak meg a hazai önkormányzatok (08. 12.)
A fiatalok az önkormányzatoknál jellemzően adminisztratív, az önkormányzati fenntartású intézményeknél (óvoda, iskolai konyha, kertészet) kisegítő feladatokat tudnak ellátni. A nyári diákmunkaprogram főként azoknak a fiataloknak ad munkalehetőséget, akik olyan településen, vagy földrajzi régióban élnek, ahol a piaci körülmények között nehezebben tudnának munkát találni.
(Forrás: Magyar Nemzet)
Igenis, érdekli a fiatalokat a korrupció (08.12.)
A magyar fiatalok túlnyomó többsége úgy gondolja, hogy Magyarországon a korrupció súlyos probléma, de ebbe nem szabad beletörődni – mondta a Transparency International Magyarország ügyvezető igazgatója a szervezet kutatását ismertetve pénteken Budapesten, a Sziget fesztiválon.
(Forrás: Népszava)
A butaság értékteremtő, az iskola unalmas? (0(.21.)
Rossz hír, hogy a három másodperces Facebook-ingereken szocializálódott gyerekekkel már nemhogy egy monitornyi szöveget nem lehet elolvastatni, de egyszerre még pár mondatot sem, és így persze a tanulásra sem igazán lehet rávenni őket. A jó hír viszont, hogy az emberiség nagyjából 25 év alatt megtanul alkalmazkodni bármiféle változáshoz, így már csak alig tíz év van hátra, és úrrá leszünk azon a káoszon, amit a digitális eszközök megjelenése kavart az oktatásban.
(Forrás: Dívány)
Gyermekvédelem
Magyarországon alapjaiban rohad a rendszer, de egy 13 éves lány segít (08.21.)
Annyian mondják, hogy a tanulás az egyetlen lehetőségük a roma fiataloknak, de ezt a mondatot valójában csak az érti, aki látja azt a feneketlen kutat, ahol a tehetségükkel együtt elvesznek ezek a gyerekek, ha nincs segítség. Melissza azonban utat tör magának a szegénység legmélyebb bugyrából, és a sorstárainak is próbál irányt mutatni.
(Forrás: Népszabadság)
Lett helyük a csobánkai gyerekeknek (08.23.)
Pomázon és Szentendrén folytathatják tanulmányaikat azok a többségében hátrányos helyzetű roma gyerekek, akik az idén ősszel megszűnő csobánkai Petőfi Sándor Általános Iskolába jártak. A tanulók sorsa egy hónapja még kérdésesnek tűnt, mert a környékbeli települések nem igazán akarták fogadni őket
(Forrás: Magyar Nemzet)
A sajókazai cigány gyerekekért küzdenek, filmet forgattak róluk 08.23.)
Forrás: youtube Egy osztrák rendező Sajókazán forgatott dokumentumfilmet Mérges Buddha címmel. A film két buddhistáról szól, egyikük Orsós János Waldorf-tanár, szociológus, másikuk pedig az ex-politikus Derdák Tibor. Ők alapították meg az Ámbédkar Iskolát, a 3000 fős település cigány gettójának határán. Az iskola célja, hogy a legszegényebb gyerekeket is eljuttassák az érettségiig.
(Forrás: Eduline)
- L. Ritók Nóra: Segítő térkép (08.28.)
Amikor az alapítványnál elkezdtük ezt az egészet, eleinte a saját készleteinkből segítettünk. Ruhák, cipők, iskolaszerek, könyvek, játékok vándoroltak be az irodába, a tanári szekrényekbe, onnan pedig ki a családokhoz, gyerekekhez. A készleteink hamar kimerültek, de a munkánk nyilvánosság előtti kommunikálásával párhuzamosan kezdtek segíteni mások, hamarosan raktár kellett, meg gyűjtőpontok, hogy az adományok kezelése, szortírozása, tárolása biztosított legyen.
(Forrás: Nyomor széle blog – hvg.hu)
Hátrányos helyzet
Vigye máshová a gyerekét, itt úgysem bírná a tempót (08.09.)
A cigány, hátrányos helyzetű diákokat nem ritkán ilyen finom utalásokkal szorítják ki a saját körzetes, jobb iskolákból. Marad a gyengébb és még messzebb is levő suli, ahonnan meg a jobb módú szülők menekítik el a gyereküket, ahogy egyre több cigány osztálytársuk lesz. A tanulói ingázás mára jobban erősíti a szegregációt, mintha valaki szegénytelepen lakik
(Forrás: abcug.hu)
Így szúr ki a KLIK száz gyerekkel és családjukkal (08.12.)
Az Iványi Gábor vezette Magyarországi Evangéliumi Testvérközösség (MET) továbbra is kész lett volna a felsődobszai Bárczay Gábor Iskola működtetésére, ám úgy tűnik, erre nem lesz lehetőségük. Fél év kérlelés és könyörgés ellenére az intézmény átvételére és további fenntartására jogosult Klebelsberg Intézményfenntartó Központ az iskola átvétele érdekében a mai napig semmilyen intézkedést nem tett
(Forrás: Index)
Mégis újraindult az Út a diplomához program (08.18.)
Idén 275 millió forintos keret áll rendelkezésre az Út a diplomához program keretein belül, amely 65 millióval több a tavalyinál – jelentette be Czibere Károly, az Emmi szociális ügyekért és társadalmi felzárkózásért felelős államtitkára csütörtökön Budapesten.
(Forrás: Eduline)
Czibere Károly: nőtt a roma hallgatók aránya a felsőoktatásban (08.18.)
Az elmúlt években fél százalékról 1,7 százalékra nőtt a roma fiatalok aránya a felsőoktatásban – mondta az Emberi Erőforrások Minisztériumának szociális ügyekért és társadalmi felzárkózásért felelős államtitkára csütörtökön az M1 aktuális csatorna Ma este című műsorában.
(Forrás: Magyar Idők)
Hiába a diploma, csak az árokseprés marad a vidéki pályakezdőnek (08.29.)
A diploma, két beszélt idegen nyelv és a kellő ambicíó sem tud távol tartani a közmunka csapdájától, ha egy Budapesttől távoli kis faluban élsz, és a szüleid nem tudnak anyagilag támogatni. Nóra egyetemre ment, mert úgy érezte többre hivatott annál, minthogy árkot tisztogasson, de kezdi úgy érezni, hogy nem sok értelme volt. Hónapok óta pályázza az álláslehetőségeket, de vidékről lehetetlennek tűnik munkát találni a fővárosban.
(Forrás: abcug.hu)
Szülők
Ennyiből lehet elindítani a gyereket az iskolába (08.09.)
Az online kutatás során több mint 1100 hat és tizennégy év közötti gyermekkel rendelkező szülőt kérdeztek meg. A válaszok alapján az iskolakezdéshez kapcsolódó vásárlások alkalmával egy család egy gyermekre átlagosan 10 és 20 ezer forint közötti összeget költ el a nyáron, ha új iskolatáskára is szükség van, ez akár duplájára is nőhet.
(Forrás: Magyar Nemzet)
A magyar szülők nem hagyják, hogy Erdogan bezárassa az iskolájukat (08.11.)
A Blikknek nyilatkozó egyik szülő azt mondja, három gyereke is ebbe az iskolába jár, de soha, semmilyen politikai megnyilvánulással eddig nem találkozott. Balogh Andrea szerint a diákoknak mindössze 5-10 százaléka török, a tanárok nagy része pedig magyar, de vannak amerikaiak is.
(Forrás: 24.hu)
Kemény gyomrossal indít a tanévkezdés (08.11.)
A támogatás mértéke azért sem mindegy, mert a családok nagy részének minden lehetőséget ki kell használniuk, hogy kijöjjenek szűkös költségvetésükből. A Régió Játék friss felmérése szerint a családok több mint felénél iskolakezdés előtt 10-30 százalékkal nőnek a havi kiadások, minden 5. szülőnél pedig 30-50 százalékkal is emelkedhet a havi költségvetés a tanévre való felkészüléssel.
(Forrás: Magyar Nemzet)
Sokan személyi kölcsönből fedezik az iskolakezdést (08.21.)
Drágább az iskolakezdés, mint két éve: egy felmérés szerint a családok átlagosan 84 ezer forintot költenek minden egyes gyermekre. Akiknek nincs ennyi pénzük, hitelt vesznek fel. A szocialisták szerint hazugság az a kormányzati szlogen, hogy az ingyenes tankönyvek miatt alig kerül valamibe az iskolakezdés.
(Forrás: Hírtv)
Összeállította: Szekszárdi Júlia