A döntések meghozatala előtt érdemes más országok gyakorlatát is megismerni, összevetni a magyarországi helyzettel: Mi az, ami nálunk is szempont? Miket kell feltétlenül figyelembe kell vennünk? Mik a prioritások?
Bevezetésül egy gondolat a Világbank és az Unesco tanulmányából: ” a jelenlegi helyzet azért is nagyon megterhelő az érettségiző diákok és családtagjaik számára, mert nemcsak a gyerek jövője a tét, hanem az életük is. Azt is mérlegelniük kell, milyen kockázatai vannak a jövőt befolyásoló vizsgának a jelenben a vizsgázókkal együtt élő idős hozzátartozókra, tanárokra, tartósan beteg diákokra, családtagjaikra.”
A CKP szerint „Nincs semmilyen indok, amely felülírhatná a veszélyeztetettség elkerülésének szempontját.” Javaslatunk szerint: a kormány…három elv érvényesülését köteles szem előtt tartani. Ezek a biztonság, az igazságosság és a méltányosság elve.”
A CKP munkacsoportja összegyűjtötte más európai országok gyakorlatait és döntéseit. (További országokra vonatkozó információk találhatók Gyurkó Szilvia cikkében.) Elmondhatjuk, hogy mind az érettségi szokásos időben való megtartására, mind annak elhalasztására vagy teljes elmaradására is van példa. Azonban a részletek tekintetében azok a megoldások is sokban különböznek a magyartól, ahol látszólag nagy az egyezés.
A „mintaországnak” tekintett Ausztria például az érettségi megtartása mellett igencsak sokat tesz az általunk megkövetelt három elv minél jobb megközelítése érdekében.
Lesz érettségi? | Mi alapján kapja az osztályzatot? | Bejelentés | |
Franciaország | NEM | megajánlott jegy: az első három negyedév záróvizsgáinak átlaga | április 3. |
Olaszország | IGEN | csak szóbeli vizsga, júniusban | április 14. |
Nagy-Britannia | NEM | megajánlott jegy: tanáraik értékelése alapján | március 23. |
Hollandia | NEM | megajánlott jegy: adott tantárgyban szerzett végső jegy | március 24. |
Szlovákia | NEM | megajánlott jegy: utolsó négy év átlaga | április 23. |
Lengyelország | ELHALASZTVA* | április 9. | |
Csehország | ELHALASZTVA** | március 24. | |
Horvátország Ausztria |
ELHALASZTVA NEM KÖTELEZŐ |
csak írásbeli, csak a négy kötelező tárgyból, június 8-29. aki akar, érettségizhet, aki nem, megajánlott jegyet kap |
április 22. április 8. |
- Az osztrákoknál csak a végzős osztályok számára május 4-től újraindul a tanítás, és 3 hetes előkészítés után május 25-től jönnek az írásbeli vizsgák.
- A kockázati csoportba tartozó tanulók támogatást kapnak a távoktatásban.
- A vizsgát legfeljebb három tárgyból írják, hetente egyet, és csak azokból a tárgyakból, amelyek a felvételihez szükségesek.
- A dolgozatok rövidebbek lehetnek, mint korábban/normális időkben.
- Azok, akiknek nem sikerül a vizsgája, júniusban kompenzációs tesztet írhatnak. Aki szeretné, év végi jegyeit kapja megajánlva.
- Az osztályozó értekezletek határidejét akár őszig eltolják, hogy mindenki részt vehessen a lehető legnagyobb rugalmassággal.
- A vizsgázóhelyiséget minden órában megfelelően kell szellőztetni, minden vizsgázó kap szájmaszkot, a munkafelületeket fertőtlenítik, minden vizsgázóhelyiségben legalább egy fertőtlenítőszer-adagoló rendelkezésre áll.
- A kockázati csoportba tartozó, azaz korábban betegséggel küzdő tanulók lehetőséget kapnak arra, hogy írásbeli tesztet külön vizsgázó helyiségben írják meg.
- Ezen kívül létrehoztak egy 13 millió eurós alapot, hogy kártalanítsák azokat, akiknek tervezett tanulmányi útja, illetve tanfolyama a koronavírus miatti rendkívüli helyzet miatt nem valósult meg, segítséget kaptak a szociálisan nehéz helyzetben lévő diákok, kilencszáz iskolai pszichológus veszi fel a kapcsolatot azokkal, akik nem elérhetők az iskolák számára, a tanárok online továbbképzésben részesülnek
Még nem döntöttek az érettségi időpontjáról és részleteiről, de a tanévet meghosszabbítják. A döntések előkészítése során támaszkodnak a Német Tudományos Akadémia (Leopoldina) megállapításaira: „A korlátozások lépésenkénti visszavonásának feltétele a járványügyi helyzet stabilizálása és alakulásának legszorosabb, lehetőleg valós idejű követése.”
Az oktatási rendszerrel kapcsolatban kiemelték, hogy „Az otthoni tanulás tovább súlyosbítja az eleve erős társadalmi esélyegyenlőtlenséget, ezért vissza kell állítani az iskolák működését, amint csak lehet. A tanítás újraindítása az általános iskolák végzős évfolyamaiban a legfontosabb. Egyelőre néhány alaptárgy oktatását lehetne beindítani, legfeljebb 15 fős csoportokban, a tanulókat arcmaszk viselésére kell kötelezni.
A középiskolákban és a felsőoktatási intézményekben már szélesebb körben lehet támaszkodni a távoktatási módszerekre. Arról azonban gondoskodni kell, hogy a járvány miatt ne maradjanak el vizsgák, így például ne halasszák el az idei érettségit.
Az oktatás mellett az összes további területre érvényes alapszabály, hogy a vírus lehetséges terjedésének ellenőrzése céljából mindig kisebb csoportokat kell kialakítani, amelyek tagjai együtt tanulnak vagy dolgoznak, a pihenőidőt, ebédidőt is együtt töltik el és nem érintkeznek más csoportokkal”
Amiről már döntöttek: „a gimnáziumok, reál- és középiskolák végzős diákjainak április 27-től folytatódik a tanítás, de szigorú higiéniai és távolságtartási feltételek mellett, egy tanteremben legfeljebb 15 tanulóval.”
„Az érettségizők idén nem tesznek záróvizsgát, az érettségi bizonyítványukat a negyedéves vizsgáik alapján kapják meg. A tárcavezető elmondta: a minisztérium nem tudja szavatolni, hogy júniusban meg lehet tartani az írásbeli vizsgákat megfelelő körülmények között mindenhol, ezért a kormány úgy döntött, hogy az első három negyedév záróvizsgáinak átlaga alapján kapják meg a diákok az érettségi jegyeiket.”
Az oktatás csak szeptembertől indul újra a bölcsődéktől az egyetemekig, az elképzelések szerint turnusokra osztott tanítással. Júniusban egyedül az érettségit tartják meg, csak szóbeli vizsgával.
„Angliában már megvan a megoldás: azok a diákoknak, akinek a koronavírus terjedése miatt elmarad az idei érettségi vizsgája, a tanáraik értékelése alapján kapnak majd osztályzatot – jelentette be az angol kormány.” „Most az a prioritás, hogy senki ne kerüljön szembe akadályokkal az életének következő szakasza előtt – legyen szó akár a továbbtanulásról, akár gyakorlatról vagy állásról”
Eltörölték a május 7-én esedékes központi érettségi vizsgákat Hollandiában. A végzősök az egyes tantárgyakban szerzett végső jegyét fogadják el az érettségi eredményeként.
Az érettségi vizsga külső (nem saját iskolában megvalósítandó) részét és az írásbeli érettségit eltörlik. A szóbeli rész a saját iskolában két hét alatt, az iskolák újranyitásától számított két héten belül kerül lebonyolításra, legkésőbb június 30-ig. A gyakorlati vizsgák olyan formában és tartalommal kerülnek lebonyolításra, amit az iskola igazgatója, illetve a gyakorlati hely vezetője a jelen körülmények között biztonságosan kivitelezhetőnek tart.
Április 15-én megjelent az eü. miniszter rendelkezése arról, milyen feltételekkel lehet vizsgákat tartani. Jelenleg az oktatási tárca vizsgálja, hogy ezeknek az iskolák meg tudnak-e felelni. Gondolkodnak az érettségi formájának és tartalmának megváltoztatásán is a rendkívüli helyzetre tekintettel, kreatív megoldásokban való gondolkodásra hívnak fel, de konkrétum még nincs.
„Az eredetileg májusra tervezett érettségi vizsgákat leghamarabb júniusban tartják meg, ezek időpontjáról majd legalább egy hónappal korábban értesítik a diákokat.”
„Az iskolák újranyitásával legkorábban május második felében lehet számolni. Amennyiben az iskolák június elsejéig megnyílnak, akkor a középiskolai érettségi vizsgákra a nyitástól számított három hét múlva kerül sor, korlátozott tantárgyszámban. Ha az iskolák később nyílnak meg, akkor az érettségik elmaradnak, és diákok az utolsó három félév jegyeinek az átlagát kapják érettségi bizonyítványukon. Ha lesz érettségi vizsga, akkor is egyszerűsített formában, az anyanyelvi és az idegen nyelvi
vizsgák írásbeli részét törlik.
„A szlovén kormány május elseje után megvizsgálja és az aktuális járványügyi helyzet függvényében dönt arról, hogy az érettségi előtt álló diákok visszatérhetnek-e az iskolákba.”