Home HírekHírek Újabb botrányok az iskolaigazgatók kinevezése körül

Újabb botrányok az iskolaigazgatók kinevezése körül

2024-07-12

2017-18-as botrányos iskolaigazgatói kinevezések után most ismét hasonló esetek történtek országszerte.  A korábbi esetek többségében látványosan a baráti vagy politikailag preferált aspiránsok kinevezése állt a fókuszban –  a mostani igazgatói kinevezések hátterében a leváltottak egyre szélesedő névsorát figyelve inkább bosszú áll, a fő cél a kellemetlenkedő vezetők eltávolítása. A mostani esetet az is megkülönbözteti a korábbiaktól, hogy akkoriban a sajtó is felkapta az ügyet, míg most alig foglalkoznak vele. A Telex  cikke szerint „a forgatókönyv mindenhol ugyanaz: a korábbi igazgató megpályázza az újabb megbízatást, és bár a tantestület támogatja, esetleg kihívója sincs, a  minisztérium mégis úgy dönt, hogy nem folytathatja a munkát.” A legkirívóbb példa a székesfehérvári Vasvári Pál Általános Iskola esete, ahol a tanárok a túlórák kifizetése miatt perben állnak a tankerülettel, amely adminisztrációs mulasztással vádolja  az iskolát és rossz munkavégzéssel a tanárokat.. Ugyan a sztrájktárgyaláson Maruzsa vitatta az összefüggést, de a tankerület kimondta, hogy ez az ok. A szakmai kifogások előtt értetlenül áll a polgármester és a fideszes országgyűlési képviselő is, és a szülők petícióját hétezren aláírták, az utódot már ki is nevezték.

Hasonló vezetőváltásról tudni lehet még a tanártiltakozásokban élenjáró Kispesti Károlyi Mihály Magyar–Spanyol Tannyelvű Gimnáziumban és a Jánoshidán található Alsójászsági Petőfi Sándor Általános Iskolában, egy szolnoki és három csepeli iskolában is elutasították az iskolaigazgatók pályázatát. 27 év után a pedofilbotrány főszereplőjét, K. Endrét 2018-ban is foglalkoztató bicskei iskolaigazgatónak is távoznia kell a pozíciójáról. A minisztérium a budapesti Kölcsey Ferenc Gimnázium igazgatójának, Fazekas Csabának pályázatát is elutasította.

Az igazgató személye és a tankerülettel való jó viszonya a státusztörvénnyel, a teljesítményértékeléssel felértékelődött. Sok nevelőtestületi jogkört az igazgató kapott meg azzal a feltétellel, hogy döntését a tankerületnek meg kell erősítenie, és a teljesítményértékelésnél is egyet kell értenie az igazgatónak és a tankerületnek. A kinevezéseknél viszont nem változott az a sokat kritizált rendszer, hogy a pályázatokat a szülőknek, diákoknak nem kell véleményezni, és a minisztériumnak a döntését nem kell indokolni.