Megjelent és magyarul is elérhető az OECD éves oktatási jelentése, amely csaknem félszáz ország oktatási adatait hasonlítja össze. A Belügyminisztérium ennek kapcsán kétrészes közleményt adott ki „Az OECD elismeri a magyar köznevelés eredményeit” (1. és 2.) címmel, amelyben a kedvező vagy annak látszó adatokra hivatkozva megállapítja, hogy „Magyarországon több figyelem jut egy tanulóra, mint az EU vagy az OECD átlagában.”
A közleménnyel nemcsak az a gond, hogy nagyvonalúan eltekint azoktól a területektől, amelyben nemhogy átlag fölött, hanem kifejezetten a sereghajtók között vagyunk, hanem az is, hogy ha értelmezzük a pozitív adatok, már nem ilyen gyönyörű a kép. Az ötéves kori óvodáztatásban résztvevők arányát elemezve például nem szabadna figyelmen kívül hagyni, hogy az országok egy részében ötéves korban már nem óvodába, hanem iskolába járnak a gyerekek, és a magas részvétel mellett nem lehetne elfeledkezni arról, hogy az egy óvodásra jutó költés nálunk volt a a legalacsonyabb az Unióban. Az egy pedagógusra jutó gyerekek alacsony számán örvendezve pedig nem feledkezhetünk meg többek között arról, hogy Magyarországon – sok országgal ellentétben – délután is kell a gyerekekre vigyázni, ami miatt például alsóban ahhoz, hogy egyszerre ugyanannyi gyerekkel legyen a pedagógus, egy pedagógusra sokkal kevesebb gyereknek kellene jutni.
Nahalka István alábbi elemzésében végignézi az összes Belügyminisztérium által idézett adatot, és felsorolja azokat a tényezőket is, amelyekkel nem véletlenül nem büszkélkedett a minisztérium.
Az adatok szépítése nem csupán hamisság, hanem a megfelelő oktatási rendszer kialakításának hátráltatása is. Ha az oktatásirányítás nem néz szembe a hibákkal és hiányosságokkal, nem tud megfelelő irányba kormányozni.
Az OECD 2024-es oktatási körképének áttekintése és a Belügyminisztérium által közölt adatok háttere
Nahalka István elemzése
- Magyarországon az általános iskolában 16 óráig kell foglalkozásokat tartani és azon a tanuló köteles részt venni. Ez pl. alsó tagozaton azt jelenti, hogy minden osztálynak van egy normál és egy napközis tanítója. Tehát ha 22 gyerek van egy osztályban, akkor ugyan egyszerre 22 gyerekre kell a tanítónak figyelni, de mivel van egy napközis tanítójuk is, így a statisztika szerint 11 gyerek jut egy tanítóra. Ezzel szemben egy olyan országban, ahol nincs délután foglalkozás, vagy csak kevesen vannak a napköziben és így összevonhatók az osztályok, a pedagógusra jutó 13 fő azt jelenti, hogy 13-nál nem sokkal több gyerekkel foglalkozik egy pedagógus.
- Ugyan nincs pontos adatunk, de nagyon úgy tűnik, hogy nyugaton a pedagógus munkáját sokkal többen segítik. Ha tehát a pedagógus mellett egy pedagógiai asszisztens is tartozik az osztályhoz, attól ugyan nem lesz alacsonyabb az egy pedagógusra jutó gyerekek száma, de elmondhatjuk, hogy több figyelem jut a gyerekre. Mint ahogy akkor is, ha a pedagógusnak a gyerekekkel való foglalkozás mellett nincsenek egyéb feladatai, kötelezettségei.
- A magyar statisztikában benne vannak a gyesen-gyeden lévők; a képesítés nélkül vagy nem megfelelő képesítéssel oktatók; a nyugdíj mellett tanítók.
- Csak Romániát és Bulgáriát előzzük meg abban a tekintetben, hogy az iskoláskorúak (csak közoktatás) hány százaléka jár valóban iskolába (23. o.).
- Szlovákia van csak mögöttünk azon tanulók arányát tekintve, akik a 2022. évi PISA vizsgálatban az ESCS index alsó negyedébe tartoztak, és elérték a minimálisan elfogadható szintet a matematika teszten (2. szint). (39. o.)
- Csak Ausztria volt mögöttünk abban a tekintetben, hogy a 25-34 éves nők között milyen arányt képviseltek a legalább BA-BSc vagy ezekkel ekvivalens felsőoktatási végzettséggel rendelkezők.
- Ha a 25-64 évesek körében a bármiféle felsőoktatási végzettséggel rendelkezők arányát nézzük, akkor a mienkénél rosszabb adata csak a következő EU-s országoknak van: Csehország, Olaszország, Szlovákia. (60. o.)
- Európában csak Bulgária volt mögöttünk abban, hogy a 2021. évi PIRLS mérésben a magas és az alacsony szocioökonómiai státussal rendelkező gyerekek tesztpontszám átlagai mennyivel különböztek egymástól. (193. o.)
- Az EU-ban mi költöttük a legkevesebbet 2021-ben a 3-5 évesek nevelésére 1 óvodásra számítva összehasonlítható árakon számolva.
- Az EU-ban Lettország után a legkevesebbet költöttük 2021-ben egy alsó tagozatos tanulóra összehasonlítható árakon számolva.
- Pontosan ugyanez a helyzet a felső tagozaton is.
- Az EU-ban mi költöttük a legkevesebbet 2021-ben egy középfokon tanulóra összehasonlítható árakon számolva. Ezek az adatok valamennyire változhattak a pedagógus fizetésemelés hatására (266. o.) Érdekes, hogy a felsőoktatás tekintetében sokkal jobb a helyzet, nyilván az intézményfenntartó alapítványok állami támogatása miatt.
- Bár a felsőoktatás jobb támogatása kicsit megugrasztja az oktatás támogatásának nagyságát, azonban a teljes oktatási rendszer költségei tekintetében (egy főre jutó költség, összehasonlítható árakon) így is csak Lettország és Litvánia van mögöttünk. (266. o.)
- Az oktatási kiadások GDP-hez való viszonyítása esetében jobbak az adataink, de a különböző oktatási szinteken rendre az utolsó harmadban, negyedben vagyunk. (281. o.)
- Ha azt nézzük, hogy az állami oktatási kiadások hány százalékát teszik ki az összes állami kiadásoknak, akkor a korai fejlesztés esetén ez 1,3%, az OECD átlag 1,7%. Az alsó tagozat esetében csak Görögországot és Olaszországot előzzük meg az EU-ban, a felső tagozaton csak Görögországot és Észtországot, középfokon csak Görögországot, a felsőoktatást tekintve kifejezetten jó az adatunk, ám az összes szintet tekintve és nem számolva a kutatás-fejlesztés költségeit, utolsó előttiek vagyunk Európában, csak Olaszország van mögöttünk. (312. o.)
- A 30 éves kor alatti pedagógusok arányát tekintve minden szinten az utolsó harmadban, negyedben vagyunk. Az 50 évesnél idősebb pedagógusok arányszámában a legnagyobb értékeket produkálók között vagyunk. (439. o.)