Home HírekHírek „Az iskolaőrség nem a megoldás, hanem a probléma.” – Knausz Imre

„Az iskolaőrség nem a megoldás, hanem a probléma.” – Knausz Imre

2020-06-02

A cím röviden, frappánsan és pontosan fogalmazza meg az iskolaőrrel kapcsolatos pedagógiai véleményt. 

De mik a kiváltó okok? A Köznevelési törvény tervezett újabb módosításának egyik pontja az iskolaőrség felállításnak javaslata, melyről a Köznevelési Államtitkárság 2020. május 27-én adott hírt . 

Másnap Gulyás Gergely tájékoztatta a tágabb közvéleményt az iskolaőr bevezetésével kapcsolatos elképzelésről.

„Az iskolaőrségről Gulyás Gergely azt mondta, az intézkedés első körben mintegy 500 iskolát érint, ebből körülbelül 140-150 szakiskola. Az iskolaőr része lesz a tantestületnek, állandó jelleggel jelen lesz az iskolában – azokban az intézményekben, ahol a legsúlyosabb fegyelmi problémák vannak -, és nagyrészt vélhetően korábbi rendőrök töltik majd be a posztot az 500 tagú testületben. Az iskolaőrnél fegyver nem lesz, de más kényszerítő eszközök lehetnek nála, és intézkedési jogosultsága is lesz erőszak megakadályozása érdekében.Kibővítik továbbá azoknak a bűncselekményeknek a körét, amelyeknél a büntethetőség alsó korhatára 12 év, és a pedagógusok sérelmére elkövetett összes bűncselekmény ebbe a körbe tartozik majd – közölte a tárcavezető.”

Nem szólt viszont arról, hogy elvennék a családi pótlékot azoktól a szülőktől, akiknek gyermekét erőszakos cselekedet miatt elítélnék. Erről Horváth István fejtette ki véleményét az M1-n.

A hírt több hírportál is lehozta és elkezdődött  a pro- és kontra vélemények megjelenése.

Világosan látszik azonban, hogy a kormány nem a problémát akarja megoldani, hanem látszólagos, hozzá nem értő megoldást kínál Erőszak további erőszakot szül, a társadalmi problémáknak „csak” egyik megjelenési formája az iskolai erőszak. Fehér Tibor részletes tanulmányában konkrét programokat, méréseket, tapasztalatokat oszt meg, melyek Magyarországon is érvényesek.

A szomorú az:  a kormány most sem egyeztetett szakmai szervezetekkel! Az egyik cikk Trencsényi Lászlót, a Magyar Pedagógiai Társaság elnökét idézi. „hangsúlyozza: ezek a jelenségek együtt okozzák az iskolai feszültségeket, amelyek megoldására, feloldására „az iskolai aulában posztoló nyugdíjas rendőr”, vagy ahogy most nevezik, „iskolaőr” – nemigen lesz alkalmas.”

A Pedagógusok Demokratikus Szövetsége 11 pontban foglalta össze az iskolai erőszak elleni tennivalókat. A felmerülő törvénymódosítás kapcsán újból felemelték szavukat.

A Civil Közoktatási Platform elítéli az iskolai erőszak minden formáját, és szorgalmazza azokat a megoldásokat, melyek valódi választ adnak a felmerülő problémákra.

Több pedagógus nyilvánosan is megszólalt az ügyben, óriási kommentfolyamot indítva el. L. pl. Ritók Nóra, az Igazgyöngy Alapítvány vezetője 2020. május 28-i posztja és Balatoni József alias Jocó bácsi  véleménye.

A megoldásokat közösen, társadalmi konszenzussal, az adott helyszínre és helyzetre kell megtalálni és optimalizálni. Egyik lehetséges megoldás a Hintalovon Alapítvány Nemecsek programja lehet.

(Összefoglaló cikk a HVG-ben: Iskolarendőrök: a kormány megint büntetésben gondolkodik problémamegoldás helyett)