Valós társadalmi egyeztetést az oktatásról!
A jelenlegi kormányzati politika valósággal letarolta az oktatásügyet! Nincsenek már kétségeink: 8 év alatt megtett mindent, sőt továbbra is meg fog tenni mindent, hogy a magyar köz- és felsőoktatást kiszakítsa haladó, európai közegéből, tönkretéve az ezredfordulón éppen csak megkezdett, itt-ott már fejlődésnek induló, beágyazódó reformtörekvéseket.
Leállt minden tényleges társadalmi egyeztetési mechanizmus!
A kormányzat tényleges szakmai és társadalmi legitimáció nélkül, jogszabályi köntösbe öltöztetett diktátumokkal és ultimátumokkal irányít, konzultációt imitáló kerekasztalnak álcázza a politikailag uralt fórumokat. Lehetetlenné teszi, hogy hozzáértők szakmai és társadalmi csoportjai, minőség-orientált tankönyvkiadók, oktatásban érdekelt más vállalkozások és a közvetlenül érintettek befolyásolhassák döntéseit. Semmibe veszi az igazgatók, a pedagógusok, a szülők és a diákok visszajelzéseit, csak lojális partnereket, bólogató jánosokat tűr meg a maga köreiben.
Kitört a „Kockás forradalom”!
Ez az önkényeskedő kormányzati magatartás kezdettől ellenszenvet és tiltakozást váltott ki azokból, akik felismerték ennek – az iskolák ügyén is messze túlmutató – súlyos társadalmi és gazdasági következményeit. A kezdetben csak néhány tantermet megtöltő, tiltakozó szakmai csoportok (Agóra, Hálózat a tanszabadságért stb.), iskoláikat, egyetemüket védő tanárok és diákok szavát az illetékes minisztérium nem volt hajlandó meghallani. Az évek múltával hirtelen széles utcákat és tereket betöltő tömegek (Tanítanék mozgalom, Hívatlanul stb.) láttán is mindössze annyit ismert el: „túltoltuk a biciklit”… De ma már szervezett, országos mozgalomként újra itt vannak a diákok (Független Diákparlament, Diák vagyok) is!
A kockás ing a tiltakozókra vonatkozó, gúnyos államtitkári megjegyzésből a dilettáns, pökhendi, szalon- és párbeszédképtelen oktatáspolitika elleni bátor fellépés szimbólumává vált. Az intellektuális fricska azonban jelentést váltott: szerethető címként is megjelent a Civil Közoktatási Platform védjegyén. A Kockás könyv – az immár 60 tagszervezetet magában foglaló ernyőszervezet szakmai produktuma – az ellenzéki oktatáspolitikusok számára is alapmű, a korszerű oktatáspolitikai kultúrába való belépés nélkülözhetetlen, úgyszólván kötelező olvasmánya lett.
Van kiút az oktatási katasztrófából!
– hirdeti a Kockás könyv már a borítón. Szakmai körökben is magasan jegyzett kötetünk elemzést ad a magyar közoktatás alapvető, jelentős beavatkozást igénylő problémáiról és azok lehetséges megoldásairól. Első fejezete kampányunk aktuális főtémáját idézi: Valós társadalmi egyeztetést az oktatásról! A széles szakma, a szülők és a diákok számára kívánatos oktatáspolitika tehát valódi, érdemi szakmai és társadalmi egyeztetéseken alapul! A politika – a pártok, pártkoalíciók, kormányok dolga nem az, hogy hatalomra kerülvén akarnok módon keresztülvigyék elképzeléseiket. Az oktatást érintő társadalmi egyeztetési folyamatok gyökeres átformálására van szükség.
Van közös nevező!
A Civil Közoktatási Platform nem csak a szakmai civil szervezetek körében mutatta meg, hogy mit is jelent az érdemi párbeszéd. Konzultációsorozatot kezdeményezett az összes ismertebb, illetve számottevő, választásra készülő pártnál, köztük a jelenleg kormányzó pártoknál is. (A meghívást a kormányon lévő Fidesz és koalíciós partnere, a KDNP visszautasította.) A megjelenő 10 ellenzéki párt oktatáspolitikusai felkészültek voltak, komolyan vették a civil konzultációt. Meghallgatták egymást, tanultak egymástól, a közönségtől és az azonnali visszajelzést adó szakértőinktől. Szakértői összefoglalóink, áttekinthető, színes táblázataink folyamatosan elérhetőek voltak, és most is olvashatóak szakmai anyagaink között. Témakörönként feldolgozott elképzeléseik alapján objektív módon kimutatható a kormányzati ciklusokon átívelő tervezés – fejlesztés ígéretét hordozó, oktatáspolitikai közös nevező.
Van közös minimum!
A Platform konzultációsorozatával párhuzamosan a Tanítanék mozgalom és az Oktatói hálózat nekilátott, hogy (a kormányzó pártok ismételt elutasító válasza mellett) ugyanazon 10 párt körében – az Egészségügyi minimumhoz hasonlóan – létrejöjjön egy immár konszenzuális Oktatási minimum is. A megegyezést igénylő, egymással párbeszédre és kulturált vitára képes ellenzéki képviselőjelöltek képesek voltak létrehozni egy (kevés híján) tökéletes egyetértésen alapuló, 9 párt által aláírt – tényleges kötelezettségvállalást jelentő – dokumentumot. Az Oktatási minimum 5 hetes kampányunk során tematikus fejezetekre bontva, egyszerűsített formában is hozzáférhető honlapunkon, illetve megjelenik a Facebook oldalunkon is. Autentikus formában elérhető a Tanítanék Mozgalom és az Oktatói Hálózat weboldalán is.
Van választás!
Az elkövetkező néhány napban felidézzük, hogy mi, oktatók, tanárok, szülők, diákok – olykor csendben, máskor hangosabban – milyen módon és milyen (csekély) eredménnyel próbáltuk és próbáljuk válaszadásra és párbeszédre késztetni a döntéshozókat. Bemutatjuk azt is, hogy mire lehet számítani egy reménybeli politikai kultúraváltás – egy reménybeli új oktatási kormányzat esetében. Kövessenek bennünket! Folyamatosan megújuló Honlapunkon, naponta frissülő Facebook oldalunkon világos képet, alapos tájékoztatást kaphatnak a rendelkezésünkre álló választási lehetőségekről a látogatók.