A központosítás megszüntetése, az autonómia helyreállítása
A központosítás megszüntetése a közoktatásban
A 9 ellenzéki párt vezetői által aláírt dokumentum leszögezi, hogy az autonómia, az önrendelkezés az oktatási rendszer minden szintjén közös alapérték, s az oktatáspolitika alapelvei között sorolja fel a szubszidiaritás elvét, ami szerint egy feladatot, problémát a lehetséges legalsóbb szinten kell megoldani, lehetőleg ott, ahol keletkezik. Ezzel összhangban önkormányzatiságon alapuló szervezeti-irányítási modell mellett kötelezték el magukat az aláírók, amely lehetőséget ad a szakmai ellenőrzés érvényesülésére, a társadalmi részvételre, az országos és a helyi oktatásfejlesztési koncepciók nyílt, demokratikus megvitatására. Ennek érdekében a megegyezésre jutott ellenzéki pártok számos intézkedést terveznek.
Tervezett intézkedések:
- az iskolákat visszaadják a települési önkormányzatoknak vagy társulásaiknak
- az iskolák létesítésének jogát visszaadják az önkormányzatoknak
- eltörlik a kötelezően választandó tankönyvek rendszerét
- az intézményvezetők visszakapják a munkáltatói és a gazdálkodási jogokat
- a már elért bérek garantálása mellett kivezetik a jelenlegi pedagógus-életpályamodellt
- ágazati érdekegyeztetés során kialakítandó megállapodás alapján hozzák létre a pedagógusok kötelezettségeire vonatkozó szabályozást
Az autonómia helyreállítása és kiszélesítése a felsőoktatásban
A 9 ellenzéki párt vezetői által aláírt dokumentum egyaránt kitér a szervezeti és gazdálkodási autonómia, valamint az oktatás, kutatás és tanulás szabadságának garanciáira. Leszögezi, hogy az államnak fel kell hagynia az intézmények működésébe való közvetlen beavatkozással. Fenntartói szerepének az egyetemekkel és a társadalmi, gazdasági szereplőkkel egyeztetett stratégiai célok kijelölésére és megvalósításuk támogatására kell korlátozódnia. Ennek érdekében a dokumentum aláírói számos intézkedést terveznek.
Tervezett intézkedések:
- a közvetlen kormányzati beavatkozás érdekében létrehozott kancellári és konzisztóriumi rendszer megszüntetése, a rektor és a választott testületek jogosítványainak visszaállítása,
- új felsőoktatási egyeztetési rendszer kialakítása a dolgozók, a hallgatók, a szakszervezetek és az MTA képviselőinek részvételével,
- a felsőoktatási intézmények belső szervezetének önálló kialakítása, a szubszidiaritás, demokratikus működés és átláthatóság jegyében,
- az intézmények gazdálkodási és pénzügyi önállóságának biztosítása,
- feltételek kialakítása, hogy az intézmények saját vagyonnal rendelkező alapítványi vagy nonprofit gazdasági társulási formában működhessenek,
- az indokolatlan intézményi privilégiumok, a diszkriminatív szabályozás és finanszírozás megszüntetése,
- a szakindítás és megszüntetés visszaadása intézményi hatáskörbe,
- azon gyakorlat megszüntetése, hogy a felvehető hallgatók intézményekre és szakokra lebontott maximális számát központilag határozzák meg.
Az Oktatási minimum autonómiával foglalkozó részeit itt olvashatja.