Szemelvények Gyarmathy Éva írásaiból
A problémamegoldáshoz viszonylag erős és szabad lélek kell. A problémák olyan helyzetek, amikor az ismeret alkalmazása nem elég, hanem az ismeretlennel is meg kell küzdened, el kell tudnod fogadni, hogy a világ nem egyértelmű, nincsen meg a válasz senkinél. Döntened és választanod kell, és mint autonóm személynek mindezekért még felelősséget is kell vállalnod.
Erős és büszke ország vagyunk? Szomorú. Nem lehetnénk inkább értelmes és harmonikus ország? Barátságos és derűs? Szabad és toleráns?
http://hvg.hu/kultura/20170508_Gyarmathy_Eva_Minta_mokus_fenn_a_fan
Egyszer is a majmok úgy döntöttek, hogy iskolába terelik az állatokat, és hogy a hatalmukat biztosítsák, mindenkinek fára mászást kellett tanulnia, és ebből vizsgáznia. … A majmok a tanárokra bízták a fára mászás tanítását, mert tudták, hogy rendkívül elkötelezettek, és mindent megtesznek, hogy a tananyagot átadják. A tanárok, bár látták a problémákat, igyekeztek megfelelni az elvárásnak, és a majmok által kijelölt feladatukat a legjobban ellátni…
http://hvg.hu/elet/20170720_Gyarmathy_Eva_Legyen_inkabb_ertelem_es_harmonia
Már hivatalos szinten is elismert, hogy a jelenlegi magyar oktatás ártalmas a gyerekek számára. … Tehát jön a változtatás. Vagy mégsem. Kiderült, hogy először is alapítani fognak egy kutatóintézetet a probléma megoldására. Majd kutatni fognak, hogy mi a probléma és annak megoldása. Igen, ez szuper, de közben mi lesz a gyerekekkel, akiket nap mint nap az ártalmas oktatásba kényszerít a rendszer?
http://hvg.hu/elet/20171002_Gyarmathy_Eva_Ne_mergezzetek_tovabb_a_gyerekeinket
Minden vizsgálat bebizonyította, hogy aktivitás közben lehet tanulni, és így fejlődik az idegrendszer is. Ma egy tanóra 70 százalékában a tanár aktív, tehát az iskolában leginkább a pedagógus fejlődik, nem a gyerek.
http://hvg.hu/kultura/20171201_Van_aki_meg_pont_olyan_mint_Hoffmann_Rozsa_volt_gyerekkoraban
Nem tudom, mi a szakközépiskolai kísérlet célja. Lehet, hogy a fiataljaink mentális terhelhetőségét vizsgálják. A kutatás kérdése lehet például: A tizenévesek hány százaléka roppan össze a teljesíthetetlen feladat miatt? Ebből hányan lesznek öngyilkosok?
http://hvg.hu/elet/20180119_Gyarmathy_Eva_Nem_titok
A szaktanárokat arra kértem, hogy adjanak fel 3 olyan kérdést a tantárgyukból, amelyekre minden 8. osztályos diák válaszolni tud, de nem a 8. osztályos tananyagból való. Az eredményt megdöbbenve látták a tanárok és én is: 50 százalék. Vagyis a legalapvetőbb, kevés kis tananyagnak is csak a felére emlékeznek a gyerekek.
http://hvg.hu/elet/20180125_Gyarmathy_Eva_Az_idealis_iskola_hat_jellemzoje
Semmilyen szakmai anyag nem támasztja alá, hogy a tanulási, magatartási, beilleszkedési nehézséggel küzdő gyerekek ne lennének motiváltak, ha megfelelően tanítják őket. Ráadásul az idegrendszerük nem fog parancsszóra megváltozni: attól, hogy nem kap felmentést, hirtelen nem fog megtanulni számolni.
https://mno.hu/belfold/jarhatatlan-a-tajgetosz-torveny-2401992
Az írásbeliség kialakulásakor is azért aggódtak, hogy az emberiség elbutul. Szókratész például azt mondta, hogy az írás által gyengül a memória, a tudás felszínessé válik… Az írásbeliség kialakulása előtt az emberiségnek holisztikus, átlátó, képszerű élményeket használni képes gondolkodása volt, amit elnyomott az elemző gondolkodás. Most az elemző gondolkodás szorul háttérbe, és jön (újra) az egészleges, az élményeket elsősorban vizuálisan megragadó gondolkodás. Nem gondolom, hogy egyik vagy másik gondolkodás butább, csak azt, hogy más.
https://24.hu/belfold/2012/02/19/elbutul-a-facebook-nemzedek/