A Civil Közoktatási Platform Ügyvivő Testülete (CKP ÜT) 2023 nyarán egy önfejlesztő közösségek alakítását és működését támogató projektről döntött.
Mi a projekt lényege?
Olyan önfejlesztő aktivitások kezdeményezése, elindítása és erőnkhöz mérten való segítése az erre jelentkező/alakuló közösségekben, amelyek
- az érdekeik eredményes és hatékony képviseletéhez, valamint a tanulás-tanítás folyamataiban való részvételhez új tudást biztosítanak a közösségeknek és a bennük részt vevőknek;
- az önfenntartó aktivitások egy szakmai háttér segítségével önállóan szerveződnek az elindítást követően;
- segítik a pedagógusok, a tanulók, a szülők és más szereplők közötti párbeszéd formálódását az oktatási szakmapolitikával összefüggő és más szakmai kérdéseiben.
Mi az, amit az önfejlesztő közösségek tesznek majd?
Az alapvető tevékenység az elképzelt önfejlesztő közösségekben a tanulás. Természetesen ez egy éles helyzetben, igencsak valós kontextusban zajló tanulás, a résztvevők a megszerzett tudást szinte azonnal alkalmazzák is a gyakorlatban. Várhatóan gyakori lesz, hogy az önfejlesztésre kitűzött témák is már a gyakorlatból származnak. Valós érdekérvényesítési tevékenységbe ágyazott tanulás lehet ez sok esetben, illetve a pedagógiai gyakorlat esetén egy, a hazai iskolákban leginkább elterjedt pedagógiai kultúra alternatíváját jelentő pedagógiai tevékenység megvalósítása.
Bevallottan szemléletformáló, sőt, kijelenthető, sok kérdésben szemléletátalakító tanulási folyamattá nőheti ki magát a mozgalom. Ez az elsődleges oka annak, hogy itt nem csak egyszerűen egy szokásos „továbbképzési programról” van szó.
Hogyan alakulnak majd önfejlesztő közösségek?
Egyrészt úgy, hogy ha nem is feltétlenül önfejlesztőként , de már léteznek korábbról. Sok kisebb nagyobb kezdeményezés született az elmúlt másfél-két évben is pedagógusok, szülők és diákok körében a pedagógusok harcainak támogatására. E közösségek egy része stabilnak bizonyult, sőt, újabbak alakulnak. Nem egy esetben már e kezdeményezéseken belül is felmerült az önfejlesztés iránti igény, sőt, tudunk olyan mozgalomról, amely ezt már meg is valósította.
Természetesen semmilyen módon nem kívánunk e már létező közösségek életébe beavatkozni erőszakos módon. A CKP, ez a projekt ajánlatokkal él majd e közösségek felé.
De új közösségekre is szükség lesz. Akár olyanokra is, amelyek először az önfejlesztés érdekében alakulnak meg. Például: egy településen szülők egy csoportja látja annak szükségességét, hogy többet tudjanak az édesanyák és az édesapák az oktatás jelenlegi helyzetéről, perspektíváiról, arról, hogy milyen lehetne az oktatás stb. Lehet, hogy maguk állnak össze egy közösséggé, de lehet, hogy „szövetkeznek” szintén ilyen kérdések iránt érdeklődő, és sok területen speciális tudással rendelkező pedagógusokkal. Még az is lehet, hogy néhány szülő a kérdések iránt feltűnő érdeklődést mutató fiát, lányát is elviszi a találkozókra.
Ilyen „mozgások” generálása nem könnyű feladat, erre még stratégiát kell kidolgozni. Hogy találjuk meg a gócpontokat? Ha találunk ilyet, akkor mi a teendő? Hogyan kell elindítani a folyamatot? Pontosan milyen ajánlatot adunk a leendő önfejlesztő közösségeknek? Ezer kérdés van, amire még válaszolni kell a projekt alakítása során.
Mit nyújt a projekt?
- A projekt az országban együttműködő és önfejlesztő közösségeket hoz létre, vagy még inkább már ilyen létezőket támogat.
- A projekt házigazdája, a CKP állandó internetes, és ha van rá mód, akkor nem online jellegű együttműködési lehetőségeket biztosít a közösségek számára (a CKP weboldal egy aloldala, időnkénti eszmecserék szervezése, jó gyakorlatok terjesztése, online kommunikációs lehetőségek biztosítása).
- A projekt keretében „oktatási programcsomag” készül az önfejlesztési folyamat szervezéséhez – kezdetben csak egyes modulok, a későbbiekben ezek oktatási programcsomaggá állnak össze. Ezt részben saját szakmai munka keretében végezzük, de felkérjük a mozgalomban résztvevőket, hogy maguk is egyéni vagy csoportos munkában készítsenek további oktatási programcsomag-részleteket.
- A projekt szakmai segítségként annotált forrásgyűjteményt állít össze – és bővít a későbbiekben – az önfejlesztő folyamat során előkerülő témákban.
- Készül egy módszertani útmutató, amely az önfejlesztő közösségeket segíti a tanulási folyamatok megszervezésében.
- A projekt a CKP bázisán, a tagszervezetek és a CKP-val együttműködő egyéb szervezetek erejéhez mérten mentorokkal segíti a közösségek önfejlesztő jellegű tevékenységét, a mentorokat „képzők képzése” típusú tanulási folyamatok keretében felkészíti a tevékenységük ellátására.
- Nem tudjuk vállalni minden esetben, de kérés esetén a foglalkozások lebonyolításához igyekszünk szakembert is biztosítani. (Viszont nagyon nem szeretnénk, ha az önfejlesztés előadássorozattá válna.)
A munka szervezése
Most az látszik racionális megoldásnak, ha két munkacsoportot szervezünk:
- Az önfejlesztő közösségek mozgalmát kialakító munkacsoport. Feladata a már létező, a kezdeményezés iránt érdeklődést mutató közösségek felkutatása, bekapcsolása a mozgalomba, valamint új közösségek kialakításának kezdeményezése.
- Modulok készítését, illetve általánosan a szakmai jellegű feladatokat végző munkacsoport, vagyis a „tartalom-előállítók”.
A két munkacsoport közül a másodiknak kell kezdenie sürgősen a munkát, a közösségek szervezését csak akkor szabad elkezdeni, ha már nem csak ígérgetni tudunk, hanem nagyon konkrétan szolgáltatni (kb. öt modulnak, hozzájuk a forrásgyűjteménynek és a teljes módszertani útmutatónak készen kellene lenni). Éppen ezért az elején a projektben dolgozók közül mindenki, aki erre alkalmasnak találja magát, a szakmai munkában kellene, hogy részt vegyen. Készült már egy javaslat egy útmutatóra a modulok írásával kapcsolatban, van már egy javaslat a módszertani útmutatóra is, és egy mintamodul is rendelkezésre áll. Ezek jelenthetik majd az alapját a projekten dolgozók megbeszélésének, vitájának (együtt persze ezzel a projekttervvel).
Mire számíthat egy önfejlesztő közösség?
A mozgalom elindításának legelejétől rendelkezésre kell állnia minden „szolgáltatásnak”, amit az ÖKP nyújt a résztvevők számára. Ezek a következők:
- Egy már kezdetben is használható, de fokozatosan bővülő és továbbfejlesztett modulrendszer, ami fokozatosan oktatási programcsomaggá áll össze. (Mindenki számára hozzáférhető a projekt web-lapján.)
- Módszertani útmutató a modulokban alkalmazott tanulási módszerekről – a leírások erősen alkalmazás-központúak. (Mindenki számára hozzáférhető a projekt web-lapján.)
- ÖKP forrásgyűjtemény: szakmai tanulmányokra és más szakmai forrásokra mutató linkek az adott források rövid annotációival. Magyar, angol, német nyelvű forrásokkal. (Mindenki számára hozzáférhető a projekt web-lapján.)
- Az elérhető programokat népszerűsítő videók (Mindenki számára hozzáférhető a projekt web-lapján és a CKP YouTube csatornáján.)
- A mozgalomban született jó gyakorlatok bemutatása, közkinccsé tétele. (Mindenki számára hozzáférhető a projekt web-lapján.)
- Moderált chat lehetőség biztosítása.
- Esetlegesen (rendelkezésre álló, vállalkozó szakemberek megléte esetén) az önfejlesztő közösségek mellé mentorok biztosítása.
- E feladatra vállalkozók esetén szakértők biztosítása az önfejlesztő közösségek foglalkozásaira (biztosan nagyon limitált lehetőség lesz, és nem válunk előadásokat biztosító projektté).
- A mozgalom híreinek megjelenítése. (Mindenki számára hozzáférhető a projekt web-lapján.)
- A mozgalmat érintő eseményekről tájékoztatás. (Mindenki számára hozzáférhető a projekt web-lapján.)
A projekt web-lapja: https://ckpinfo.hu/onfejleszto-kozossegek/
Nahalka István oktatáskutató
CKP munkacsoportvezető
a projekt szakmai vezetője
