Szomorú összefoglaló tanulmány jelent meg az Új Pedagógiai Szemlében az oktatás szabályozási folyamatairól. Azt mutatja be sok-sok példán keresztül, hogy azon túl, hogy a közoktatásban rossz elvek alapján szakmailag rossz döntéseket hoznak, a szabályozás rendszere is mennyire abszurd módon, megalapozatlanul és hibásan működik. A jogszabályok követhetetlensége, az előkészítetlen, egyeztetés nélkül meghozott, tartalmilag és jogtechnikailag hibás, sokszor hiányos, ellentmondásos jogszabályok, az egymást követő, legtöbbször felkészülési idő biztosítása nélkül meghozott változások, az információhiány, az indoklási kötelezettség nélküli, egyedi hivatali döntéseken lehetősége lehetetlenné teszik az oktatás szereplői számára a felelős döntéseket.
A cikk a helyzetelemzésen túl arra is rá kíván világítani, hogy – ellentétben azzal, amit Maruzsa Zoltán a járványügyi szabályok hiányát kifogásolóknak a szemére vetett – nem következetlenség a szabályozás és az autonómia együttes követelése. Autonómia nem létezik felelősség nélkül, a felelős döntésnek pedig feltétele a szabályozás követhetősége, átláthatósága, ellentmondásmentessége, a világos kompetenciahatárok, a tájékozottság. A jelenlegi szabályozási környezetben akkor sem létezhetne autonómia, ha arra az oktatásirányítás lehetőséget adna.
Juhász Ágnes: Szabályozás, felelősség, autonómia az oktatásban című cikke itt olvasható.