Az elmúlt időszak diákmegmozdulásainak egyik erős üzenete volt: értelmetlenül soknak tartják a tananyagterhelést. Ezt főként középiskolások fogalmazták meg, de jelezték, hogy kisebb társaiktól is ezt hallják.
A TANOSZ (Tankönyvesek Országos Szövetsége) műhelyében megvizsgálták: hogyan néz ki a tankönyvi terhelés az 1–8. évfolyamon.
A tananyag mennyiségének egyik – jól mérhető – mutatója, ha egy-egy évfolyamon összeszámoljuk: egy tanév alatt potenciálisan hány oldalnyi elvégzendőnek szánt anyag van tankönyveikben.
Az eredmény: ha az elsős alaptantárgyakhoz hozzáadjuk a többi tárgy (ének, rajz, technika, stb.) tankönyvi oldalait, akkor ez az állami/kísérleti tankönyvek esetében elérheti az 1700 oldalt is!
Azt is megnézték, mekkora az egy órára jutó tankönyvi anyag az állami tankönyvek és egy népszerű magánkiadó tankönyvei esetében.
Az állami tankönyvek rendkívül magas terheléssel (3,1 oldal/óra) indítanak már az 1. évfolyamon, és ez csak keveset növekedik egészen a 6. osztályig (3,4 oldal/óra). Ráadásul a 3. osztályosoké (3,6 oldal/ óra) terjedelmesebb, mint a 4-5-6. osztályosoké.
A vizsgált magánkiadó tankönyvcsaládjának alaptankönyvei valamennyi évfolyamon (különösen 1-4. osztály) lényegesen – 3-4-szer – kevesebb oldalterhelést jelentenek 1-1 órán. Az is jellemző rájuk, hogy az oldalszámok 8. osztályig fokozatosan emelkednek.
Idén még lehetőség van a magánkiadók tankönyveinek megrendelésére – legalábbis, ha az állami fenntartó nem akadályozza ezt meg -, de jövőre lejár a tankönyvi engedélyük. Maradnak a hosszú tankönyvek, marad a nagyobb terhelés.
A teljes tanulmány a TANOSZ oldalán olvasható.