Andreas Schleicher, az OECD Oktatásügyi és Készségfejlesztési Igazgatóságának vezetője cikke
Ahogy a világunk globalizálódik, egyre több egymás közötti kapcsolattal, úgy növekednek a kockázatok is, amelyekkel szembe kell néznünk. A COVID-19 járvány nem áll meg a nemzeti határoknál, és minden embert egyformán érint, nemzetiségtől, iskolai végzettségtől, jövedelemtől vagy nemtől függetlenül. Mindezt jó eséllyel nem mondhatjuk el a vírus következményeiről, amelyek valószínűleg a legsérülékenyebbeket sújtják majd a leginkább.
Ez alól az oktatás sem kivétel. …
A mostani válsághelyzet felszínre hozza az oktatási rendszereinkben tapasztalható egyenlőtlenségeket – az online oktatáshoz szükséges internetkapcsolattól és számítógéptől kezdve a támogatói környezeten át (amely ahhoz szükséges, hogy a tanulók a tanulásra tudjanak koncentrálni) egészen addig, hogy képtelenek vagyunk a tehetséges pedagógusokat a leginkább kihívást jelentő osztályokba vonzani.
De az egyenlőtlenségek felerősödése a válság idején egyben lehetőséget is adhat arra, hogy változtassunk mindezen, és ne térjünk vissza az egyenlőtlenségek válság előtti állapotához akkor, amikor a dolgok visszatérnek a „normál” kerékvágásba. …
Mennyire vagyunk felkészülve erre {a digitális oktatásra}?
Az OECD 48 országban végzett TALIS felmérése némiképp rávilágíthat erre, még akkor is, ha az alsó-középfokú oktatásban dolgozó pedagógusok és intézményvezetők körében végzett adatgyűjtés 2018-ban, a válsághelyzet kirobbanása előtt történt.
A cikk fejezetei:
A technológia kihasználása a nagyobb hatás érdekében
A pedagógusok képessé tétele és az innovatív megoldások lehetősége
Az iskolák társadalmi és közösségi szerepének fenntartása
Az irányítás újradefiniálása
A legfontosabb megállapítások:
„A mostani válsághelyzetben minden pedagógust be kell vonni, és a technológia segítségével még az iskolabezárások idején is pótolni lehet ezeknek a hiányosságoknak egy részét.”
„Sok olyan emberrel találkozom, aki szerint nem adhatunk a pedagógusoknak és oktatási vezetőknek nagyobb autonómiát, mert nincs meg a képességük és szaktudásuk ahhoz, hogy élni tudjanak élni vele. De azokból, akiktől csak azt várják el, hogy újramelegítsék az előre gyártott hamburgert, ritkán lesznek mesterszakácsok.”
„Amilyen fontos, hogy a pedagógusok kapcsolatban maradjanak tanítványaikkal, a válsághelyzetben még hangsúlyosabbá válik annak szükségessége, hogy a pedagógusok egymással is kapcsolatban maradjanak.”
„Itt az ideje, hogy több megbecsülést mutassunk pedagógusainknak, akik annak szentelik az életüket, hogy segítsenek a következő generációnak álmaik megvalósításában és a jövőnk formálásában.”