Az oktatás minősége. Pedagóguspolitika
A közös oktatási minimum kidolgozását – a kormányzati ciklusokon átívelő oktatáspolitika kialakítása érdekében – a Tanítanék Mozgalom képviselői kezdeményezték. A három hónapig tartó tárgyalássorozat tíz párt oktatáspolitikusai és szakértői, valamint a Tanítanék mozgalom és az Oktatói Hálózat aktivistáinak közreműködésével zajlott. A dokumentumot aláíró 9 párt: DK, Együtt, Liberálisok, LMP, MOMA, Momentum, MSZP, Párbeszéd, Új Kezdet. A Jobbik, bár szakértője révén részt vett a tárgyalásokon, végül több, korábban egyeztetett sarkalatos pont elhagyásához kötötte a dokumentum elfogadását, s azt végül nem írta alá. (A dokumentum február 5-i aláírási ceremóniája.) |
A dokumentumot aláírók elkötelezték magukat egy személyközpontú, színvonalas, mindenki számára esélyteremtő oktatást biztosító rendszer kialakítása mellett. A cél elérése érdekében társadalmi egyeztetések után számos területen terveznek változtatásokat. Növelik az oktatásra fordított kiadásokat, a kisegítő szakemberek létszámát, visszafoglalkoztatják a nyugdíjas tanárokat és emelik a béreket az oktatás minden szintjén. A tanulók és a diákok kompetenciáinak fejlesztését helyezik a NAT és az oktatás fókuszába. Ehhez egyrészt megteremtik az infrastrukturális feltételeket, másrészt ingyenes továbbképzéseket, tréningeket biztosítanak a pedagógusok számára. A jelenlegi tanfelügyeleti rendszer helyett kialakítják az iskolák teljesítményének független értékelési rendszerét, segítséget nyújtanak a gyengén teljesítő iskoláknak és ösztönzik az egyéni teljesítmények belső értékelését, elismerését. Alapvetőnek tartják a pedagógusok autonómiájának biztosítását, a szabad tankönyv- és módszer választást, ugyanakkor új információs rendszert fejlesztenek a pedagógusok segítésére. A tanárok, oktatók és segítőik aktív és tömeges támogatásának, együttműködésének megnyerése érdekében a kormányzat az oktatás és az oktatók társadalmi presztízsét növelő programot dolgoztat ki és hajt végre.
Tervezett intézkedések
I. Kisgyermekkori nevelés, alap- és középfokú oktatás
Finanszírozás
- Projekt indítása a közoktatás elmaradott infrastruktúrájának fejlesztésére
- Az oktatást segítő szakemberek létszámának növelése, hiányzó szakemberek pótlása
- A fejlesztő pedagógusok létszámának növelése
Tartalmi szabályozás az autonómia jegyében
- Az óvodák és iskolák önértékelése mellett független minőség-ellenőrzés bevezetése
- Szabad tankönyv- és módszerválasztás bevezetése, a tevékenység támogatása információs rendszerrel
Az iskolahasználók
- A gyermekek, a szülők és a pedagógusok jó és rendszeres kapcsolatának megteremtése az egyeztetés rendszerének megteremtésével és működtetésével
A pedagógusok és segítőik
- Az alkotó, értelmiségi pedagógus autonómiájának biztosítása és védelme
- Kisegítő személyzet biztosítása az adminisztratív és egyéb, nem oktatási tevékenység ellátására
- A pedagógus-életpályamodell kivezetése az elért bérek garantálása melletti
- A bértábla mindenkori minimálbérhez rögzítése
- A pedagógusok munkáját segítők (értékálló) bérezésének kidolgozása
- A nyugdíjkorhatárt elérő pedagógusok további alkalmazásának lehetővé tétele pedagógushiány és a felek közös szándéka esetén
- Díjmentes szakmai továbbképzések és tréningek biztosítása a pedagógusok számára
- Az intézmények külső értékelése és minősítése (a jelenlegi tanfelügyeleti rendszer helyett)
A társadalmi egyeztetés rendszere
- Pedagógusok autonóm szakmai szervezetei létrejöttének állami támogatása
- Új, országos konzultatív testület létrehozása
- Képzés, szakmai támogatás és többletforrás biztosítása az óvodák számára a hátránykompenzáció és az esélyteremtés céljából
II. Szakképzés és felnőttképzés
- A szakképzés átalakítása a rossz minőségű oktatás és a rugalmatlanság megszüntetése érdekében
- A kulcskompetenciák fejlesztése az iskolarendszer alsóbb szintjein nem megfelelő oktatásban részesült felnőttek körében
- A közoktatás keretei között folyó szakképzés tartalmának meghatározása a készség- és kompetencia-fejlesztés céljainak megfelelően
- Egységes szakképzési és felnőttképzési stratégia kidolgozása, amely biztosítja az EU országaiban elismert szakképesítések és szaktudások megszerzését
- A szakképző intézmények pedagógusainak támogatása az alapképességek fejlesztéséhez szükséges módszerek alkalmazásában
III. Felsőoktatás
Felsőoktatás-politika és egyetemi autonómia
- Az intézmények működésébe való közvetlen beavatkozás megszüntetése
A felsőoktatás intézményrendszere
- Az intézmények ideológiai, vallási, illetve egyéb ad hoc preferenciák alapján történő különbségtételének megszüntetése
Minőségbiztosítás
- Nemzetközileg is elfogadott, megbízható indikátorok és mérési módszerek bevezetése a felsőoktatásban
- Állami felelősségvállalás az intézményi minőségbiztosítás országos és nemzetközi koordinálásában (a tevékenység az államtól szigorúan független!)
- A MAB független státuszának visszaállítása és megerősítése
Társadalmi, gazdasági beágyazottság
- Felsőoktatási színterek és módszerek azonosítása, melyek elősegítik a részvételt az európai felsőoktatási térségben folyó versenyben (pl. kutatás finanszírozásért)
Társadalmi mobilitás, esélyteremtés, tehetséggondozás
- Az oktatók és hallgatók hazai és nemzetközi mobilitásának állami támogatása
Egyetemi demokrácia
- Az egyetemek belső működésének, oktatói és kutatási tevékenységének, valamint adminisztratív és pénzügyi adatainak átláthatóvá tétele. Az egyetemi polgároknak legyen joguk mindezekhez érdemi módon hozzászólni
Finanszírozás
- Az egyetemi alkalmazottak bérének lényeges mértékű emelése
Pedagógusképzés, továbbképzés és az oktatók pedagógiai képzése
- Kormányzati program kidolgozása az oktatás és az oktatók társadalmi presztízsének növelésére, az intézmények finanszírozási szerkezetének átalakítására
- Az együttműködésen alapuló tanítási-tanulási módszerek elsajátítása és bevezetése a pedagógusok képzésében és továbbképzésében
- Az egyetemi oktatók pedagógiai továbbképzési rendszerének kidolgozása
- Az oktatás-módszertani továbbképzések és önképzések támogatása
- A képzések szabályozásának megújítása (gyakorló tanárok és trénerek is bekapcsolódhassanak az egyetemi képzésekbe)
- A végzett tanárok elhelyezkedésének monitorozása, a tapasztalatok feldolgozása, értékelése
Az Oktatási Minimum témába vágó részletei itt olvashatók.