Home Távmegoldások Karantén az óvodában – szülői , óvodapedagógusi kérdőívek eredményei

Karantén az óvodában – szülői , óvodapedagógusi kérdőívek eredményei

2020-07-08

A Magyar Pedagógiai Társaság Kisgyermeknevelési szakosztálya szülők, óvodapedagógusok és óvodavezetők számára készített kérdőíveket. Ezekben arra keresték a választ, hogy hogyan élték meg az érintett résztvevők a karanténban, a virtuális térben működő sajátos helyzetet. Kíváncsiak voltunk arra, hogy milyen tapasztalatokkal, érzésekkel lettünk gazdagabbak, vagy éppen szegényebbek, s melyek azok a pozitív tudástartalmak, melyek átvihetők, sőt átvivendők későbbre is, a mindennapi óvodai életbe.
A kérdőíveket Bakonyi Anna, Kosztel Krisztina és Villányi Györgyné Jutka készítették és elemezték.

A szülői kérdőívet 681-en töltötték ki, részletesen itt érhető el.

A szülők döntő többsége pozitívan értékelte az óvodapedagógus segítségét, fontosnak tartotta a kapcsolattartást. Hálás volt az ötletekért, feladatokért, melyek megítélésük szerint fejlesztették a gyermeket, segítettek lekötni őt/őket, a többség bekapcsolódott a feladatokba, várta azt. A 13. kérdés elemzésekor láthatjuk, milyen típusú tevékenységeket ajánlottak a pedagógusok. Hogyan strukturálták a napot, hogyan működött a kapcsolattartás, volt-e valódi kommunikáció?  Kaptak-e a szülők segítséget  járvánnyal kapcsolatos kérdések megbeszélésére a gyermekkel, hogyan tudták oldani a szorongásokat, félelmeket? 

Néhány szülő jelzett problémákat, ezeket részletesen is láthatjuk a kérdésekre adott szöveges válaszokban.

Az óvodapedagógusi kérdőívet 1298-an töltötték ki, itt a részletes elemzés.

Érdekességek:

– Több szempontból is fontosnak tartották az on-line kapcsolattartást, de negyedüknek módszertani nehézséget okozott.

– A többség tartotta ugyan a tervezett tematikát, de rugalmasan alkalmazta azt. Hetente többször ajánlottak tevékenységeket, mesét, de nem kötelező jelleggel. A családok több, mint fele vette igénybe a segítséget, egyéni beszélgetésekre, interakciókra ritkán került sor. Ha a szülő kezdeményezte, akkor egyéni fejlesztésre korlátozottan, de volt lehetőség.

– Az óvodapedagógusok többsége nem kapott központi segítséget, többet vártak volna az óvodavezetőtől is. A válaszadók közel harmadának sokkal több munkája volt, sokan voltak ügyeletben, 632 válaszadó munkavállalói jogai sérültek valamilyen formában.