A Civil Közoktatási Platform (CKP) Önfejlesztő Közösségek címmel új projektet indított a 2023/2024-es tanévben. A projekt célja, hogy közös tanulással segítse az oktatásról, nevelésről való gondolkodást, a szemléletformálást. Fél éves előkészítés után a második félévben nyolc témában már foglalkozásokat is szerveztünk. A Tanítanék mozgalommal közösen megvalósított foglalkozássorozatban a 8 témában 13 online és 2 jelenléti alkalmat valósítottunk meg. Az érdeklődés és a résztvevők száma változó volt. A projekt céljának megfelelően pedagógusok és szülők valóban közösen, interaktív módon gondolkodtak oktatási kérdésekről. A 15 programra 787-en jelentkeztek, akik közül 251-en vettek részt. A résztvevők nagyfokú elégedettséget jeleztek vissza.
A projekt első tanévét sikeresnek ítéljük, mindenképpen folytatjuk új témákkal és új formákban is. Az alábbiakban az első időszakról szóló rövid beszámolónk olvasható.
A témák
Cím | Szakértő | Alkalmak |
Minősítés, osztályzás vagy értékelés? | Nahalka István | 2024. 03.01. |
Az olvasás mindenkié? | Dömsödy Andrea és Bakó Katalin | 2023.12.11. |
Esély és esélytelenség | Nahalka István | 2024.03.04. |
Ovisból iskolás – hogyan támogassuk a gyerekeket? | Kidolgozó: Bakonyi Anna és Dömsödy Andrea Műhelyvezető: Golyán Szilvia | 2024.02.17. |
A pedagógus – szülő kapcsolat jobbítása | Miklós György | 2024.03.07. |
Fenntarthatóságra nevelés | Galambos Attila, Saly Erika, Varga Attila, Victor András | 2024.04.22. |
Tanterv nélkül? | Nahalka István | 2024.04.09. |
A pedagógiai kultúra fejlesztésének elősegítése | Molnár Lajos | 2024.05.22. |
A legnépszerűbb foglalkozások: A pedagógus – szülő kapcsolat jobbítása, Az olvasás mindenkié? és a Fenntarthatóságra nevelés c. témák voltak.
Résztvevők és visszajelzéseik
A foglalkozások változó, 6-30 fő közötti létszámmal zajlottak. Átlagosan a jelentkezők harmada vett részt ténylegesen az eseményeken. A legtöbb jelentkező a Tanítanék hírlevelén keresztül érkezett. A visszajelző kérdőívet kevesen töltötték ki, de a résztvevők a foglalkozás végén is kifejezték pozitív élményüket. A műhelyvezetők a nekik szóló visszajelzéseket, a szöveges értékelésekkel együtt megkapták.
A jelentkezők kb. fele pedagógus és 30% szülő volt.
A projekt első foglalkozássorozatában egy olyan volt, melyet meghívásra szerveztünk. Egy budapesti állami általános iskola szülői munkaközössége hívta meg a projekt A pedagógus – szülő kapcsolat jobbítása c. foglalkozását.
Nagy kérdés, hogy az Önfejlesztő Közösségek mennyiben képes szemléletformálásra ebben a formában: Egyrészt, mert alacsony az elérés, másrészt a résztvevők túlnyomó többsége saját “buborékunkból” érkezik, így a vártnál kevesebb a konstruktív vita, a résztvevők inkább megerősítik egymást és további szempontokkal, ötletekkel gazdagodnak. Ez fontos eredmény, hiszen a résztvevők elégedetten távoznak, de a projekt eredeti célját kevésbé éri el.
A foglalkozások során használt munkaformák, módszertani eljárások
Az egyes témák műhelyei változatos munkaformákat alkalmaztak:
- csoportforgós beszélgetés,
- online munkatankönyvek – csoportos és frontális formában,
- direkt megszólításból kiinduló beszélgetés,
- csoportforgó,
- véleményvonal,
- Szerveződj! társasjáték.
A módszerek tekintetében nagy nehézséget jelent az online tér, hiszen limitálja az interakció lehetőségeit. A kidolgozott programcsomagok nagyobb módszertani gazdagságot mutatnak, mint az online megvalósult változatok.