Az iskolában folyó munka eredményességét alapvetően határozza meg az intézményen belül működő kapcsolatok, a dokumentumokban rögzített és szokás alapú működési módok, eljárások és elvárások. Minderről ritkán esik szó, noha a deklarált pedagógiai célok megvalósítása legtöbbször ezen áll vagy bukik.
Ideje hát tudatosítani, felfejteni az eddig rejtett okokat, együtt meglelni a változtatás lehetőségeit! Katartikus lehet egy közösségnek a napi gyakorlattól a mélyebb összefüggések felismeréséig vezető út.
Röviden
Az iskola „élő anyaggal” dolgozik, ami azt jelenti, hogy tevékenysége sohasem technologizálható olyan biztonsággal, mint az élettelen anyagokkal végzett célirányos tevékenység. Az „élő anyag” saját természete szerint rendelkezik változási és fejlődési irányultságokkal, amelyek az egyes egyedek esetében különbözőképpen nyilvánulnak meg.
Kinek ajánljuk?
Akit érdekel a jövő
Mely minőségének alapja az oktatási rendszer, az abban működő intézmények milyensége.
Iskolai közösségeknek
Nevelőtestületeknek, munkaközösségeknek, iskolapolgárokat tömörítő csoportosulásoknak
Pedagógusoknak
Tanítóknak, tanároknak, fejlesztőpedagógusoknak stb.
Fenntartóknak
Pedagógusjelölteknek
Iskolai dolgozóknak
Asszisztenseknek, intézményi pszichológusoknak, gyógypedagógusoknak, intézményvezetőknek stb.
Szülőknek
Családnak, nagyszülőknek, szülői közösségeknek
Szaktanácsadóknak
Kérdések
Álláspontok vitára
- Minden cél egyértelműen nyilvános tud lenni egy intézmény működésében?
- Az iskolai munka is mérhető a piaci cégeknél bevált módszerekkel.
- A
Hogyan lehet erről beszélni?
Véleményvonallal
Pl.: Az inkluzivitás mindenkinek jó?
Csoportban
Vegyes csoportok, melyekben érintett és nem érintett felek vannak jelen.
Jó gyakorlatok megismerésével
Számos hazai és nemzetköz jó gyakorlat született már a témában
Mi a teendő
Fogalmazzunk meg reális cselekvéseket magunk, a tanítványaink, az intézmény működésének fejlesztése érdekében!
Minikutatással
Előzetesen kérdezzük meg a helyi szülőket, tanítókat óvodapedagógusokat, gyerekeket az intézmény általunk érzékelt céljáról! Beszéljük meg a válaszokat!
DSR-rel
A DSR (Döntést Segítő Rendszer) alkalmazása
Vitával
Milyen megoldásokat látunk? Az egyik bevezetését vitassuk meg!
Problémafelvetés
Az iskola egy “furcsa” szervezet, mely nem tudja megmondani, mit állít elő
Az iskola egy “furcsa szervezet”, amely nehezen határozza meg saját termékeit vagy szolgáltatásait, ellentétben például egy kenyérgyárrall vagy tűzoltó egységgel. Míg ezek egyértelműen meg tudják mondani, hogy mit állítanak elő vagy milyen szolgáltatást nyújtanak, az iskola esetében ez nem ilyen egyszerű mivel nem rendelkezik egyértelműen meghatározott termékekkel vagy szolgáltatásokkal. Ha megkérdezzük az iskola polgárait, hogy mi az iskola feladata, különböző válaszokat kapunk, mint például:
- a tanulók nevelése a munkaerőpiaci érvényesülésre,
- korszerű tudások és képességek átadása,
- felelősségteljes állampolgárrá nevelés.
Ezekhez a válaszokhoz azonban nem tartoznak konkrét attribútumok, amelyek alapján megítélhetnénk az iskola működését, annak hatékonyságát.
Az iskola hármas meghatározottsága. Az iskola önképe szerint három fő funkciót kell betöltenie:
- Az egyedi képességek és egyéni szuverenitás kibontakoztatása
- A technológia hajtotta ipar által elvárt képességek fejlesztése
- A mindenkori hatalom iránti lojalitásra nevelés
Az iskola mint „élő anyaggal” dolgozó szervezet kultúrája a tagjai közötti kapcsolatrendszer
Az iskola „élő anyaggal” dolgozik, ami azt jelenti, hogy tevékenysége sohasem technologizálható olyan biztonsággal, mint az élettelen anyagokkal végzett célirányos tevékenység. Az „élő anyag” saját természete szerint rendelkezik változási és fejlődési irányultságokkal, amelyek az egyes egyedek esetében különbözőképpen nyilvánulnak meg.
Az iskola szervezeti kultúrája, azaz az iskolapolgárok közötti kapcsolatrendszer, meghatározó jelentőségű az iskola működésében. A szervezeti kultúra minősége és állapota folyamatosan változik, és hatással van az iskola minden egyéb folyamatára. Ezért fontos, hogy az iskola képes legyen azonosítani és menedzselni saját szervezeti kultúráját.
A rejtett tanterv és az autonómia felfedezése kulcsfontosságú
Az iskola működésének hatékonysága és eredményessége nagymértékben függ attól, hogy képes-e egyértelműen meghatározni saját küldetését és az ahhoz kapcsolódó attribútumokat a deklarált és a megvalósuló céljaiban. Emellett a szervezeti kultúra minősége és az emberi tényező szerepe is kulcsfontosságú az iskola sikeres működéséhez. Katartikus lehet egy közösségnek a napi gyakorlattól a mélyebb összefüggések felismeréséig vezető út.
A témát kidolgozó szakértő:
Braun József
A Zöld Kakas Líceumot működtető alapítvány kuratóriumi elnöke. A Zöld Kakas Program egyik alkotója
Kerényi Mari
A Zöld Kakas Szg. egyik alapítója, két és fél évtizedig igazgatója Jelenleg is aktív munkatársa a Zöld kakasnak