Home Faliújság Faliújság / 8.

Faliújság / 8.

2025-01-10

A Civil Közoktatási Platform nyilvános hírlevele
8. szám | 2024.december 2 – 2025. január 10.

A Faliújság számainak archívuma ide kattintva elérhető!

🛎️ Becsöngetés

Véget ért a téli szünet, új év köszöntött ránk, így ismét jelentkezünk a legfontosabb hírekkel.

Ha szeretnél a közoktatás, valamint a Civil Közoktatási Platform legfontosabb híreiről és tevékenységeiről elsők közöttértesülni, iratkozz fel a CKP hírlevelére.

Vigyétek a CKP és a Faliújság hírét azon ismerőseiteknek, akiket érdekel az oktatás ügye! Örülünk, ha visszajelzéseitekkel segítitek munkánkat. Visszajelzés az email-címünkön lehetséges.

📰 Fakultáció

kiemelt témák

December 30.-án megjelent a kormányrendelet a 2025. évi pedagógus-béremelésről. A rendelet értelmében a köznevelésben és a gyermekvédelemben dolgozó pedagógusok személyi juttatása intézményi szinten átlagosan 21,2 %-kal kell növekedjen, amihez minden fenntartó számára forrást biztosítanak. A szakképzésben dolgozókra vonatkozó rendelet még nem jelent meg, de egy kormányhatározat szerint a szakképzésben is forrást biztosítanak ugyanilyen mértékű béremelésre, és előírják, hogy minden oktató bére érje el a havi 705 000 forintot.

A NOKS-os (nevelést és oktatást közvetlenül segítők) és egyéb dolgozók béremeléséről sem a köznevelésben, sem a  szakképző intézményekben nincs szó.

A pedagógus-béremelést szabályozó rendelet társadalmi egyeztetése kapcsán a CKP osztotta a PDSZ véleményét a NOKS-osok béremelésével kapcsolatban:

  • a felsőfokú végzettségűek minimális illetménye érje el Pedagógus I. fokozathoz tartozó illetmény alsó határát!
  • a felsőfokú végzettséggel nem rendelkező NOKS-munkakörökben dolgozók kapjanak a garantált bérminimum +10% felett legalább ugyanolyan százalékos illetményemelést, mint a gyakornokok!
  • a felsőfokú végzettséggel nem rendelkező, egyéb munkakörökben dolgozók kapjanak a részükre járó legkisebb munkabér felett legalább ugyanolyan százalékos illetményemelést, mint a gyakornokok!

Előző számunkban beszámoltunk a pedagógus-továbbképzés új rendszerét szabályozó rendelet tervezetéről, amely a továbbképzést a Nemzeti Közszolgálati Egyetem és az Oktatási Hivatal monopóliumává tette, és más kedvezőtlen változásokat is tartalmazott. A rendelettervezet ellen a PDSZ tiltakozó közleményt fogalmazott meg,  az új rendszert ismertető és kritizáló összefoglaló cikkünk pedig ezen a linken olvasható.

Az elfogadott rendelet tartalmilag megegyezik a tervezettel, annyi módosítással, hogy a törvényhozó pontosította azokat a felsőoktatási képzéseket, amelyek felmentenek a választható képzések alól.

2024 év végén megjelent a 2024. évi LXXXVII. törvény a belügyi ágazatokat érintő törvények módosításáról.

A közoktatásban dolgozókat a pedagógusok új életpályájáról szóló  törvény és a Nemzeti Köznevelési törvény módosítása érinti.

A pedagógusok új életpályájáról szóló törvény módosításában néhány munkaügyi rendelkezés mellett a következő szerepel:

(A köznevelési foglalkoztatotti jogviszonyban álló alapvető feladata…. különösen, hogy) a nevelő-oktató munka során az ismeretek átadását a tankönyvjegyzéken szereplő tankönyvek, továbbá az Alaptörvényben, valamint a Nemzeti Alaptantervben szereplő érvényes értékeknek megfelelő tansegédletek használatával közvetítse.

illetve, hogy

(A nevelési-oktatási intézmény igazgatója felel)

„a) a pedagógiai munkáért, valamint a nevelő-oktató munka során a tankönyvjegyzéken szereplő tankönyvek, továbbá az Alaptörvényben, valamint a Nemzeti Alaptantervben szereplő érvényes értékeknek megfelelő tansegédletek használatáért”.
 
A tervezet megjelenésekor foglalkoztunk ennek a szabályozásnak az abszurditásával. Az eredetihez képest annyi változás történt, hogy pontosították a tankönyvre vonatkozó részt. Az azonban, hogy mit értenek tansegédleten, hogy hogyan állapíthatók meg a nem definiált alapértékek, és hogy kötelező-e tankönyvet és tansegédletet használni, továbbra sem derül ki. Ezért állásfoglalást fogunk kérni ezzel kapcsolatban az Oktatási Hivataltól.
 
Nemzeti Köznevelési törvény a következő pontokon módosul:
  • a fenntartóváltást március végéig kell kérni a minisztertől, akinek április végéig kell döntenie
  • a magánon kívül a nemzetiségi önkormányzat és az egyházi fenntartó iskolaalapítását is megvétózhatja a miniszter
  • ha 3 napnál hosszabb lenne a rendkívüli szünet, a miniszter digitális oktatást rendel el
  • a tanulmányi rendszerben nyilván kell tartani a Biztos Kezdet Gyermekházban és a tanodában való részvételt
  • kormányrendeletben kell meghatározni az  eltérő évfolyamszámú köznevelési intézmények közötti átjárhatóság biztosításához szükséges részletszabályokat
  • bekerült a törvénybe, ami a továbbképzés államosítását szabályozó rendelet életbelépéséhez szükséges
Az alapelvek közé bekerült, hogy „Az állam – az általános rendőrségi feladatok ellátására létrehozott szerv közreműködésével – biztosítja, hogy a pedagógus és a nevelő-oktató munkát közvetlenül segítő munkakörben alkalmazott személy a munkáját,
a tanuló a nevelési-oktatási intézményben és a nevelési-oktatási intézmény által szervezett foglalkozás helyszínén
a tanulmányait biztonságos, az emberi méltóságát, személyhez fűződő jogait tiszteletben tartó, nyugodt
körülmények között végezhesse.” Hogy ez utóbbi módosítás pontosan mit jelent, egyelőre nem világos.
A szülőktől érkezett jelzések szerint az iskolákban rákérdeznek a gyermekek vallására, hogy azt rögzíthessék a Kréta rendszerben.
Bár a Belügyminisztérium tájékoztatása szerint a válaszadás nem kötelező, és a rögzítés indoka, hogy a továbbtanulásnál egyes egyházi iskolák kérik ezt az adatot, véleményünk szerint az érzékeny adat megkérdezésének és rögzítésének lehetősége is jogsértő és felesleges. A Szülői Hang levélben kért állásfoglalást az Adatvédelmi Hatóságtól, a CKP pedig az oktatási jogok biztosától, azonban az eltelt hónap alatt még egyik helyről sem jött válsz.

Az 1366/2024. (XI. 28.) Kormányhatározat alapján a sajátos nevelési igényű gyermekek, tanulók nevelésének-oktatásának támogatására összesen 10 milliárd forintot rendel elő a kormányzat (2025-re 3,4 milliárd, 2026-ban pedig 6,6 milliárd forintot).

Az Nkt. 9/A. § (1) bekezdése szerinti a kábítószer fogyasztás káros hatásaival, az internet veszélyeivel és egyéb testi és szellemi egészségfejlesztéssel kapcsolatos foglalkozást a köznevelési intézményekben csak olyan szervezet tarthat, aki szerepel egy listán, azonban eddig ilyen lista nem volt. Január 17-ig véleményezhető egy rendelettervezet a listára kerülés szabályairól.
A tervezet egyrészt a foglalkozás tartására jogosult szervezetekről, személyekről és az általuk tartandó programokról készülő nyilvántartás vezetésére a Nemzeti Népegészségügyi és Gyógyszerészeti Központot jogosítja fel, másrészt tartalmazza a bejelentendő adatokat és megírja a feltételeket.
Ezek között a szokásosak (megfeleljen az Alaptörvénynek, segítse a célt, legyen 3 éves tapasztalat stb.) mellett van egy, ami nem releváns a civil szervezeteknél: annak, aki a programot tartja, munkaviszonyban kell állnia a szervezettel, aki a program tulajdonosa. Ez civileknél teljesíthetetlen: a programokat szakértő önkéntesek tartják.
Egyébként maga a programengedélyeztetés is abszurd. Ha elmegy egy hozzáértő beszélgetni az iskolákba pl. a mentális problémákról, akkor honnan tudja, mi kerül szóba? Ha projekt keretében valósul meg a felvilágosítás, akkor az engedélyeztetés elhúzódása lehetetlenné teheti a projekt végrehajtását. Ha egy program keretében képeznek ki embereket valamire, akkor az is gond, hogy a személynek hároméves tapasztalata kell legyen.
A másik gond, hogy a NKt-ben a felsorolásban szerepel a tervezetben felsoroltak mellett a szexuális kultúrával, nemi élettel, nemi irányultsággal, szexuális fejlődéssel kapcsolatos felvilágosítás is. Mivel ez a tervezetből kimaradt,  ezen a területen továbbra sem lesz lista, és így felvilágosítási lehetőség sem.

📆 Eseménynaptár

a közeljövő eseményei és rendezvényei

2025. január 16-án 17:00-kor az Artemisszió Alapítvány nagy örömmel mutatja be fiatal részvételi kutatói eredményeit a fenntartható élelmiszer-fogyasztásról egy online kiállításmegnyitó keretében.

Az Élelmesek projektben budapesti, debreceni és Szeged környéki fiatalok több hónapot szántak rá, hogy kiderítsék, hogyan védhetjük az egészségünket és a környezetünket is tudatosabb táplálkozással. A kutatásukról rövid videókat készítettek.

Az online eseményen megmutatják a fiatalok által készített videókat, néhány kutatásvezető pedig beszámol arról, mit kapott a kutatási folyamattól és arról, hogyan látja, miben fejlődtek a fiatalok. Az Artemisszió bemutatja új módszertani kézikönyvét, amely praktikus tanácsokat ad azoknak a pedagógusoknak és ifjúsági munkásoknak, akik ki szeretnék próbálni a közösségi kutatást mint pedagógiai módszert. Végül összefoglalják, milyen tanácsokat adtak a fiatalok a döntéshozóknak.

Bővebb információk az esemény Facebook-oldalán olvashatóak, regisztrálni pedig az ezen az űrlapon lehetséges.

📆 Korábbi programok

a közelmúlt eseményei és rendezvényei

2024. december 14-án tartotta a Magyar Pedagógiai Társaság 10 éves az MPT Pályaorientációs Szakosztálya című szakmai konferenciáját. A konferencia előadásai- köztük Juhász Ágnes előadása arról, hogyan befolyásolják a felsőoktatási jelentkezést az oktatáspolitikai intézkedések –  itt olvashatók.

December 18-án, délelőtt 10 órakor zajlott az EPALE – Electronic Platform for Adult Learning in Europe szervezésében egy online konferencia, melynek fő témája az volt, hogy hogyan működhet együtt az oktatás és a politika egy igazságosabb társadalom megteremtése érdekében. Az esemény egy élő közvetítéssel kezdődött, melyben Elisabeth De Vleesschauwer, a GO! Brüsszel és Mathis Porchez, az Európai Bizottság Foglalkoztatás, a Szociális Ügyek és a Társadalmi Befogadás Főigazgatóságának (DG EMPL) gazdasági és politikai elemzője beszélgetett. A beszélgetés után lehetőség volt hozzászólni, kérdéseket feltenni a beszélgetőknek.

📓 Szorgalmi

  • Az elmúlt évekhez hasonlóan idén is tájékoztató kampánnyal segíti a szülőket a Szülői Hang annak kérvényezésében, hogy a gyermekek még egy évet járhassanak óvodába, és ne kelljen iskolaéretlenül megkezdeniük az első osztályt szeptembertől. Az elmúlt években Magyarországon minden 24. gyermeknek meg kell ismételnie az első évfolyamot, mert éretlenül került iskolába.
    A Szülői Hang anyagai elérhetőek itt: Összefoglaló a tudnivalókról; Segédlet a döntéshez és a kérvény megírásához; Adatbázis a korábbi évek kérvényezési adataival; Részletes kérdések és válaszok
  • Megjelent a Magyar Közlönyben a 2021. évi LII. törvény a nemzeti felsőoktatásról szóló 2011. évi CCIV. törvény és egyes kapcsolódó törvények módosításáról és a 2024. évi LXXVI. törvény egyes felsőoktatási, családügyi és kulturális tárgyú törvények módosításáról. A törvénymódosítás részben érinti a köznevelést is, hiszen előírja, hogy minden felsőoktatási intézmény köteles adatbázist vezetni arról, hogy a különböző középiskolákból jött hallgatóknak milyenek a tanulmányi eredményei, és ezt az EVOP portálon keresztül elektronikus úton hozzáférhetővé kell tenni, illetve hogy nem állami felsőoktatási intézmény is lehet szakképző vagy köznevelési intézmény fenntartója. Nem köznevelési vonatkozású, de említésre méltó, hogy a harminc éven aluli házas, gyermekes hallgatónak mindenképp jár az állami ösztöndíj, és ezt nem is kell beszámítani a támogatási időszakba.

👓 Tantestület

a Civil Közoktatási Platform tevékenységei

A CKP feliratkozott a Fővárosi Civil Adatbázisba, és csatlakozott az Esélyteremtő, Nyitott és Fiatal Budapest munkacsoportokhoz.

Juhász Ágnes, a CKP ügyvivő testületének tagja, az Alapítvány elnöke részt vett az Esélyteremtő, Nyitott és Zöld munkacsoportok összevont eseményén, ahol beszámoltak a kapcsolódó főosztályok munkájáról és ismertették azokat a javaslatokat, amelyeket civilek szeretnének a közgyűlés napirendjére feltetetni. Ezek között volt és tetszést is keltett a CKP javaslata, mely szerint a Közgyűlésnek foglalkoznia kelllene azzal, hogy hogyan, milyen szolgáltatásokkal segítheti az önkormányzat az oktatást, és ennek érdekében igényfelmérést kellene tartani.

A CKP honlapján is megjelent egy levelezés, amely középiskolai tanárok és az Oktatási Hivatal elnöke között zajlott. A levelezés a NAT-vizsga problémáit, illetve a teljesítményértékelés rendszerét tematizálja.

 

🔖 Utolsó óra

egyéb fontos megjelenések, amik nem fértek bele a korábbi kategóriák egyikébe sem

Hamarosan dönteni kell minden nyolcadikos szülőnek arról, hogy melyik iskolákat, osztályokat írja be gyereke felvételi jelentkezési lapjára. Juhász Ágnes összefoglaló cikke a SzaVon oldalán segíséget nyújthat ebben.

A Menedék Egyesület új kiadványa a külföldi diákok iskolai integrációjának támogatására készült az International Rescue Committee által támogatott, migráns gyerekek iskolai beilleszkedését támogató projekt keretében. A „Segítség! Külföldi gyerek az osztályban!” című kézikönyv és eszköztár olyan gyakorlati módszereket, szituációs játékokat és interaktív feladatokat tartalmaz, amelyek segítenek a pedagógusoknak kezelni a nyelvi és kulturális kihívásokat, és támogatni a diákok sikeres beilleszkedését, mert: 

  • Gyakorlati ötleteket ad az osztályközösség felkészítéséhez.
  • Segít a nyelvi akadályok és kulturális különbségek kezelésében.
  • Fejleszti a pedagógusok érzékenységét és eszköztárát a sokszínű tanulócsoportok kezeléséhez.

Tanári szoba

Impresszum

A hírlevelet összeállította: Csernai Mihály | Felelős szerkesztő: Juhász Ágnes
Kiadja a CKP Alapítvány a Tanszabadságért.
Amennyiben lehetőségében áll támogatni a működésünket, az alábbi számlaszámon megteheti: 16200010 – 10134339.

Honlap: http://www.ckpinfo.hu | E-mail: ckp.faliujsag@gmail.com

Feliratkozás

2024. december 2. – 2025. január 10.