Home Egyéb Nézőpontok az iskoláról – Válogatás az idei tanévben megjelent pedagógiai könyvekből

Nézőpontok az iskoláról – Válogatás az idei tanévben megjelent pedagógiai könyvekből

2025-06-30

Az idei év során számos izgalmas és fontos könyv jelent meg pedagógiai témában, az alábbiakban ezeket mutatjuk be röviden.

Nahalka István: Konzervatív és progresszív pedagógiák

Nahalka István kötete a kortárs pedagógiai gondolkodás meghatározó irányzatait – a konzervatív, a reformpedagógiai, a konstruktivista és az ezek elemeit ötvöző eklektikus modellt – mutatja be és hasonlítja össze. A szerző célja – radikális konstruktivista szemléletéből adódóan – nem egyetlen igaz nézet igazolása, hanem a paradigmák gyakorlati alkalmazhatóságának vizsgálata. Munkája radikális konstruktivista szemléletű, de nyitott a különböző álláspontok elemzésére. A szöveg egyszerre lép fel tudományos igénnyel és hív fel a tanítás-tanulás folyamatairól való komplex gondolkodásra.

 

Mészáros György: Jók leszünk! – Hogyan nevel társadalmi lénnyé az iskola?

Mészáros György könyve friss nézőpontból vizsgálja az oktatás világát, és kérdéseket tesz fel arról, mit is jelent „jónak” lenni egy iskolai rendszerben. Két nagyon különböző iskolai közegben végzett etnográfiai kutatásán keresztül betekintést ad a mindennapok valóságába, miközben feltárja a társadalmi különbségek hatását a nevelésre. A kötet nem csupán kutatóknak szól, hanem minden érdeklődő olvasót gondolkodásra hív. Kritikus, mégis érzékeny hangvételével segít újraértelmezni az iskola társadalmi szerepét.

 

Paulo Freire: Az elnyomottak pedagógiája

Paulo Freire Az elnyomottak pedagógiája című műve azt vizsgálja, hogyan válhat a pedagógia a társadalmi felszabadítás eszközévé, és miként jelennek meg az elnyomás formái a mindennapi oktatásban. A könyv rámutat, hogy az oktatási rendszer gyakran nem csökkenti, hanem fenntartja az egyenlőtlenségeket: a jól teljesítő, kedvező helyzetű diákokat jutalmazza, míg a hátrányos helyzetűeket bünteti. Freire gondolatai ma is aktuálisak, különösen a magyar oktatási rendszerrel való párhuzamok fényében. Az 1968-ban írt, de csak nemrég magyarul megjelent kötet fontos hozzájárulás lehet a felszabadító pedagógiáról szóló hazai párbeszédhez.

 

Lannert Judit – Németh Szilvia: Kreatív tanulás – Kreativitás az iskolában és azon kívül

A kötet tudományos igénnyel és gyakorlati tapasztalatokra építve mutatja be a kreativitás szerepét az oktatásban, különösen a művészet mint fejlesztő eszköz jelentőségét hangsúlyozva. A Kreatív Partnerség program elméleti keretein keresztül egy komplex, személyiségközpontú pedagógiai megközelítést tár fel, amely hazai viszonylatban újszerűnek számít. A könyv egy hatásvizsgálat példáján keresztül a tényalapú fejlesztés lehetőségeit is bemutatja, így inspiráló olvasmány mindazoknak, akik a tanítás-tanulás megújításán dolgoznak.

 

Földes Petra: A bizalom tere

Földes Petra könyve az iskolát és a pedagógiát bizalomra és kapcsolatokra épülő szemléletben közelíti meg. Különös hangsúlyt fektet a tanárok, diákok és szülők közötti együttműködésre, valamint a bizalmi légkör megteremtésére. A pedagógiai tér bemutatásakor kitér a társadalmilag sérülékeny gyerekekre és a kiégés kockázatának kitett pedagógusokra is.

 

Gloviczky Zoltán: A holnapután iskolája – Felkészülés az emberi jövőre

Ez a kötet a jövő iskolájának kérdéseit járja körül, miközben új alapokra helyezi a pedagógiai gondolkodást a mesterséges intelligencia és a gyorsan változó világ kihívásai közepette. A szerzők amellett érvelnek, hogy a tanítás célja nem csupán a tudás átadása, hanem a gyerekek felkészítése arra, hogy értőn és magabiztosan navigáljanak a jövő ismeretlen tereiben. Külön figyelmet kap a szövegértés mint a legkomplexebb fejlesztő eszköz, és az iskola szerepe az érzelmi és intellektuális nevelésben. A könyv inspiráló olvasmány pedagógusoknak, oktatáspolitikai döntéshozóknak és mindazoknak, akik hisznek abban, hogy az iskola a változás kulcsszereplője lehet.

 

Fábry Béla – Trencsényi László (szerk.): Konzervatív pedagógia pro és kontra

A kötet a Magyar Pedagógiai Társaság által 2024 nyarán szervezett vitasorozat fontos előadásainak szerkesztett változatát tartalmazza, melyben a hozzászólók a konzervatív pedagógia mibenlétével, előnyeivel és hátrányaival kapcsolatban fogalmazták meg álláspontjukat. A kötet rámutat napjaink jelentős oktatáspolitikai vitáinak fő törésvonalaira, így érdekes olvasmány lehet mindazok számára, akiket foglalkoztatnak az oktatási rendszert meghatározó politikai ideológiák.