A Civil Közoktatási Platform nyilvános hírlevele
11. szám | 2025. március 17. – április 08.
🛎️ Becsöngetés
Újra jelentkezünk hírlevelünkkel, a Faliújsággal, amibe a legfontosabb híreken kívül számos tavaszi, pedagógiával kapcsolatos programot is összegyűjtöttünk!
Elindult a Civilizáció Koalíció #Mindenkicivil kampánya, amivel a civil munka fontosságára, pozitív történeteire hívják fel a figyelmet. A kampányhoz bármilyen civil szervezet vagy személy csatlakozhat, ehhez az összes fontos információ megtalálható a honlapon.
Ha szeretnél a közoktatás, valamint a Civil Közoktatási Platform legfontosabb híreiről és tevékenységeiről elsők között értesülni, iratkozz fel a CKP hírlevelére.
Vigyétek a CKP és a Faliújság hírét azon ismerőseiteknek, akiket érdekel az oktatás ügye! Örülünk, ha visszajelzéseitekkel segítitek munkánkat. Visszajelzés az email-címünkön lehetséges.
Támogass minket adód 1 %-ával!
CKP Alapítvány a Tanszabadságért, adószám 18508084-1-41
📰 Fakultáció
Kiemelt témák
A tiltakozások hatására a kormány lemondott az Óvodai nevelési alapprogramra vonatkozó módosítási terveinek egy részéről. Az elmúlt hetek során a további egyeztetések szükségességét hangsúlyozták, míg végül Balatoni Katalin helyettes államtitkár a HírTV-ben egyértelművé tette, hogy mégsem vezetik be a botrányos óvodai változtatásokat. A legtöbb kritika az iskolaérettség előtti évben kötelezően bevezetendő csoportbontásra érkezett, ezt a részt vissza is vonták. Az iskolára való felkészítést ehelyett 45 perces felkészítő foglalkozásokkal szeretnék megvalósítani. Bár ezeket elviekben játékos formában és részekre bontva is lehetne végezni, az adminisztrációs teher jelentősen megnövekedhet az óvodapedagógusokon: ha nem azonos módon és nem egyszerre szervezik a tanulást, akkor egyenként minden gyerek tanulási tervét, vagy a kiscsoportokra megírt terveket kell feltölteni a Krétába, ami rengeteg plusz munkát és szervezést jelent. Mindez könnyen ahhoz vezethet, hogy a gyerekeket egyszerűen csak leültetik egy 45 perces, közös foglalkozásra, ezzel háttérbe szorítva a szükséges differenciálást.
A további javaslatokról, például az iskolaérettségi mérés lehetőségét megteremtő részről egyelőre nincs újabb információ, illetve számos probléma, például a gyerekekkel foglalkozókra vonatkozó végzettségi előírás megoldatlan maradt, így a Szülői Hang folytatja tiltakozását, és petíciójában követeli a problémák orvoslását.
Több gimnáziumban már az ideiglenes felvételi jegyzékek közzététele után elutasították azoknak a diákoknak a jelentkezését, akik nem érték el a tankerületi központok által ajánlott minimum pontszámot a központi írásbelin. Szülők beszámolói szerint a listákat több iskola utólag, az utolsó pillanatban módosította, és egyes diákot – még jó szóbeli teljesítmény ellenére is – elutasítottak az írásbeli pontszámuk miatt. A minimum-pontszámokat tartalmazó ajánlásokat az azokat figyelembe vevő iskolák sem egységesen értelmezték: a felvételi tájékoztatókban egyes helyeken ez kötelező elvárásként jelent meg, míg máshol olyan követelményként, amitől el lehet térni. A Belügyminisztérium tagadta, hogy utasítást adott volna a listák módosítására, a Klebelsberg Központ pedig azt közölte, hogy nem történt jogszabályváltozás, az iskolák szabadon dönthetnek a felvételről.
A kormány új rendeletmódosítása jelentősen szűkítené a szakszervezeti jogokat az oktatásban. A tervezet szerint csak az a szakszervezet vehet részt az ágazati szintű egyeztetéseken, amelynek taglétszáma eléri az oktatásban dolgozók legalább 10%-át. Ha ilyen nincs (jelenleg ez a helyzet), akkor ideiglenesen a legnagyobb létszámú szervezet kapja meg ezt a jogot 2031 végéig. Az EFOP PLUSZ-ban a kormány a legnagyobb szakszervezetekkel (többesszámban) vállalt tárgyalási kötelezettséget. Senki jogait és érdekeit nem sértené, ha több szakszervezet is rendelkezne véleményezési és konzultációs joggal. A szakszervezetek attól tartanak, hogy a kormány az új szabáyozással próbál ellentétet szítani közöttük.
A CKP társadalmi egyeztetésre beküldött véleménye itt olvasható.
Eseménynaptár
a közeljövő eseményei és rendezvényei
A CKP és a Tanítanék eseménye
Időpont: 2025. április 9. 17:00
Dr. Nahalka István oktatáskutató online workshopja többek között az alábbi kérdésekre keresi a választ:
– Mi köze van a tehetségnevelésnek a szelekcióhoz? Előny vagy hátrány az elkülönülés?
– A szelekció (amely ha diszkriminációval jár együtt, akkor beszélünk szegregációról) vajon ugyanaz, mint az esélyegyenlőtlenség?
– Szabályozható intézkedésekkel a magasabb társadalmi presztízsű családok törekvése, hogy gyermekeiket olyan iskolákban, osztályokban taníttassák, ahol csak a hozzájuk hasonlókkal vannak együtt?
Regisztráció:
https://a.tanitanek.info/forms/elkulonules-es-elkulonites-a-magyar-oktatasban
Időpont: Április 7-14.
A Civilizáció Koalíció által indított kampány proaktív módon növeli a civil szervezetek láthatóságát és támogatottságát, és ösztönzi, hogy magánszemélyek közösségimédia-felületeiken történeteket osszanak meg olyan civil aktivitásokról, amelyekre büszkék lehetnek.
A kampány célja, hogy a közösségi médiában minél több magánszemély (és csak másodsorban civil szervezet) osszon meg történetet a környezetéből.
A kampányhoz való csatlakozáshoz szükséges információk itt találhatóak: https://civilizacio.net/mindenkicivil
Időpont: 2025. április 10., csütörtök, 16.00 óra.
Helyszín: ELTE PPK (BP, VII. Kazinczy u. 23-27.) 304. terem
Milyen kihívásokra kell a jövő iskolájának válaszolnia?
előadó: Lannert Judit
Online elérés:
Időpont: április 15., 11:00-17:00 óra
Helyszín: H13 (1085 Budapest, Horánszky u. 13)
A Józsefvárosi Gyermek- és Ifjúsági Részvételi Program (JóKER) az elmúlt két év eredményeit és a program fejlődését mutatja be egy konferencia keretében. A nap folyamán kiállítás, workshopok és egy nemzetközi panelbeszélgetés is megrendezésre kerül, amely a gyermek- és ifjúsági részvétel témáját járja körül.
Az eseményen szervezetek, illetve jógyakorlatok bemutatására is lesz lehetőség, az ún. kiállítótér alkalmával. Ebbéli szándékotokat a regisztrációs linken tudjátok jelezni.
Az esemény Facebook-oldala: https://fb.me/e/995acCN8Q
Időpont: Április 23. 17:00 óra
Helyszín: Budapest (részletek hamarosan)
Az oktatási mozgalom az elmúlt évek egyik legsikeresebb és legnagyobb hatást kiváltó társadalmi kezdeményezése. Ezen a műhelyen egy konkrét helyzet alapján gondolkodhatnak a résztvevők azon, hogy milyen szervezési és stratégiai dilemmák között navigáltak a szereplők.
Részletek a Közélet Iskolája honlapján és Facebook-oldalán.
Jelentkezz április 23-ig ezen a linken!
Időpont: május 16-17-én, (10:00-18:00, ill. 10:00-14:00)
Helyszín: ELTE PPK épülete (Bp. VII. Kazinczy u. 23-27.)
Napjaink egyik élénk vitákat kiváltó témája a közeli és távolabbi jövő perspektívája, a fenntartható fejlődés vs. a földi élet belátható időn belüli végzete. A Magyar Pedagógiai Társaság e vitához az intézményes nevelést-oktatást középpontba állító szakmai rendezvény szervezésével kíván csatlakozni. Azt a kérdést tesszük fel magunknak, hogy a mai válságos gazdasági és politikai világhelyzetben van-e, lehet-e releváns mondanivalója a mi szakmánknak, a pedagógiának.
A konferencián neves oktatáskutatók és gyakorlati szakemberek tartanak előadásokat, litájuk itt érhető el: https://pedagogiai-tarsasag.hu/event/az-iskola-jovoje-utopiak-es-disztopiak/
A konferencia nyilvános, a részvétel ingyenes. Az előadásokhoz a hozzászólás, vita lehetőségét biztosítják.
Előzetes regisztráció ajánlott, és ez esetben az előadások téziseit kötetbe szerkesztve a regisztráló jelentkezőknek megküldjük. Regisztrálni lehet az mptiroda@gmail.com levelezési címen. Kérjük a jelentkező az e-mail tárgy rovatába az „utópia-disztópia konferencia” szöveget írja be.
Távollévő érdeklődők részére a konferencia munkájának követését streaming szolgáltatással biztosítják.
- május 21. 10.00-16:00
Helyszín: Civil Közösségek Háza, 3300 Eger, Kossuth L. u 12.
2024 év végén alakult meg a Koragyerekkori Platform Magyarországon számos civil szervet és szakember kezdeményezésére, melynek első konferenciája idén májusban kerül megrendezésre. Szeretettel várják a szakma, az önkormányzatok és a civil szervezetek képviselőit.
Jelentkezni az alábbi link kitöltésével lehet: https://forms.gle/JLMLXyEfWdLu4C5s8
Korábbi programok
a közelmúlt eseményei és rendezvényei
- Victor András előadása a fenntarthatóságra nevelés témájáról: https://youtu.be/X3ZdVo0GsTQ?feature=shared
- Nahalka István előadása a szelekció és szegregáció kérdéseiről: https://youtu.be/jayMz3Ob4hc?feature=shared
📓 Szorgalmi
hírek röviden
Farida Shaheed magyarországi látogatása után súlyos problémákat tárt fel a hazai közoktatás működésében. Kiemelte, hogy az oktatási rendszer túlzottan központosított, ami korlátozza az iskolák és a pedagógusok szakmai autonómiáját. A tanárok túlterheltek, anyagi és erkölcsi megbecsülésük nem megfelelő, miközben nincs érdemi beleszólásuk az őket érintő döntésekbe. Az érvényben lévő Nemzeti alaptanterv ideológiailag motivált szempontokra épül és nem ösztönzi a diákokat önálló gondolkodásra. A jelentés különösen aggasztónak tartja a roma gyerekeket és a fogyatékossággal élő tanulókat érő hátrányos megkülönböztetést, valamint azt, hogy az oktatás nem csökkenti, hanem inkább konzerválja a társadalmi különbségeket. A magyar kormány élesen elutasította a megállapításokat, politikai elfogultsággal vádolva a jelentés készítőjét, míg több pedagógusszervezet szerint a jelentés az évek óta tapasztalt problémákat fogalmazza meg pontosan.
Az MPT Kisgyermeknevelési Szakosztály – Bakonyi Anna és Kosztel Kriszta kezdeményezésére – állásfoglalást adott ki a középfokú óvodai nevelő végzettségűek óvodapedagógus munkakörben való alkalmazásával kapcsolatban. Az ilyen végzettségűek szeptembertől jelennek meg, és a követelményleírás szerint az óvodapedagógus munkájának segítésére képesek. Azonban a jogszabályok szerint minden megszorítás nélkül óvodapedagógus munkakörben alkalmazhatók, a felsőfokú végzettséggel rendelkezőkkel azonos jogokkal és juttatásokkal.
Az állásfoglalást feltettük honlapunkra, itt olvasható.
🔖 Utolsó óra
egyéb fontos megjelenések, amik nem fértek bele a korábbi kategóriák egyikébe sem
“Felmerül a kérdés: megőrzi-e a magyar óvoda a hungarikum jellegét, azt, hogy a gyermekismereten alapuló egyéni bánásmód érvényesül, és hogy a játék alapú tanulás és a folyamatos képességfejlesztés segíti a gyermekek fejlődését, ha szükséges, fejlesztését. Megmarad-e a tudatos, gyermekközpontú óvoda?” Bakonyi Anna cikkében végigköveti, miképp vált hungarikummá a magyar óvodapedagógia, és hogyan kapott a ‘70-es évektől egészen a 2010-es évekig egyre nagyobb hangsúlyt az egyéni bánásmód, a gyermekek egyéni igényeire fókuszáló óvodai nevelés. A szöveg a kortárs kihívások mellett végül kitér a 2010 utáni oktatáspolitikában bekövetkezett aggasztó fordulatokra, jelenségekre is.
A teljes szöveg ezen linken elérhető.
Ercse Kriszta cikkében számot vet az oktatási rendszer súlyos problémáival, kiemelve az oktatáspolitika és a neveléstudomány kapcsolatának jelentőségét a problémák kezelésében. A mélyen szelektív, kasztrendszer-szerű magyar oktatási rendszer nem a tanulók valós szükségleteihez és fejlődési lehetőségeihez igazodik, hanem gyakran ideológiai vagy politikai érdekek mentén szerveződik. Ehelyett az oktatáspolitikai döntéseknek tudományos alapokra épülve, a konstruktivista pedagógia, az adaptív, egyénre szabott tanulástámogatás elveit követve kellene megszületniük. A kritikán túl a megoldás felé vezető úthoz is szolgáltat szempontokat, kiemelve az oktatáspolitika szakmai alapokra helyezését és az oktatási rendszer társadalmasítását. A cikk végén kiemeli az esélyegyenlőség szerepét hangsúlyozza, ami “nem csupán az egyének számára biztosított boldogulás lehetősége, hanem a nemzeti gyarapodásé is.”
A teljes szöveg ezen a linken olvasható.
Tanári szoba
Impresszum
A hírlevelet összeállította: Jenei-Forray Norma | Felelős szerkesztő: Juhász Ágnes
Kiadja a CKP Alapítvány a Tanszabadságért.
Amennyiben lehetőségében áll támogatni a működésünket, az alábbi számlaszámon megteheti: 16200010 – 10134339.
Honlap: http://www.ckpinfo.hu | E-mail: ckp.faliujsag@gmail.com
2025. március 17 – április 8.