Home DokumentumokCKP Vélemények Szakmai vélemény a kompetenciamérés eredményeinek pontszámmá és iskolai érdemjegyekké alakításáról

Szakmai vélemény a kompetenciamérés eredményeinek pontszámmá és iskolai érdemjegyekké alakításáról

2025-02-11

Felmerült az a javaslat, hogy a tanulók Országos kompetenciamérés (OKM) során elért eredményei beszámítsanak a középiskolai felvételibe, és ennek pontszáma alapján iskolai osztályzatokat is kapjanak. A Civil Közoktatási Platform (CKP) néhány szakmai szemponttal járul hozzá a döntéshez.

Alapvető javaslatunk az, hogy az OKM eredményeinek osztályzatokká, illetve felvételi pontokká alakítását ne vezesse be az oktatásirányítás. Indokaink a következők:

  1. Egyetértünk azzal a már mások által megfogalmazott állítással, hogy az OKM az iskolák értékelésére létrejött rendszer, a tanulásirányítási folyamatok eredményességével és hatékonyságával van kapcsolatban, az eredményeknek a tanulók iskolai értékelésében való felhasználása funkcióidegen.
  2. Az OKM ugyan egy fejlett mérési eszközöket és szakmailag hiteles elméleti hátteret (modern tesztelméletet) alkalmazó mérési rendszer, azonban súlyosan jelentkezik benne az ilyen rendszerek egy kivédhetetlen problémája: rendkívül nagyok a tanulók szintjén jelentkező mérési hibák. Ezek ma kiküszöbölhetetlenek, a mérés természetéből fakadnak. Az, hogy az eredmények a tanulók sorsát befolyásolják, mérhetetlenül igazságtalan lenne.
  3. Az OKM-t a tanulók minden évben májusban írják, eddigre a középiskolai felvételi eljárás már régen lezárult, és a jegyek évvégi zárása is igen közel van. Ez a pontszámként való figyelembevételt lehetetlenné teszi, és az is valószínűtlen, hogy a jegyek zárásáig elkészülne a kiértékelés. Ha mégis sikerülne – a gépi feldolgozás előnyeit kihasználva – gyorsan az iskolák rendelkezésére bocsátani az eredményeket, akkor sem lenne mód a javításra olyanok számára, akik a mérési hiba nagysága miatt kerülnek indokolatlanul rossz helyzetbe. Ez elsősorban a 4., 5., 8. és 9. évfolyamok tanulóit sújtaná.
  4. Amennyiben a tesztírási időszakot lényegesen előbbre hoznák, az lehetetlenné tenné az évek során végzett kompetenciamérések összehasonlítását.
  5. Az, hogy az érdemjegyek megállapítása nem a tanár, hanem egy központi mérés eredménye lenne, tovább csökkentené a tanári autonómiát.
  6. A felvetett lépésekkel magas tétekkel rendelkezővé válna az OKM. A nemzetközi tapasztalatok szerint számolni kell minden ilyen helyzetben a „tesztre tanítás” „stratégiájának” jelentős tényezővé válásával, ami sok szempontból káros jelenség az oktatási rendszerekben.
  7. Ez a külön felkészítés éppen azt a célt teszi lehetetlenné, amire a kompetenciamérés létrejött: az iskolai pedagógiai munka eredményességének mérését, a hiányosságok láthatóvá tételét, amely kijavításukat segítheti.
  8. Ha egy tantermi mérésnek nagy a jelentősége, az nagyban megnöveli a csalás esélyét is, ami mind a mérések eredeti célja, mind a továbbtanulás lehetősége szempontjából nagyon káros.
  9. Egyetértünk más szervezetek és szakértők felvetésével: az intézkedés az esélyegyenlőtlenségek növekedésével járna. Amellett, hogy a „tesztre tanítás” a jobb szociális helyzetű tanulókkal foglalkozó iskolákban lesz erősebb, és a jobb anyagi lehetőségekkel rendelkező szülők az iskolán kívül is meg tudják valósítani a felkészülés segítését, arra is fel kell hívni a figyelmet, hogy a teszteléses szituációk az alacsonyabb társadalmi státuszú szülők gyermekeit erősebben frusztrálják.
  10. Az esélyegyenlőtlenség növelésétől függetlenül sem lehet eltekinteni attól, hogy egy ilyen nagy téttel bíró, elkerülhetetlen mérés sok tanuló számára veszélyes mentális terhet jelent; ezzel a jelenséggel már most is találkozunk a fontos, de jelenleg még elkerülhető központi felvételi kapcsán.
  11. Az oktatási kormányzat egy olyan időszakban vet fel egy újabb, a kvantitatív módon, osztályzatokkal való értékelés erősödését, megszilárdítását szolgáló intézkedést, amikor a világban egy ezzel ellentétes tendencia érvényesül a leginkább. A tanulók pedagógiai értékelése egyre inkább kvalitatív jellegűvé válik, az iskolából fokozatosan eltűnik a minősítő jellege, motivációs szerepe egyre inkább arra korlátozódik, hogy a belső motivációkat erősítse. Mindezekkel az elvekkel a tervezett intézkedés szembe megy.
  12. A szakképzésben való továbbtanulás növelésére kinyilvánított kormányzati szándék és a központi felvételi minimális ponthatárára vonatkozó ajánlás alapján reálisnak látjuk azt a veszélyt, hogy a jövőben valamilyen központi vizsga megfelelő teljesítése lesz a gimnáziumba jutás feltétele. A fentiekben a vizsgával történő mérésről elmondottak alapján messzemenően károsnak tartjuk ezt a változtatást, akár a kompetenciamérés számít ilyen vizsgának, akár a központi felvételi. (Azt, hogy a gimnáziumba jutás megnehezítését miért ellenezzük, korábban részletesen kifejtettük.)

Mindezek alapján a CKP azt javasolja, hogy

  • a Belügyminisztérium állítsa le azokat a munkálatokat, amelyek az OKM eredmények érdemjegyekké, illetve pontszámmá történő átalakításával kapcsolatosak;
  • dolgozzon ki a minisztérium más stratégiát annak a problémának a megoldására, hogy a tanulók nem veszik komolyan a mérést, így annak eredménye nem valódi tudásukat tükrözi; ennek részeként gondolja át, mennyiben okozza ezt a hozzáállást a mérések számának megnövelése, amely a tanításra fordítható idő csökkentésével és az informatikai eszközök lefoglalásával egyéb problémákat is okoz;
  • törekedjen arra, hogy a kompetenciamérést eredeti céljának megfelelően, az iskolák pedagógiai teljesítményének megismerésére és a pedagógiai munka javításának megalapozására használják;
  • ne tegyen a középiskolai felvételi során az eddigieknél nagyobb jelentőségűvé semmilyen központi vizsgát, mérést.