A Gyermekjogi Civil Koalíció – amalynek a Civil Közoktatási Platform támogató szervezete – állásfoglalást adott ki a Magyarországi Evangéliumi Testvérközösség (MET) által működtetett, több köznevelési intézmény működési engedélye visszavonásának körülményeivel és következményeivel kapcsolatban
A Gyermekjogi Civil Koalíció rendkívül aggasztónak és gyermeki jogokat sértőnek tartja, ahogyan a Fővárosi és a Csongrád-Csanád Vármegyei Kormányhivatal néhány nappal a tanévkezdés előtt visszavonta a Magyarországi Evangéliumi Testvérközösség (MET) által működtetett, több köznevelési intézmény működési engedélyét, melynek következtében közel 500[1], nagyrészt hátrányos helyzetű, illetve sajátos nevelési igényű gyerek jogai súlyosan sérültek. A gyermekek jogainak biztosítása érdekében ugyanis minden döntés során érvényesülnie kell a gyermek legfőbb érdekei és az egyenlő bánásmód követelményének, mint fontos alapelveknek.
Az Alaptörvény egyértelműen kimondja: minden gyermeknek joga van a védelemhez és gondoskodáshoz, valamint az oktatáshoz. A magyar alkotmányos gyakorlat számára mérce és igazodási pont az Alaptörvény mellett az ENSZ Gyermekjogi Egyezménye. A Gyermekjogi Egyezmény világossá teszi, hogy minden gyermek ember, aki a születésétől kezdve valódi, kikényszeríthető jogokkal bír, nem lehet pusztán az eszköze, alanya valamilyen döntésnek. A gyermekek ennek megfelelően nem kerülhetnek önhibájukon kívül olyan helyzetbe, hogy egy alapvető, kulcsfontosságú szolgáltatáshoz – oktatáshoz, fejlesztéshez – nem férnek hozzá.
Magyarország 1991 óta részese a Gyermekjogi Egyezménynek, amely előírja a részes államok számára, hogy a gyerekeket érintő, illetve az ő jogaik érvényesülését befolyásoló ügyekben a jogi és szakpolitikai döntéshozatal során a gyerekek legfőbb érdekeit tekintsék elsődleges szempontnak, ennek keretében előzetesen mérjék fel a döntés gyerekekre gyakorolt hatásait, hallgassák meg a gyerekek véleményét, és vegyék azt figyelembe a döntés meghozatalakor. A közigazgatási döntések meghozatala előtt az ENSZ Gyermekjogi Bizottsága szerint[2] egy úgynevezett Gyermekjogi Hatásvizsgálatot kell elvégezni annak érdekében, hogy a Gyermekjogi Egyezményben foglalt gyermek jogok érvényesülhessenek. A gyermekjogi hatásvizsgálat lényege, hogy a döntéshozók még a döntés meghozatala előtt megvizsgálják, hogy a tervezett döntés a gyerekekre és a fiatalokra milyen potenciális hatással jár majd, hogy a megfelelő színvonalon történő gondoskodás követelménye továbbra is érvényesüljön. A gyermekjogi hatásvizsgálat szükség esetén ajánlásokat tesz a negatív hatások elkerülésére vagy mérséklésére.
Tudomásunk szerint a kormányhivatali határozatokat nem előzte meg gyermekjogi hatásvizsgálat, amely rávilágíthatott volna az alábbi, az ENSZ Gyermekjogi Egyezményben foglalt gyerekjogokat érintő jogsérelmekre. Ha a hatásvizsgálatot megfelelően elvégezték volna, akkor az intézmények engedélyének visszavonására nem a tanév kezdete előtt, az érintettek bevonása és a fogadó intézmények felkészítése nélkül került volna sor, amelynek következtében az oktatási szolgáltatások további igénybevétele a gyermekeknek, tanulóknak és szülőknek egyaránt aránytalan terhet jelent. Az óvodák és iskolák bezárása következtében súlyosan sérült a gyermek legfőbb érdeke, valamint számos más gyermeki jog, így különösen;
– oktatáshoz való jog (28. cikk): Az ENSZ Gazdasági, Szociális és Kulturális Jogok Bizottság 13. általános kommentárja[3] szerint az oktatásnak az alábbi alapvető jellemzőkkel kell rendelkeznie: elérhetőség, hozzáférhetőség, elfogadhatóság és alkalmazkodóképesség. Mindazon gyermekek oktatáshoz való joga súlyosan sérült, akik nem férnek hozzá a lakóhelyükhöz közel, a speciális szükségleteiknek megfelelő, sajátos nevelési szükségletükhöz alkalmazkodó oktatáshoz. A szülők szabad iskolaválasztáshoz való joga is sérült, miután az idő rövidségére tekintettel el voltak zárva attól, hogy a tanévet a gyermekük és a család igényeinek leginkább megfelelő intézményben kezdhessék meg.
– diszkriminációmentességhez való jog (2. cikk): a bezárással érintett oktatási intézményekben nagy számban tanultak roma és/vagy hátrányos helyzetű, valamint sajátos nevelési igényű gyerekek. Több gyereknek a mai napig nem sikerült a különleges szükségleteiknek megfelelő iskolát vagy óvodát találni, ugyanis a kijelölt intézményekből sokszor hiányoznak a speciálisan képzett oktatási szakemberek, azaz nincsenek felkészülve az érintett gyerekek fogadására. Sajtóértesülések szerint olyan eset is előfordult, hogy egy iskola visszautasította a gyermek fogadását arra való hivatkozással, hogy korábban a MET által fenntartott oktatási intézménybe járt.[4]
– megfelelő tájékoztatáshoz való jog: A kormányhivatali határozatot a tanév kezdetére időzítették, a gyerekek tanulói jogviszonya egyik napról a másikra, előzetes tájékoztatás és megfelelő felkészülési idő biztosítása nélkül szűnt meg korábbi intézményükben. Ez az érintett családok és gyerekeik tájékoztatáshoz való jogát súlyosan sértette.
– gyerekek véleményének figyelembe vétele (12. cikk): Az érintett gyerekek véleményét semmilyen formában nem tükrözik a kormányhivatali döntések, az őket érintő döntésekbe sem a gyerekeket, sem családjaikat nem vonták be. Az érintett gyerekeket megrázta a döntés, korábbi osztályközösségüktől, pedagógusaiktól és az iskolák más munkatársaitól búcsú nélkül kellett elválniuk.
A Gyermekjogi Civil Koalíció szolidaritását fejezi ki a közel 60 elkötelezett pedagógus és a gyerekek jóllétét segítő minden más szakember mellett, akik a kormányhivatali döntések következtében elvesztették munkájukat. Fontos hangsúlyozni, hogy a gyerekek jólléte szorosan összefügg az őket körülvevő felnőttek jóllétével.
A Gyermekjogi Civil Koalíció ezért felhívja az oktatási ágazat irányításáért felelős Belügyminisztert, hogy sürgősen vizsgálja meg valamennyi érintett gyermek oktatási helyzetét, különös tekintettel a fent hivatkozott gyermekjogi aggályokra. A gyermekjogi visszásságok megszüntetése érdekében haladéktalanul kérje fel továbbá az intézmények fenntartóit és az érintett kormányhivatalokat, hogy intézkedjenek a gyerekek számára minden tekintetben megfelelő fogadó intézmény kijelöléséről, egyúttal biztosítsák a döntésükkel érintett gyerekek inkluzív oktatáshoz való jogának érvényesítését. Az intézkedésekkel érintett nagy számú roma és speciális szükségletű tanuló esetében pedig különös körültekintéssel járjanak el, hogy az együttnevelés követelménye esetükben is érvényesüljön.
Figyelemmel továbbá arra, hogy – a MET iskolák működési engedélyének, időbeni korlát nélkül elrendelhető visszavonásától függetlenül is – közel sem számít egyedinek, hogy a tanévkezdést közvetlenül megelőző napokra időzítik a fenntartók a gyerekek tanulói jogviszonyát alapvetően érintő oktatásszervezési döntéseiket a Nemzeti köznevelésről szóló 2011. évi CXC. törvény 84.§-ának (7) bekezdésében meghatározott rendelkezés ellenére, felkérjük Miniszter urat arra, hogy vizsgálja felül a fenntartókra és a működést engedélyező hatóságokra irányadó szabályozást és annak gyakorlatát abban a tekintetben is, hogy a fent jelzett gyermeki jogok érvényesülése biztosítható legyen valamennyi döntésnél.
Budapest, 2024. szeptember 24.
A Gyermekjogi Civil Koalíció részéről, mint szervezetek:
Család, gyermek, ifjúság Közhasznú Egyesület
Élményakadémia Közhasznú Egyesület
Főnix Mozgalom
Gyerekesély Közhasznú Egyesület (GYERE)
Háttér Társaság
Hintalovon Gyermekjogi Alapítvány
Igazgyöngy Alapítvány
Kék Vonal Gyermekkrízis Alapítvány
Magyar LMBT Szövetség
Magyar Női Érdekérvényesítő Szövetség
Magyarországi Terre des hommes Alapítvány “Lausanne”
MPT Gyermekérdekek Szakosztálya-Korczak Munkabizottság
Országos Gyermekvédő Liga
Pressley Ridge Magyarország Alapítvány
Rosa Parks Alapítvány
Szociális Szakmai Szövetség
Társaság a Szabadságjogokért (TASZ)
Világszép Gyermekvédelmi Alapítvány
és egyéni szakértők, mint:
Aczél Anna
Adler Katalin
Békés Zoltán
Bíró Dalma
dr. Gyulai Edina
dr. Herczeg Rita
dr. Jánoskúti Boglárka
dr. Katonáné dr. Pehr Erika
dr. Kovács Zsuzsanna
dr. Lux Ágnes
dr. Makai Éva
dr. Révész Magda
dr. Toma Andrea
dr. Tóth Zsófia
A nyilatkozattal megfigyelő szervezetként egyetért:
Emberi Jogi Nevelők Hálózata (EJHA)
Civil Közoktatási Platform
___________________________________________________________
Lábjegyzetek:
[1] https://hang.hu/magyar-hang-plusz/ivanyi-gabor-met-iskola-orban-viktor-interju-167721
[2]General Comment No. 5 (2003), General measures of implementation of the Convention on the Rights of the Child (CRC/GC/2003/5, 2003. november 27.